سلامت خانواده

بهترین روش های درمان یبوست

به گزارش خبرآنلاین، اگر فیبر و مایعات زیادی دریافت می کنید و همچنان با یبوست دست و پنجه نرم می کنید، بدانید که مشکل از جای دیگری است. کم تحرکی، دیابت، کم کاری تیروئید، مصرف داروهایی مانند مسکن های مخدر، داروهای ضد افسردگی، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، داروهای فشار خون، داروهای پارکینسون و مکمل های آهن نیز در ایجاد یبوست موثر است.

این روش ها را برای رفع یبوست امتحان کنید:

1) هیدراته بمانید

حداقل چهار تا شش لیوان مایعات در روز بنوشید. نوشیدن آب و آب میوه بهترین راه برای پیشگیری از یبوست است. نوشیدنی های کافئین دار مانند نوشابه و قهوه را محدود کنید، زیرا این گزینه ها ادرار آور هستند و در واقع مایعات بیشتری را از بدن خارج می کنند.

۲) از مصرف فیبر غافل نشوید

سعی کنید روزانه حداقل 25 گرم فیبر از رژیم غذایی خود دریافت کنید. منابع غذایی خوب فیبر شامل بروکلی، سیب، انجیر، غلات کامل و لوبیا سیاه است.

3) یک قاشق روغن زیتون را با معده خالی بخورید

مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون در ابتدای روز با معده خالی می تواند حرکت مدفوع را در روده تحریک کند. روغن زیتون به عنوان روان کننده در سیستم گوارش عمل می کند و تخلیه کامل روده را آسان تر می کند.

۴) آلو بخورید

یکی از درمان های سنتی برای یبوست آلو است. همچنین آب آلو سوربیتول بالایی دارد و بدون هضم از روده عبور می کند، آب را به داخل روده می کشد و حرکات روده را تحریک می کند.

5) از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید

پردازش چربی برای بدن کمی سخت تر است و بنابراین ممکن است بدن برای خلاص شدن از شر این غذاها دچار مشکل شود. کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و فرآوری شده نقش بسزایی در رفع یبوست دارد.

۶) چای زنجبیل بنوشید

زنجبیل به رفع یبوست کمک می کند زیرا فشار روی روده های تحتانی را کاهش می دهد. همچنین به کاهش سایر علائمی که اغلب همراه با یبوست هستند، مانند گرفتگی، نفخ و حالت تهوع کمک می کند.

۷) از ملین های طبیعی استفاده کنید

رازیانه یک ملین طبیعی ملایم است. برای درمان یبوست می توانید رازیانه را دم کرده و روزانه یک فنجان از آن بنوشید. دانه های رازیانه با افزایش آنزیم های معده در دستگاه گوارش به حرکت مدفوع در روده بزرگ کمک می کند.

8) پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها در بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست و کفیر وجود دارند و با نرم کردن مدفوع به دفع آسان روده کمک می کنند. پروبیوتیک ها همچنین سلامت کلی و تعادل باکتری های روده را بهبود می بخشند.

۹) حبوبات را دست کم نگیرید

یکی دیگر از منابع محبوب فیبر که به هضم خوب و کاهش یبوست کمک می کند، مصرف حبوبات است. عدس، لوبیا، نخود و… سرشار از مواد مغذی مفیدی مانند روی، فولات، پتاسیم و ویتامین B6 هستند که می توانند به تحریک حرکات روده و رفع یبوست کمک کنند.

10) هفته ای دو بار سوپ بخورید

سوپ های سالم و رقیق شده به طور طبیعی به روده ها رطوبت می بخشند و به نرم شدن مدفوع کمک می کنند و حرکات روده را آسان تر می کنند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا