بهداشت و درمان

بیماران هموفیلی نگران کمبود فاکتور ۹ نباشند

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سید حیدر محمدی افزود: یکی از مهمترین موانع در تامین به موقع فاکتور 9، عدم دسترسی به منابع ارزی در اروپا و سوء نیت واردکنندگان است. . برای رفع این مشکل این سازمان با همکاری بانک مرکزی در حال تسریع در روند تخصیص ارز مرغوب به شرکت های واردکننده دارو است.

وی همچنین به تلاش کشور برای تقویت تولید داخلی اشاره کرد و گفت: اگرچه تولید داخلی داروهای هموفیلی نقش موثری در کاهش وابستگی به واردات دارد اما این روند نیاز به زمان دارد. در حال حاضر بخشی از نیاز بازار بلافاصله از طریق واردات تامین می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت تنوع در مبادی وارداتی ادامه داد: در حال رایزنی با شرکت های بین المللی هستیم تا در صورت اختلال در یک مسیر، تامین دارو از مسیرهای دیگر ادامه یابد. این اقدام به بیماران کمک می کند تا حتی در شرایط بحرانی بدون نگرانی به داروهای مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

محمدی بر نظارت دقیق بر موجودی داروهای حیاتی در مراکز درمانی و داروخانه ها تاکید کرد و گفت: سازمان غذا و دارو از بیماران و مراکز درمانی می خواهد در صورت وجود کمبود سریعا گزارش دهند تا در کمترین زمان ممکن پیگیری شود. همچنین با نظارت دقیق بر توزیع عادلانه داروها، تلاش می کنیم دسترسی همه بیماران به این دارو را تضمین کنیم.

وی افزود: با حمایت نمایندگان مجلس و سایر نهادهای بالادستی در حال رفع مشکلات لجستیکی و بودجه ای هستیم. همکاری های بین نهادی می تواند روند عرضه پایدار دارو برای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی را تسریع بخشد.

محمدی خطاب به بیماران هموفیلی گفت: با وجود برخی مشکلات در تامین دارو مطمئن باشید سازمان غذا و دارو با تمام توان در حال اجرای برنامه های فوری و بلندمدت است. به زودی شرایط بهبود می یابد و بیماران می توانند با آرامش بیشتری به درمان خود ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا