بهداشت و درمان

توقف توزیع شیر رایگان در مدارس/ درخواست از سازمان برنامه و بودجه

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری بهداشت (تابنا)، محمداسماعیل مطلق، سه شنبه 3 مهرماه ۱۴۰۳ وی در همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی به غذای کافی، سالم و مغذی برای همه مردم برای رسیدن به زندگی سالم و فعال است.

وی افزود: اگر به ارتقای سواد سلامت تغذیه ای مردم توجه شود، می توان برای مولفه های «اقتدار غذایی»، «ارتقای سلامت جامعه» و «افزایش امید به زندگی» برنامه ریزی کرد.

مطلق با بیان اینکه برخی مسائل می تواند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: شوک های اقتصادی و تغییرات اقلیمی می تواند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. جهان با پدیده تغییر اقلیم مواجه است و تغییرات اقلیمی اثرات عمده ای بر آب، هوا و مواد غذایی دارد. سیل، فرونشست زمین و بسیاری موارد دیگر به دلیل تغییرات آب و هوایی است.

وی درباره ضرورت امنیت غذایی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و یکی از حلقه های مهم امنیت کشور است. نتایج مطالعات نشان می دهد که امنیت غذایی بر هزینه های مراقبت های بهداشتی تاثیر دارد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی افزود: میزان هزینه های بهداشتی و درمانی کشورهایی که با «ناامنی غذایی خفیف» مواجه هستند 19 درصد است. همچنین میزان هزینه های درمانی و بهداشتی در کشورهایی که با «ناامنی غذایی متوسط» و «ناامنی غذایی شدید» مواجه هستند به ترتیب 32 درصد و 76 درصد است.

وی با اشاره به اجرای برنامه نان سبوس دار و توزیع شیر رایگان در مدارس، تصریح کرد: سه برنامه «نان سبوس دار»، «توزیع رایگان شیر در مدارس» و «پروژه کالابرگ الکترونیک» در راستای امنیت غذایی کشور اجرا شده است. . امیدواریم این برنامه ها ادامه داشته باشد. در حال حاضر توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده است و از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند.

مطلق گفت: 62 هزار مدرسه در سال گذشته توزیع شیر رایگان داشتند و سازمان تامین اجتماعی می تواند با تامین منابع از سایر نقاط، منابع اعتباری مورد نیاز توزیع شیر در مدارس را تامین کند. دانش آموزان 62000 مدرسه هفته ای دو بار شیر رایگان دریافت کردند و نتایج این طرح نشان می دهد که توزیع شیر رایگان بر سلامت آنها مانند چاقی و سوءتغذیه تاثیر می گذارد. اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس در سال آینده در بودجه لحاظ شد اما امسال بودجه ای برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا