بهداشت و درمان

«ام اس» احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، تیمی از محققان دانشگاه رن فرانسه می گویند: این موارد بدخیم شامل سرطان مثانه، مغز و دهانه رحم است.

امانوئل لیری، نویسنده این مطالعه گفت: افراد مبتلا به ام اس آزمایش های بیشتری را برای نظارت بر ام اس انجام می دهند که احتمال تشخیص بیماری های دیگر را افزایش می دهد. ما ارتباطی بین برخی از انواع سرطان و بیماری MSP پیدا کردیم که بسته به سن فرد و نوع سرطان ممکن است توضیحات متفاوتی داشته باشد.

لیری تاکید کرد: به طور کلی، مطالعه ما نشان داد که افزایش خطر ابتلا به سرطان بسیار اندک است.

این مطالعه بر روی یک دهه سوابق از پایگاه داده مراقبت بهداشت ملی فرانسه متمرکز بود. تیم تحقیقاتی میزان تشخیص سرطان را در حدود 141000 نفر مبتلا به ام اس و حدود 563000 نفر بدون بیماری عصبی پیشرونده مقایسه کردند.

همه افراد حداقل سه سال قبل از مطالعه بدون سرطان بودند و سپس به طور متوسط ​​به مدت هشت سال تحت نظر بودند. در این دوره حدود 40000 نفر از شرکت کنندگان در مطالعه به سرطان مبتلا شدند.

این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به هر نوع سرطان در افراد مبتلا به ام اس در مقایسه با افراد بدون ام اس 6 درصد بیشتر است. افزایش خطر برای سرطان های مثانه (71%)، تومورهای مغزی (68%) و سرطان دهانه رحم (24%) بیشتر بود.

محققان خاطرنشان کردند که این بیماری با 20 درصد کاهش خطر سرطان پروستات، 10 درصد کمتر خطر سرطان روده بزرگ و 9 درصد کمتر خطر سرطان سینه مرتبط است.

لیری توضیح داد: “در حالی که مطالعه ما خطر بالاتری برای سرطان مغز را نشان داد، ممکن است تا حدی به دلیل تشخیص زودهنگام این سرطان در افراد مبتلا به ام اس باشد، زیرا آنها اسکن مغزی منظمی دارند که ممکن است سرطان ها را تشخیص دهد.” آن را زودتر تشخیص دهید، قبل از اینکه فرد علائمی داشته باشد.”

وی در خصوص دو نوع تومور دیگر گفت: عفونت های مکرر ادراری در افراد مبتلا به ام اس و استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه و دهانه رحم را در آنها افزایش دهد.

از آنجایی که این مطالعه ماهیت مشاهده‌ای داشت، نمی‌توان ثابت کرد که ام‌اس باعث ایجاد سرطان می‌شود یا به پیشگیری از آن کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا