سلامت خانواده

باورهای غلط در مورد سرماخوردگی / از واکسیناسیون تا مصرف مکمل ها – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین منیری با اشاره به اینکه تشخیص آنفولانزا از سرماخوردگی دشوار است، اظهار داشت: سرماخوردگی تقریباً همیشه بدون ایجاد مشکل جدی برطرف می شود، در حالی که آنفولانزا می تواند عوارض جدی تری مانند عفونت ریه

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: تشخیص آنفولانزا در مراحل اولیه بیماری می تواند به درمان مناسب آن و احتمالا پیشگیری از عوارض ثانویه آن کمک کند.

وی هشدار داد: اگر فرزند شما در معرض خطر بالای ابتلا به عوارض ثانویه ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، تشخیص سریع آنفولانزا ممکن است فرصتی برای درمان بهتر فراهم کند.

آنتی بیوتیک ها سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کنند؛ باور اشتباه

منیری با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا کاملا بی ربط خواهد بود، تصریح کرد: آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند و سرماخوردگی و آنفولانزا ناشی از ویروس ها هستند و ویروس ها گروهی از میکروب ها هستند که هیچ شباهتی به باکتری ها ندارند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه والدین نگران برای بهتر شدن فرزندشان به پزشکان فشار می آورند تا آنتی بیوتیک تجویز کنند، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که هیچ آنتی بیوتیکی وجود ندارد. آموکسی سیلین ها گرفته تا آزیترومایسین به درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا کمکی نمی کند، نکته اینجاست که بی اثر بودن تنها دلیل عدم استفاده از آنتی بیوتیک های غیرضروری نیست، زیرا داروها می توانند عوارض ناخوشایندی مانند اسهال و سوزش سر دل داشته باشند و باکتری های عامل بیماری به تدریج تبدیل به آن می شوند. به داروها مقاوم است و این امر درمان عفونت های باکتریایی واقعی را دشوارتر می کند.

از سوی دیگر، اگر فرزند شما دچار یک عارضه ثانویه از سرماخوردگی یا آنفولانزا شود که شامل عفونت ریه و باکتری است، آنتی بیوتیک ها ممکن است مفید باشند، به عنوان مثال، اگر او دچار عفونت گوش، برونشیت یا ذات الریه شود، آنتی بیوتیک ممکن است مفید باشد. مورد نیاز است. (با نظر پزشک) می تواند موثر باشد.

سرما باعث سرماخوردگی می شود; باور اشتباه

وی با بیان اینکه فقط ویروس سرماخوردگی می تواند شما را دچار سرماخوردگی کند، افزود: سرماخوردگی به خودی خود نمی تواند شما را بیمار کند، اما سرد و مرطوب بودن می تواند یک ویروس خفته یعنی ویروسی که در حال حاضر در سیستم بدن وجود دارد را فعال کند. وجود دارد و باعث علائم بیماری می شود.

به گفته منیری، محققان بر این باورند که خنک کردن بدن باعث انقباض رگ‌های خونی بینی می‌شود و خون گرمی را که گلبول‌های سفید خون ضد عفونت را تامین می‌کند، قطع می‌کند.

وی افزود: بسیاری از افراد ناقل میکروب های سرماخوردگی هستند، اما بدن سرد می تواند دفاع را در برابر اثرات قرار گرفتن در معرض میکروب ها دشوارتر کند، بنابراین لباس پوشیدن ساده بپوشید، خشک بمانید و از توصیه های افراطی دیگر اجتناب کنید.

سرماخوردگی به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است. باور اشتباه

کارشناس بیماری های عفونی با اشاره به اینکه 100 درصد افراد سالم نیز به ویروس سرماخوردگی تسلیم می شوند، خاطرنشان کرد: در یک تحقیق حدود 95 درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی را در بینی خود داشتند، به این ویروس مبتلا بودند، اما همه افرادی که به ویروس سرماخوردگی مبتلا شدند، مبتلا شدند. ، آنها در واقع سرما نمی خورند و فقط حدود 75 درصد از داوطلبانی که مبتلا شده بودند علائم سرماخوردگی را نشان دادند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، برخی تحقیقات نشان می دهد که کاهش ایمنی بدن مثلاً به دلیل ابتلا به یک بیماری مزمن یا استرس می تواند علائم سرماخوردگی را تشدید کند، اما یک کودک سالم به راحتی می تواند به یکی از علائم سرماخوردگی مبتلا شود. حداقل 200 ویروس مختلف که باعث سرماخوردگی می شوند. می تواند عفونی شود.

با تزریق واکسن آنفولانزا، قطعا آنفولانزا خواهید گرفت. باور اشتباه

وی خاطرنشان کرد: واکسن آنفولانزا و آنفولانزا وی افزود: خوک ها از ویروس های غیرفعال و کشته شده ساخته شده اند و غیرممکن است که کسی از یک ویروس مرده بیمار شود. این علائم در واقع واکنش به تزریق واکسن هستند.

دریافت واکسن آنفولانزا برای بزرگسالان مهمتر از کودکان است. باور اشتباه

منیری ادامه داد: تزریق واکسن آنفولانزا به همان اندازه که برای بزرگسالان اهمیت دارد برای کودکان نیز مهم است. اکثر پزشکان واکسن آنفولانزای سالانه را که از شش ماهگی شروع می‌شود، برای تقریباً همه، از پیر و جوان، توصیه می‌کنند. ، که ترجیحاً می توان آن را در اواخر شهریور و اوایل مهر تزریق کرد تا قبل از شروع کامل فصل آنفولانزا زمان کافی برای ایمن سازی بدن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه کودکان زیر پنج سال به ویژه در معرض آنفولانزا هستند، ادامه داد: خطر ابتلا به عوارض جدی ثانویه ناشی از آنفولانزا مانند عفونت شدید ریوی در آنها بالاست.

مکمل ها علائم سرماخوردگی را کاهش می دهند. باور اشتباه

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: بسیاری از افراد معتقدند مصرف مکمل های ویتامین C در اولین علائم سرماخوردگی، مکیدن پاستیل “زینک” یا روی همزمان با شروع گلودرد یا تقویت سیستم ایمنی بدن آنها با مکمل های گیاهی، همیشه جواب می دهد. بسیاری از مکمل‌های بدون نسخه را پیدا خواهید کرد که به این مکمل‌ها متکی هستند، اما این واقعیت که معروف و محبوب هستند به معنای موثر یا بی‌خطر بودن آن‌ها نیست، بنابراین قبل از دادن هر گونه مکمل غذایی به او با پزشک خود مشورت کنید. به هر شکلی ابتلا به سرماخوردگی را تا حدودی کاهش می دهد و اگر بلافاصله پس از بروز علائم مصرف شود، سرماخوردگی را زودتر از بین می برد، اما همه این یافته ها همچنان نیاز به بررسی بیشتر دارند.

کودکانی که به مهدکودک می روند بیشتر سرما می خورند. باور اشتباه

وی خاطرنشان کرد: در سال اول رفتن به مهدکودک، واقعاً کودکان بیشتر از کودکانی که در خانه نگهداری می شوند، بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند، اما طبق مطالعه ای که روی تعداد زیادی از کودکان انجام شده، خطر ابتلا به این عارضه زمانی ادامه رفتن کودک به ادامه مهدکودک کاهش می یابد و پس از گذشت یک سال از حضور در مهدکودک، احتمال سرماخوردگی این کودکان بیشتر از کودکانی که در خانه می مانند، نیستند.

منیری با اشاره به اینکه قرار گرفتن زودهنگام با میکروب ها ممکن است در درازمدت نیز فوایدی داشته باشد، افزود: تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در سنین پیش دبستانی به مهدکودک های بزرگ تری می رفتند در سال های بعد یعنی تا سن 13 سالگی کمتر دچار سرماخوردگی شدند. بدن در برابر شایع ترین ویروس های سرماخوردگی مصون بود.

نفس کشیدن تنها راه سرماخوردگی است. باور اشتباه

وی تصریح کرد: درست است که ویروس های سرماخوردگی از طریق هوا به خصوص در هنگام سرفه یا عطسه فرد بیمار منتقل می شود، اما این تنها یکی از راه هایی است که ویروس مربوطه قربانی بعدی خود را پیدا می کند.

منیری ادامه داد: ویروس‌ها می‌توانند روی دست‌های شما نیز باشند، اگر به چیزی که ویروس روی آن است مانند تلفن، اسباب‌بازی یا دست یکی از دوستانتان دست بزنید، ویروس‌هایی که به دستتان می‌چسبند به راحتی می‌توانند از طریق بدن وارد بدن شما شوند. راه‌هایی، به عنوان مثال، ویروس‌های سرماخوردگی می‌توانند برای مدتی روی پوست یا سطوح دیگر زنده بمانند، اگر چشم‌ها، بینی یا سایر راه‌های ورودی خود را لمس کنید.

داروهای بدون نسخه برای کودکان خوب است. باور اشتباه

وی به باور نادرست کاهش علائم سرماخوردگی در بسیاری از بزرگسالان اشاره کرد و افزود: بسیاری بر این باورند که داروهای بدون نسخه برای کاهش احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه به ویژه در کودکان زیر 6 سال موثر است و هیچ عوارض جانبی اگر کودک شما زیر شش سال سن دارد، می توانید علائمی مانند تب را با استامینوفن کودکان و داروهای خانگی بی خطر کاهش دهید، اما داروهای ضد احتقان باید توسط پزشک کودک شما تجویز شود.

متخصص عفونی هشدار داد که داروهای بدون نسخه می توانند برای کودک شما خطرناک باشند، به خصوص زمانی که به اشتباه بیش از دوز توصیه شده تجویز شوند و در این صورت لازم است با پزشک کودک مشورت کنید. علاوه بر عوارض جانبی مانند خواب آلودگی یا بی خوابی، ناراحتی معده و خارش یا کهیر، کودکان می توانند عوارض جانبی جدی مانند ضربان قلب سریع، تشنج و حتی مرگ را تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا