سلامت خانواده

کشور تا پنج سال آینده به 350 جراح مغز و اعصاب جوان نیاز دارد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، دکتر سید ابراهیم کتابچی در مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه گفت: متأسفانه طی سال های گذشته علاقه پزشکان به رشته های جدی مرتبط با زندگی و سلامت بیماران به شدت کاهش یافته است. رشته، رشته جراحی مغز و به ویژه اعصاب مشکلات زیادی داشته است.

وی افزود: جایگاه جراحی مغز و اعصاب در کشورهای پیشرفته و پیشرفته مانند چین اولین انتخاب تخصصی پزشکان است در حالی که این رشته هم اکنون در ایران از بین 26 رشته تخصصی پزشکی به رتبه چهاردهم رسیده است و بیم آن می رود که به زودی با مشکل مواجه شود. . در زمینه تقاضای این رشته در سراسر کشور با رتبه های آموزشی خالی مواجه خواهیم شد و در نهایت منجر به آن خواهیم شد.

وی تصریح کرد: سه دلیل عمده برای اقبال نخبگان کشور برای ورود به عرصه های بزرگ وجود دارد. به خصوص جراحی مغز و اعصاب برخلاف رواج رشته های زیبایی و غیر مرتبط با نجات جان بیمار، مشکلات زیادی را در بر دارد. به طور جدی مالی و کاهش تدریجی ارزش واقعی تعرفه ها در این زمینه ها، جرم و جنایت است نوشتن «قصور محض پزشکی» و افزایش شدید پذیرش دستیاران تخصصی در این زمینه جرم کیفری است.

حسابدار با گفتن اینکه تعرفه هایی که برای اعمال سنگین رشته جراحی مغز و اعصاب وجود دارد نمی تواند همکاران وی برای جذب به این رشته ادامه داد: برنامه ریزی شده است که در سال 1405 تعداد جراحان مغز و اعصاب به هزار و 500 نفر می رسد.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ادامه داد: بر اساس بر اساس استانداردهای جهانی سال گذشته به ازای هر 85 هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت که اکنون این رقم به 75 هزار نفر رسیده است، بنابراین ظرف پنج سال آینده باید 300 تا 350 جراح مغز و اعصاب وجود داشته باشد. جوان جذب شود

وی تعداد جراحان فعال مغز و اعصاب در کشور را حدود 1000 نفر عنوان کرد و گفت: راهکارهایی را برای رفع مشکلات این رشته به مسئولان مربوطه پیشنهاد کرده ایم، امیدواریم حل شود.

کنفرانس بین المللی جراحان مغز و اعصاب و آن مهره داران به مدت سه روز با حضور 400 جراح مغز و اعصاب و متخصصین مرتبط با این رشته توسط انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا