سلامت خانواده

اولین علائم سرطان روده بزرگ را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، سرطان روده بزرگ زمانی رخ می دهد که رشد غیرطبیعی سلول در سطح داخلی روده بزرگ یا رکتوم رخ دهد و به این رشد پولیپ می گویند. برخی از پولیپ ها می توانند در طول زمان به سرطان تبدیل شوند که ممکن است سال ها طول بکشد.

باشگاه خبرنگاران نوشت: علائم سرطان روده ممکن است در ابتدا نامحسوس باشد. به عنوان مثال، علائم شامل اسهال و یبوست متناوب، کم خونی، ناراحتی شکمی و کاهش وزن است. با پیشرفت بیماری، علائم بیشتر می شود.

به گفته روسلان باسانوف، متخصص سرطان، درد در روده، خون در مدفوع، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ می تواند از علائم سرطان روده بزرگ باشد.

سرطان کولون یک تومور بدخیم است که در پوشش داخلی روده بزرگ ایجاد می شود. افراد بالای 45 سال بیشتر مستعد ابتلا به این سرطان هستند. عواملی مانند بیماری های التهابی مزمن، پولیپ های روده، رژیم غذایی نامناسب، چاقی و عدم تحرک بدنی می توانند بر احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ تأثیر بگذارند و با افزایش سن خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

به گفته این متخصص سرطان، تومور در مرحله اول بیماری بیش از 2 سانتی متر نیست و در داخل غشای مخاطی قرار دارد. احتمال زنده ماندن فرد مبتلا در صورت تشخیص سرطان در مرحله اول تا 95 درصد است.

مرحله دوم با رشد تومور تا 5 سانتی متر همراه با آسیب به غدد لنفاوی مشخص می شود. در مراحل بعدی تومور تا 10 سانتی متر رشد می کند و آسیب به لایه عضلانی و غدد لنفاوی مشاهده می شود. در مرحله آخر، به عنوان یک قاعده، تومور با متاستاز به سایر اندام ها و بافت ها به 10 سانتی متر می رسد.

میزان بقا با تشخیص در مرحله دوم تا 90 درصد، در مرحله سوم از 55 تا 70 درصد و در مرحله چهارم حدود 30 درصد است.

تشخیص از طریق آزمایشات بیوشیمیایی خون، تومور مارکرها، کولونوسکوپی، ایریگوسکوپی، سونوگرافی و سی تی انجام می شود. همچنین، در صورت مشکوک به متاستاز، ممکن است نیاز به معاینه قفسه سینه و سایر نواحی باشد.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا