اخبار سلامت

شناسایی 7200 بیمار مبتلا به “سل”؛ راه های انتقال این بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، هر ساله در سوم مهرماه به مناسبت خدمات ارزنده دانشمند برجسته کشورمان «محمد زکریایی رازی» به عنوان روز ملی سل گرامی است.

سل چیست؟

سل یک بیماری تنفسی، مسری و قابل انتقال است که توسط میکروب سل (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) ایجاد می شود. این بیماری می تواند به تمام سیستم های بدن مانند استخوان ها، مفاصل، مغز کلیه، پوست و … آسیب برساند اما در 80 درصد موارد ریه ها را درگیر می کند. انجام می دهد

علائم سل چیست؟

سل معمولاً ریه ها را درگیر می کند و با علائم مربوط به سیستم تنفسی خود را نشان می دهد.

مهم ترین علامت سل سرفه مداوم به مدت 2 هفته یا بیشتر است که می تواند با علائم دیگری مانند تب، کاهش وزن، تعریق به خصوص تعریق شبانه و کاهش اشتها، خستگی زودرس، ضعف، درد قفسه سینه، خلط همراه باشد. و گاهی خلط خونی.

تعداد موارد سل در سال گذشته

در سال 1402، 57 درصد کل موارد سل در کشور را مردان و 24 درصد را غیرایرانی تشکیل می دادند. همچنین تعداد کل موارد سل کشف شده در سال 1402 در کشور 7261 مورد بوده است.

میانگین سن بیماری در سال 1402 برای تمامی موارد سل 53 سال بوده است.

نمودار زیر میزان بروز سل را در هر صد هزار نفر در جمعیت کشور نشان می دهد:

آیا سل مسری است؟

این بیماری در بسیاری از موارد می تواند به دیگران سرایت کند، به خصوص اگر این بیماری ریه ها یا حنجره را درگیر کرده باشد یا حفره ای در ریه ایجاد کرده باشد، از طریق قطرات ریز تنفسی به دیگران منتقل می شود. معمولاً با عطسه، سرفه، صحبت کردن و حتی خندیدن، این قطرات به فواصل طولانی پرتاب می شوند و در هوا معلق می مانند و اگر فرد سالمی این هوای آلوده را تنفس کند، میکروب وارد ریه های فرد سالم می شود. قطرات آلوده به باکتری سل برای چند روز در هوا باقی می مانند.

عوامل مختلفی می تواند باعث انتقال و سرایت این بیماری به دیگران شود. محیط های شلوغ، کوچک و بدون تهویه از عوامل موثر در انتقال سل هستند.

مدت زمان تماس با فرد ناتوان (به ویژه انواع ریوی یا وجود حفره در ریه) از عوامل افزایش دهنده انتقال سل هستند. همچنین در صورت تشخیص به موقع سل و درمان صحیح آن، اکثر بیماران پس از دو هفته، میکروب سل موجود در خلط آنها کاهش می یابد و دیگر بیماری را به دیگران منتقل نمی کنند.

چگونه از انتقال بیماری جلوگیری کنیم؟

مهمترین راه پیشگیری از بیماری سل، شناسایی علائم بیماری (سرفه بیش از دو هفته) و معرفی افراد مشکوک به مراکز بهداشتی برای تشخیص بیماری و درمان آنها می باشد.

در عین حال رعایت نکات زیر از ابتلا به این بیماری پیشگیری می کند:

  1. هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی را با دستمال بپوشانید
  2. از تف و خلط روی زمین خودداری کنید
  3. خوردن غذای سالم به اندازه کافی
  4. تهویه مناسب محل زندگی و کار با هوای تازه
  5. از کشیدن سیگار خودداری کنید
  6. تزریق واکسن B در دوران کودکی

آیا سل قابل درمان است؟

خوشبختانه سل قابل درمان است به شرطی که داروهای ضد سل با دقت و به طور کامل مصرف شوند، باید در نظر داشت که دوره درمان سل حداقل 6 ماه است که در این مدت باید داروها به طور منظم و منظم مصرف شوند، در غیر این صورت در در این صورت میکروب در بدن فرد مقاوم شده و درمان آن بسیار دشوارتر می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا