اخبار سلامت

شایع ترین سرطان در زنان/ انواع جراحی سرطان پستان

دکتر هاجین سادات هاشمی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو در خصوص سرطان سینه اظهار داشت: سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است و آگاهی از روش های درمان برای این بیماران حیاتی است.

این جراح سینه افزود: درمان سرطان سینه شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی است و جراحی به عنوان رکن اصلی درمان در این نوع سرطان شناخته می شود.

به گفته هاشمی، انتخاب نوع جراحی بستگی به مرحله بیماری و وضعیت بیمار دارد.

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان سینه

هاشمی تصریح کرد: سرطان سینه چهار مرحله دارد که در مراحل اولیه تشخیص زودهنگام می تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد. در مراحل پیشرفته تر، جراحی همچنان موقعیت خود را حفظ می کند، مگر اینکه سرطان به سایر اندام ها متاستاز داده باشد.

وی با تاکید بر اهمیت ارجاع زودهنگام بیماران گفت: هر چه تومور کوچکتر باشد، جراحی دقیق تر و ایمن تر است. حتی در مواردی که تومور بزرگ است، این امکان را داریم که ابتدا شیمی درمانی و سپس جراحی انجام دهیم. در نتیجه بیش از 90 درصد بیماران ما امکان جراحی را دارند.

هاشمی با اشاره به دو نوع جراحی که برای سرطان سینه انجام می شود، خاطرنشان کرد: جراحی حفظ سینه و جراحی برداشتن کامل سینه از جمله جراحی هایی است که برای بیماران انجام می شود. در جراحی حفظ پستان، توده سرطانی با حاشیه‌های سالم برداشته می‌شود و در صورت نیاز، بازسازی همزمان انجام می‌شود. بسیاری از بیماران نگران از دست دادن کامل سینه خود هستند، اما با استفاده از تکنیک های پیشرفته می توان در بسیاری از موارد بافت سینه را حفظ کرد و حتی ظاهر سینه را با استفاده از پروتز یا بافت های بدن بیمار بازسازی کرد.

وی به بیماران مبتلا به سرطان التهابی اشاره کرد و گفت: در این بیماران به ناچار تمام بافت پستان و پوست برداشته می شود اما حتی در این موارد نیز می توان با پروتز یا سایر بافت های بدن آن را بازسازی کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سرطان معتمد همچنین به برخی از روش های جراحی زیبایی که همزمان با جراحی سرطان سینه انجام می شود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در برخی موارد مانند بیمارانی که سینه های بزرگ دارند، می توان همزمان با جراحی سایز سینه را کاهش داد. . این کار نه تنها ظاهر بیمار را بهبود می بخشد، بلکه مشکلاتی مانند فشار بر گردن و کمر ناشی از وزن زیاد سینه را کاهش می دهد.

نقش سبک زندگی در پیشگیری از سرطان سینه

هاشمی بر اهمیت سبک زندگی سالم در پیشگیری از سرطان سینه تاکید کرد و تصریح کرد: عوامل مختلفی مانند چاقی، کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و استعمال دخانیات می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. متأسفانه بسیاری از زنان جوان با اضافه وزن به ما مراجعه می کنند و این خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

وی به بانوان توصیه کرد: رژیم غذایی سالم تری داشته باشند، از مصرف زیاد شیرینی ها و چربی ها پرهیز کنند و فعالیت بدنی منظم داشته باشند.

وی با اشاره به مضرات سیگار و قلیان، بر بروز سرطان سینه تاکید کرد: تنان باید این عادات ناسالم را کنار بگذارد.

نقش ژنتیک در سرطان سینه

این جراح سینه درباره نقش ژنتیک در بروز سرطان سینه گفت: در خانواده هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه در سنین پایین و به اشکال مختلف را دارند، ممکن است آزمایش ژنتیک برای تشخیص خطر عفونت پیشنهاد شود. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، بیماران می توانند تصمیم بگیرند که تحت عمل جراحی پیشگیرانه قرار گیرند.

وی افزود: یکی از گزینه هایی که به بیماران دارای ژن مثبت ارائه می شود، جراحی پیشگیرانه برای برداشتن سینه و گذاشتن پروتز به صورت همزمان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در آینده است.

اهمیت مراجعه به موقع به پزشک

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد به بیماران توصیه کرد برای دریافت اطلاعات صحیح و دقیق در مورد سرطان سینه و روش‌های درمان، با پزشک متخصص مشورت کنند و از دریافت اطلاعات نادرست از اینترنت خودداری کنند.

وی تصریح کرد: بیماران اغلب به منابع نادرست در اینترنت مراجعه می کنند و این باعث استرس بیشتر و حتی عدم مراجعه به موقع به پزشک می شود. بنابراین توصیه می کنم بیماران از مشاوره تخصصی استفاده کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا