اخبار سلامت

وقوع 34000 حادثه در 6 ماه اول سال/بیشترین مصدومان در تصادفات

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، نادر توکلی در همایش امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل در دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: بحث امنیت غذایی و غذایی آنقدر مهم است که شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در کشور شکل گرفته است و این شورا یک کار میان رشته ای است که به جلوگیری از خطرات در این زمینه کمک می کند.

وی با اشاره به این همایش که یک کار تیمی با محوریت پدافند غیرعامل برای افزایش سطح آگاهی عمومی در حوزه امنیت غذایی است، ادامه داد: این کار در دانشگاه در درجه اول بر عهده معاونت بهداشت و متخصصان تغذیه است. نظارت بهداشتی برای تامین غذای سالم به دست مردم و اقدامات بعدی باید با اقدامات بین بخشی انجام شود.

توکلی با تاکید بر اهمیت پیوست دفاعی برای برنامه های سلامت گفت: پدافند غیرعامل ملاحظاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و به نوعی دلبستگی دفاعی برای هر برنامه ای به ویژه در حوزه سلامت ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: با برگزاری این همایش باید دانش شرکت کنندگان در خصوص ایمنی مواد غذایی افزایش یابد و دبیرخانه دانشگاه در راستای توسعه آموزش تلاش خواهد کرد تا نتایج این رویداد را اجرایی کند. همچنین موضوع مهم پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی در اهداف دانشگاه قرار گرفته است تا این موضوع در کشور اجرایی شود.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون تخصیص یک درصد بودجه برای این موضوع (پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی) نیز لحاظ شده است، گفت: بر این اساس دانشگاه ها باید مطالبه و پیگیری کنند تا تخصیص بودجه محقق شود. این بودجه

دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وظایف و برنامه های شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با هدف ارتقای سطح سلامت و رفاه در جامعه انجام می شود، یکی از پیشگامان تولید محتوای آموزشی در حوزه پدافند غیرعامل در نظام سلامت

وی افزود: آمار 6 ماهه نخست امسال حاکی از وقوع بیش از 34 هزار تصادف در کشور است که تصادفات رانندگی 54 درصد و مسمومیت ها 16 درصد را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه کودکان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در برابر حوادث هستند، عدم آگاهی و درک صحیح آنها از مخاطرات زیست محیطی باعث می شود که در معرض آسیب های جدی قرار گیرند. برای مقابله با این آسیب‌پذیری‌ها، برنامه‌هایی مانند مقاوم‌سازی مدارس و آموزش‌های ویژه برای کودکان با توجه به خطرات اولویت‌دار مانند سیل، طوفان گرد و غبار، بیماری‌های بازپخش و ظهور و زلزله در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، تولید 70 فیلم آموزشی مطابق با کتب درسی و 755 محتوای آموزشی موضوعی و مناسب در فضای مجازی، تولید بازی های آموزشی و برگزاری کلاس های آموزشی مهارت های خودیاری، کمک های اولیه و پیشگیری از حوادث در سه هزار مدارس از جمله اقدامات مهمی است که تاکنون انجام شده است. بوده است

میادفر با اشاره به لزوم مشارکت خانواده ها و مدارس در آماده سازی نسل آینده برای مقابله با انواع حوادث و اورژانس ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه های پیشگیرانه و توانمندسازی کودکان شاهد جامعه تاب آور و آماده مقابله با انواع حوادث باشیم. تصادفات در آینده

در ادامه محمد اسماعیل مطلق رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: برای ارتقای سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی، تامین غذا، دسترسی به آن و سلامت بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی چالش های حوزه امنیت غذایی را از جمله تغییرات اقلیمی، شوک های اقتصادی و بیماری ها عنوان کرد و گفت: ناامنی غذایی می تواند منجر به افزایش هزینه های بهداشت و درمان و شیوع بیماری های مختلف شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در ادامه به سند امنیت غذایی و اقدامات لازم برای مقابله با تهدیدات غذایی اشاره کرد و افزود: این سند شامل هفت سند مختلف از نهادهای مختلف است و هدف آن تجمیع و تدوین است. استراتژی های امنیت غذایی

موتلفه به اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی از جمله شناسایی تهدیدها و آسیب‌های احتمالی، توسعه زیرساخت‌ها و نظارت بر ورود محصولات غذایی اشاره کرد و به اجرای برنامه‌هایی مانند شیر مدارس، آرد و نان سبوس‌دار و کالاهای الکترونیکی اشاره کرد. وی گفت: همکاری همه نهادها و گروه های مردمی برای تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه به عنوان حقوق اولیه هر انسان ضروری است.

کنفرانس امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا