بهداشت و درمان

سکته مغزی دومین عامل مرگ در کشور/ زمان طلایی درمان

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، احسان شریفی پور، دبیر انجمن سکته مغزی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران 9 تا 11 نوامبر در مرکز کنفرانس هتل. قلب تهران تصریح کرد: این کنگره با حضور بیش از هزار متخصص مغز و اعصاب و اساتید برجسته از سراسر کشور، متخصصان رشته های فوریت های پزشکی، قلب و عروق، توانبخشی و همچنین پرستاران، تکنسین های اورژانس، متخصصین حوزه های علمیه برگزار شد. رشته های فیزیوتراپی، کاردرمانی و تغذیه و دانشجویان پزشکی از سراسر کشور. خواهد بود

شریفی پور ادامه داد: در حال حاضر سکته مغزی به عنوان دومین عامل مرگ و میر شناخته می شود، برگزاری این کنگره به ما کمک می کند تا از تمامی تجربیات و علم روز دنیا بهره مند شویم و متخصصان خود را به روز کنیم و همچنین به نتایج مطلوبی برسیم. برای کنترل، تشخیص و درمان سکته مغزی. همچنین مهمانانی که از خارج از کشور می آیند با دستاوردهای ایران و تجربیات خود در زمینه کنترل سکته آشنا می شوند.

دبیر انجمن سکته مغزی ایران گفت: دو مطالعه بزرگ برای شیوع و بروز و همچنین مرگ و میر بیماران سکته مغزی انجام شده است که نشان می دهد سن سکته در کشور ما حدود 10 سال کمتر از میانگین جهانی است. و همچنین شیوع و بروز سکته مغزی در ایران. حدود 1.5 برابر میانگین جهانی است که در نوع خود مهم است. انشاالله با برنامه ریزی های جدی وزارت بهداشت و همکاران پزشکی بتوانیم سن و شیوع سکته مغزی را در کشورمان اصلاح کنیم.

شریفی پور تصریح کرد: به طور کلی میزان مرگ و میر در ماه های اول سکته مغزی حدود 30 درصد پیش بینی می شود که در مطالعات ما نیز همین موضوع تایید شد. از سال 1394 با راه اندازی برنامه 724 با همکاری وزارت بهداشت، انجمن ملی سکته مغزی، دانشگاه ها و کارشناسان، وضعیت سکته مغزی در کشور ساماندهی شد و هم اکنون مراکزی را در بیش از 100 مرکز در سراسر کشور انتخاب کرده ایم. کشور برای درمان آنها مجهز به سکته مغزی بودند، قطعاتی به نام “SCU” در آنها تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه سکته مغزی در زمان طلایی اولیه قابل درمان است، افزود: برای درمان سکته مغزی یک زمان طلایی وجود دارد که تا 6 ساعت بعد از سکته مغزی است و هر لحظه زودتر رسیدن به درمان حیاتی منجر به نجات جان و گرفتن می شود. رهایی از ناتوانی تبدیل شد. اگر فردی دچار سکته مغزی شود و ظرف 4 ساعت و نیم اول علائم خود را به بیمارستان های منتخب برساند، با دریافت داروی حل کننده لخته تحت شرایط خاصی می توان از ناتوانی در 6 ساعت و 24 ساعت اول رهایی یافت. ساعت ها با استفاده از روش های نوین آنژیوگرافی می توان لخته را به طور کامل از رگ های مغز خارج کرد و سلامت فرد را بهبود بخشید.

شریفی پور تصریح کرد: این برنامه از سال 1374 در کشور راه اندازی شد و با تلاش فراوان همکاران در سراسر کشور، سازمان جهانی بهداشت ایران را در سال 2021 جزو 10 کشور موفق دنیا در زمینه درمان سکته مغزی قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 2021 به خصوص بعد از کرونا بخشی از این برنامه انرژی قبلی را ندارد، بنابراین نیازمند توجه بیشتر وزارت بهداشت برای تجهیز و پیگیری روند مراقبت در این بحث هستیم.

رئیس بخش سکته مغزی بیمارستان شهدای تجریش تصریح کرد: در هر ثانیه که پس از سکته مغزی می گذرد، به طور متوسط ​​36 هزار نورون مغز به طور غیر قابل برگشت تخریب می شود، بنابراین نیاز به درمان سریع و دقیق سکته مغزی وجود دارد که به همین دلیل واحدهای مراقبت سکته مغزی هستند. وجود داشته باشد. گفته شده است که آنها می توانند نتیجه فرد را تا 30٪ بهبود بخشند.

وی افزود: این واحدها در ایران وجود دارد و باید تجهیزات و نواقص آنها تکمیل شود و همچنین امکانات لازم برای آنژیوگرافی در این واحدها فراهم شود. امروزه آخرین درمان سکته مغزی با آنژیوگرافی فوری عروق مغزی و برداشتن مستقیم لخته در 6 ساعت اول انجام می شود. در این زمینه با وجود فعالیت چند مرکز محدود در کشور ما متاسفانه شرایط برای درمان گسترده و ملی ناکافی و پرهزینه است. و تعداد کم متخصصان در این امر و تعرفه و پشتیبانی بسیار ضعیف آنها به خوبی توسعه نیافته است.

شریفی پور گفت: از هر دو نفری که دچار سکته مغزی می شوند، یک نفر را می توان نجات داد. این نکته مهمی است. باید سرمایه گذاری کنیم تا با سازماندهی و امکانات مناسب جلو برویم تا این اتفاق نیفتد و گام بلندی در این راستا برداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا