اخبار سلامت

ابتلای 21000 نفر به تب مالت در کشور/ 3 راه پیشگیری از بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، تب مالت که با نام «بروسلوز» نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در ایران، خاورمیانه و مناطق وسیعی از جهان است که هر ساله موارد زیادی از عفونت را به همراه دارد. سال به دلیل قابلیت سرایت آن بین انسان و حیوان. باعث کاهش منابع غذایی به دلیل کاهش تولید محصولات دامی و کاهش جمعیت دام به دلیل سقط جنین در دام و ضرر اقتصادی می شود.

تب مالت چیست؟

تب مالت یک بیماری است که از طریق یک باکتری به نام بروسلا از حیوان آلوده به انسان منتقل می شود. این بیماری عمدتاً از طریق حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند یا شتر از طریق تماس مستقیم با حیوانات یا مصرف محصولات آلوده آنها به انسان منتقل می شود. این بیماری همچنین می تواند از طریق سگ و خوک به انسان منتقل شود.

راه انتقال تب مالت چیست؟

تماس با حیوانات سقط شده و مصرف شیر یا فرآورده های آلوده از خطرات اصلی انتقال بیماری است.

تماس مستقیم از طریق ملتحمه چشم یا از طریق تماس خراش ها و جراحات پوستی با ترشحات، مدفوع یا بافت های حیوانات آلوده یا اشیاء آلوده به ترشحات عفونی.

انتقال تنفسی از طریق استنشاق ذرات عفونی معلق در قلم ها، اصطبل ها و آزمایشگاه ها از جمله راه های انتقال تب مالت است.

علائم تب مالتوز چیست؟

به طور کلی این بیماری به صورت حاد یا موذی شروع می شود و با تب مداوم یا منظم همراه با دوره های متناوب، تعریق زیاد به خصوص در شب، خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن، سردرد، درد عضلانی و درد عمومی بدن ظاهر می شود.

علائم بیماری تا حد زیادی به نوع بروسلا بستگی دارد و بر اساس شدت بیماری به اشکال زیر ظاهر می شود:

  • نوع حاد: در این شکل بیمار دچار لرز ناگهانی، درد عمومی بدن به ویژه کمردرد می شود و به شدت عرق می کند. بیمار اشتهای خود را از دست داده و از ضعف شکایت دارد.
  • نوع تحت حاد: بیشتر اوقات حالت تب اولیه وجود ندارد و شروع آن خاموش است اما گاهی بعد از مرحله حاد تب شروع می شود. شکایت اصلی بیمار ضعف و خستگی است.
  • نوع مزمن: علائم اغلب تا سال ها پس از یک دوره تب باقی می مانند.

بروز 21 هزار مورد تب مالت در سال گذشته

محبوبه خاتون قنبری; یک کارشناس اداره بیماری های حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره آمار تب مالت در سال گذشته اعلام کرد: در سال 1402 بالغ بر 21 هزار و 436 مورد ابتلا به تب مالتی در کشور گزارش شده است.

وی در خصوص میزان بروز این بیماری در کشور افزود: میزان بروز این بیماری از سال 1357 تا 1368 رو به افزایش بوده است به طوری که میزان بروز این بیماری در سال 1357 به 40 درصد در هر هزار نفر رسیده و به حدود 110 در سال 1361 رسیده است. 170 در سال 1368 به ترتیب. به دنبال آن با اقدامات موثری از جمله واکسیناسیون جامع بره، بز و گوساله توسط سازمان دامپزشکی و همچنین افزایش کارخانه های شیر پاستوریزه و لبنیات و بالا بردن سطح آگاهی مردم در این زمینه ها، این میزان به تدریج کاهش یافت و در در سال 1379 به 24 درصد جمعیت هزار رسید. رسیده است که البته با توجه به تغییرات برنامه جامع واکسیناسیون دام در سال های بعد با اندک افزایشی دوباره رو به افزایش بوده است. میزان بروز تب مالت از سال 1386 تا 1390 کاهش یافته و سپس تا سال 1401 در هر صد هزار نفر جمعیت افزایش یافته است.

نمودار زیر میزان بروز و شناسایی تب مالت را در کشور نشان می دهد:

روش تشخیص بیماری تب مالت

تشخیص بیماری با استفاده از آزمایش خون امکان پذیر است و پزشک آنتی بادی های باکتری موجود در خون را اندازه گیری می کند، البته در برخی موارد نیاز به نمونه برداری از مغز استخوان، سی تی اسکن یا ام آر آی وجود دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص تب مالت به خصوص در مراحل اولیه دشوار است، زیرا علائم آن مشابه علائم سایر بیماری ها از جمله آنفولانزا است. اگر تب بالا، درد یا ضعف عضلانی یا سایر عوامل خطر دارید، یا اگر تب شما مداوم است، به پزشک مراجعه کنید.

3 راه اصلی برای جلوگیری از تب مالت

  1. از محصولات لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنید. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری پرهیز از شیر، پنیر و بستنی غیر پاستوریزه است.
  2. گوشت ها را کاملا بپزید. همه گوشت ها را حرارت دهید تا دمای داخلی به 63-74 درجه سانتیگراد برسد. هنگام صرف غذا در بیرون از خانه، گوشت های خوب پخته شده سفارش دهید.
  3. دستکش بپوشید اگر دامپزشک، کشاورز یا کارگر کشتارگاه هستید، باید هنگام دست زدن به حیوانات مرده یا بیمار یا بافت حیوانی و همچنین هنگام کمک به تولد نوزاد از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا