سلامت خانواده

چسبندگی روغن نباتی و رسوب در رگ ها / مهم ترین نشانه روغن ناسالم چیست؟

فاخره بهبهانی: ورود عده ای سودجو و افراد کم دانش به مباحث تخصصی در شبکه های مجازی باعث شده است تا تعداد زیادی از افراد اطلاعات نادرستی در مورد چربی های حیوانی و روغن های گیاهی کارخانه دریافت کنند. توصیه به مصرف روغن پیه، کره حیوانی، روغن زرد گاوی و گوسفندی به عنوان فرآورده های طبیعی و بر خلاف توجیهات غیرعلمی مبتنی بر یک سری باورهای منسوخ در مورد ناسالم بودن روغن های گیاهی کارخانه ای از جمله اقداماتی است که در فضای مجازی به شدت مشاهده می شود. این روزها ما آن هستیم

برخی معتقدند چربی های حیوانی به دلیل طبیعی و نرم بودن در رگ ها رسوب نمی کنند، اما روغن های گیاهی بسیار چسبنده هستند زیرا به سختی از ظروف، سطح اجاق گاز و دیواره های اطراف تمیز می شوند و در نتیجه در داخل روغن رسوب می کنند. رگها آنها انجام می دهند

دلیل چسبندگی روغن های گیاهی چیست؟

از نظر علمی، واقعیت این است که انسداد رگ ها به دلیل رسوب کلسترول در دیواره رگ ها است و چون چربی های حیوانی بر خلاف روغن های گیاهی حاوی کلسترول بالا هستند، عامل اصلی این مشکل هستند. .

روغن های گیاهی با اسیدهای چرب غیراشباع در هنگام سرخ کردن غیر ضروری در مجاورت اکسیژن هوا و حرارت زیاد باعث ایجاد ترکیبات پلیمری و چسبندگی در سطح اجاق گاز و ظروف می شود و این تصور که روغن ها مستقیما وارد خون و بر اساس آن می شوند. در مورد خصوصیات ظاهر آنها واکنش مشابهی را در بدن ایجاد می کند که یک باور نادرست است.

سیگار کشیدن نشانه مصرف نامناسب روغن است

یکی از نشانه هایی که می تواند هنگام سرخ کردن غذا به ما هشدار دهد که روغن استفاده شده برای سرخ کردن مناسب نیست، روغن کشیدن است. همه انواع روغن ها، اعم از حیوانی و گیاهی، فقط تا حدی می توانند در برابر حرارت مقاومت کنند و اگر بیش از حد معمول حرارت داده شوند، شروع به تجزیه، دود شدن و سوختن می کنند. روغنی که در مجاورت حرارت زیاد نقطه دود پایینی دارد از سطح خود دود با بوی تند متصاعد می کند که باعث تحریک و سوزش چشم و بینی می شود و در اثر استنشاق به ریه ها و بدن آسیب می رساند و باعث بد مزه شدن غذا می شود. و باعث تحریک معده و روده می شود. معمولا نقطه دود روغن های گیاهی بالاتر از روغن های حیوانی است و برای سرخ کردن غذا باید از روغن های مخصوص سرخ کردنی که بالاترین نقطه دود و بیشترین مقاومت را در برابر حرارت و دود دارند استفاده کرد. پس اگر در حین سرخ کردن غذا متوجه دود برخاستن از روغن شدید و یا در حین خوردن غذای سرخ شده تغییر طعم روغن را مشاهده کردید، بدانید که روغن استفاده نادرست باعث سمی و غیرقابل خوردن غذا شده است.

عوامل موثر در کاهش نقطه دود روغن

علاوه بر انتخاب روغن با نقطه دود مناسب بر اساس نوع غذای پخته شده، به این نکته توجه داشته باشید که روغن های قدیمی، نمک موجود در غذا، روغن هایی که برای مدت طولانی در معرض دمای بالا بوده اند و همچنین وجود مواد غذایی و ذرات مواد خارجی موجود در روغن از مهمترین مواردی هستند که باعث دود شدن روغن می شوند. یکی از نشانه های روغن سوخته، روغن کف دار، تیره و غلیظ و بوی نامطبوع و طعم تند آن است.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا