سلامت خانواده

تشخیص و درمان رایگان سل در کشور

آمیتیس رمضانی به مناسبت روز ملی آگاهی و مبارزه با سل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری سل توسط باکتری ایجاد می شود. مایکوباکتریوم سل این بیماری رخ می دهد که تمام اعضای بدن را درگیر می کند، اما مهم ترین عضوی که درگیر این بیماری است بافت ریه است که بروز و ظهور علائم بیماری نیز در آن بیشتر است، بنابراین سل به عنوان بیماری ریوی شناخته می شود.

وی در خصوص راه های انتقال سل افزود: این بیماری مانند بیماری های عفونی مانند کرونا نیست که با کمترین تماس و ارتباط با فرد مبتلا به فرد دیگری منتقل شود. با توجه به مزمن بودن علائم این بیماری، از نظر سرایت نیز نیاز به تماس های طولانی مدت دارد، بنابراین سل سریع بین افراد منتقل نمی شود و زمان بیشتری برای انتقال می طلبد.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور با بیان اینکه شناسایی افراد مبتلا به سل بسیار مهم است، گفت: بیماری سل مزمن است و علائم آن خیلی شدید نیست و این امر باعث می شود افراد کمتر به علائم بیماری توجه کنند و از آن اجتناب کنند. ارجاعات وی ادامه داد: تشخیص و درمان بیماری سل در کشور رایگان و در اختیار مردم قرار دارد.

رمضانی تصریح کرد: در صورت عدم شناسایی افراد مبتلا به سل، علاوه بر انتقال این بیماری به افراد دیگر و مبتلا شدن افراد دیگر به این بیماری، شدت آن در بدن فرد مبتلا افزایش یافته و به بافت های ریه و سایر اعضای بدن آسیب می رساند. . خود را نیز درگیر می کند; بنابراین توجه و آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و تشخیص به موقع مبتلایان از اهمیت دوچندان برخوردار است.

وی با اشاره به روند تشخیص و شناسایی بیمار و شروع درمان، افزود: پس از گذشت حدود دو هفته از شروع روند درمان، فرد مبتلا دیگر باعث بیماری سل برای دیگران نخواهد شد، هرچند لازم است روند درمان را طبق دستور پزشک ادامه دهید.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با اشاره به شعار روز ملی مبارزه با سل، خاطرنشان کرد: شعار ما اتحاد تا پایان سل است و با افزایش آگاهی مردم در تلاش برای مبارزه با این بیماری هستیم. . با توجه به شیوع ویروس کرونا و تمرکز انواع دستگاه ها بر کنترل این ویروس در سطح جامعه، فعالیت های مرتبط با سایر بیماری ها از جمله سل با مشکل مواجه شد، باید تلاش ها مجدد و شناسایی افراد مبتلا آغاز شود. باید انجام شود و اجازه ندهیم کسی بر اثر سل بمیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا