بهداشت و درمان

مراقب باشید به کرونای بلندمدت مبتلا نشوید

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محققان دریافتند افرادی که علائم طولانی مدت کووید-19 دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به پروتئین SARS-CoV-2 در خون خود هستند که نشان دهنده وجود عفونت مداوم

به گفته محققان، در مجموع، بیش از 4 نفر از هر 10 بیمار مبتلا به چندین علائم طولانی مدت کووید، چنین شواهدی از عفونت مداوم داشتند.

زوئی سوانک، محقق ارشد، محقق فوق دکترا در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، گفت: این یافته می تواند راه را برای درمان موثر کووید طولانی مدت در برخی افراد هموار کند.

سوانک در بیانیه خبری بیمارستان گفت: “اگر بتوانیم زیرمجموعه ای از افرادی را شناسایی کنیم که به دلیل وجود ویروس در بدنشان علائم ویروسی پایدار دارند، ممکن است بتوانیم آنها را با داروهای ضد ویروسی درمان کنیم تا علائم آنها را کاهش دهیم.”

برای این مطالعه، محققان بیش از ۱۵۰۰ آنها نمونه خون جمع آوری شده از حدود 700 بیمار مبتلا به کرونا را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند بیمارانی که علائم طولانی‌مدت کووید را گزارش کرده‌اند که بر قلب، ریه‌ها، مغز و ماهیچه‌هایشان تأثیر می‌گذارد، دو برابر بیشتر احتمال دارد که ماه‌ها پس از عفونت اولیه همچنان پروتئین‌های ویروس کرونا در خونشان در گردش باشد.

به گفته محققان، حدود 43 درصد از افراد مبتلا به علائم طولانی مدت کووید که حداقل سه سیستم اصلی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، برای این پروتئین های ویروسی مثبت بودند، در حالی که تنها 21 درصد از افراد بدون علائم طولانی مدت کووید. بودند

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، عفونت مداوم ندارند.

دیوید والت، یکی از محققان تیم مطالعه، گفت: “این یافته نشان می دهد که احتمالا بیش از یک علت طولانی شدن کووید-19 وجود دارد.” برای مثال، یکی دیگر از دلایل احتمالی طولانی مدت علائم کووید می تواند این باشد که ویروس به سیستم ایمنی آسیب می رساند و باعث می شود که پس از پاکسازی ویروس، اختلال عملکرد سیستم ایمنی ادامه یابد.”

به گفته محققان، این تصور که ویروس می تواند در بدن باقی بماند و همچنان علائم ایجاد کند، منحصر به کووید نیست.

سوانک با اشاره به ویروس ابولا و زیکا به عنوان نمونه گفت: «ویروس‌های دیگر نیز با سندرم‌های پس از بیماری مرتبط هستند».

اکنون محققان در حال انجام مطالعات بعدی برای درک بهتر اینکه آیا عفونت مداوم باعث طولانی شدن علائم کووید در برخی افراد می شود یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا