سلامت خانواده

۱۱ غذای مفید برای افراد دیابتی

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه ملی در سال 1400، تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای 25 سال در ایران بیش از 7 میلیون نفر است و شیوع دیابت در این کشور حدوداً برآورد شده است. 14.15 درصد در همان سال. همچنین شیوع پیش دیابت در همین جمعیت 24.79 درصد، سهم زنان 23.54 درصد و سهم مردان 26.35 درصد بوده است.

میزان ابتلا به دیابت نوع 2 به دلیل عادات غذایی ناسالم، استرس، عدم تحرک بدنی و … رو به افزایش است، در حالی که رژیم غذایی سالم در کنار بهبود کیفیت زندگی می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود. بودن

چند پیشنهاد غذایی فوق العاده برای مدیریت بهتر قند خون ارائه شده است و به بیماران دیابتی توصیه می شود 11 گزینه غذایی زیر را در آشپزخانه خود داشته باشند:

غلات کامل: اگرچه این غلات مانند برنج قهوه ای، کینوا، جو دوسر و غیره منابع کربوهیدرات هستند، اما به دلیل داشتن فیبر، هضم آنها بسیار راحت تر از کربوهیدرات های ساده مانند برنج سفید یا نان سفید است. البته باید بدانید که یک سوم فنجان از این دانه ها (پخته شده) حدود 15 گرم کربوهیدرات دارد. این دانه ها را باید در حد اعتدال مصرف کنید.

تخم مرغ: این منبع غنی از پروتئین است و می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند. مصرف تخم مرغ سطح قند خون را کاهش می دهد و تولید هورمون گرلین را که هورمون مرتبط با احساس گرسنگی است، کاهش می دهد.

سیب زمینی شیرین: یکی دیگر از منابع مفید کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت است. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​حدود 4 گرم فیبر و مقداری ویتامین C دارد. سیب زمینی شیرین نیز منبع خوبی از ویتامین A است. این ویتامین به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. باز هم توجه داشته باشید که از یک سیب زمینی شیرین 24 گرم کربوهیدرات دریافت خواهید کرد.

ماهی چرب: به گفته برخی از کارشناسان، خطر ابتلا به بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چهار برابر بیشتر از سایرین است. این در حالی است که مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، ماهی قزل آلا و … خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در این افراد به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. مصرف ماهی های چرب از عوارض مرتبط با دیابت نیز جلوگیری می کند. مصرف این ماهی دو بار در هفته خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را تا 50 درصد کاهش می دهد.

_ سبزیجات تیره رنگ: سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و … دارای کمترین میزان کربوهیدرات و کالری هستند. مصرف این سبزیجات به دلیل پلی فنل ها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. سبزیجات تیره رنگ نیز سرشار از منیزیم هستند. این ماده معدنی خطر مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

آووکادو: این میوه محبوب سرشار از فیبر است و با کاهش قند خون از تولید بیش از حد انسولین جلوگیری می کند. به کالری آووکادو توجه کنید. یک آووکادوی متوسط ​​حدود 180 کالری دارد، بنابراین باید این میوه را در حد اعتدال مصرف کنید.

لوبیا: اگر دیابت دارید، کابینت آشپزخانه شما باید همیشه حاوی لوبیا و عدس باشد. فیبر و پروتئین موجود در لوبیا به حفظ قند خون در محدوده سالم کمک می کند. با گذشت زمان مصرف این حبوبات می تواند فواید بیشتری برای بیماران داشته باشد. بر اساس برخی تحقیقات، سطح هموگلوبین A1C در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که هر روز یک فنجان عدس یا لوبیا پخته می‌خوردند طی سه ماه 50 درصد کاهش یافت.

ماست یونانی: کربوهیدرات این نوع ماست معمولا کمتر از ماست معمولی است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است و می تواند قند خون را کاهش دهد. در انتخاب ماست یونانی دقت کنید. نوع ساده بدون طعم و شکر بهترین نوع برای افراد دیابتی است.

انواع توت ها: این میوه های کوچک خوشمزه سرشار از فیبر هستند و مصرف آنها به تثبیت قند خون کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

آجیل: آنها سرشار از پروتئین، فیبر، منیزیم و چربی های سالم هستند تا از مقاومت به انسولین جلوگیری کنند. حواستان به کالری موجود در آجیل باشد و آن ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

دارچین: این ادویه دوست داشتنی به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قند خون و کاهش جذب کربوهیدرات ها کمک می کند. هر روز نصف قاشق چایخوری دارچین مصرف کنید.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا