سلامت خانواده

آخرین وضعیت بیماری سالک در کشور

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا شیرزادی گفت: در 15 سال گذشته موارد ابتلا به این بیماری در ایران کاهش چشمگیری داشته است به طوری که در سال 1386 بالغ بر 26 هزار مورد با نرخ بروز 37 در هر 100 هزار نفر ثبت و گزارش شده است. در ایران گزارش شده است که این رقم در سال گذشته به 8752 مورد با نرخ بروز 10.4 در هر 100000 نفر رسیده است.

ایلانا در خبری نوشت: وی با بیان اینکه لیشمانیوز جلدی یا لیشمانیوز یک بیماری انگلی بومی ایران است که توسط گونه لیشمانیا ایجاد می شود و توسط پشه منتقل می شود، گفت: این بیماری معمولاً به صورت زخم پوستی خود را نشان می دهد و ممکن است بیشتر از آن باشد. از یک سال طول می کشد و جای زخم تا پایان عمر باقی می ماند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با بیان اینکه سالک در ایران به دو شکل وجود دارد، بیان کرد: نوع اول سالک است که مخزن آن انسان است و به ندرت سگ ها نیز به این بیماری مبتلا می شوند. . در شهرهای مشهد، کرمان و بم بیشتر دیده می شود.

وی درباره شکل دوم سالاک در ایران با مخزن موش گفت: این نوع سالک در استان های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سمنان یافت می شود. ، سیستان و بلوچستان. ، یزد، ایلام و سایر مناطق رایج بوده و بومی آن مناطق می باشد.

شیرزادی با بیان اینکه 85 درصد موارد لیشمانیوز جلدی (سالک) در ایران از نوع مخزن آن موش است، گفت: البته بیماری سالک همچنان در 19 استان کشور بومی است. انتقال احتمالی بیماری در 150 شهر استان های آلوده صورت می گیرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، وی با تاکید بر اینکه ساکنان شهرهای در معرض خطر و همچنین مسافران این شهرها مراقب باشند پشه گزیده نشوند، روش های پیشگیری از پشه را اینگونه برشمرد: استفاده از پشه بند. توری و پرده بهداشتی (سوراخ های ریز و آغشته به حشره کش) به ویژه در عصر و شب، عدم ریختن زباله و نخاله های ساختمانی در اطراف منازل، استفاده از لباس های کاملاً پوشیده با آستین بلند و شلوارهای بلند به ویژه در عصر و شب. .

رئیس اداره مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت در تشریح این موارد گفت: استفاده از پمادهای دافع حشرات به ویژه در هنگام غروب و در طول شب، عدم مراجعه به مناطق آلوده در هنگام غروب و در طول شب. عدم نگهداری دام در نزدیکی محل سکونت، مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی در صورت وجود ضایعه مشکوک (هر ضایعه ای که بیش از 10 روز طول بکشد) به خصوص در صورت داشتن سابقه سفر.

شیرزادی در پایان با بیان اینکه در صورت ابتلای فردی به سالک باید دوره درمانی را طی کند، بر پانسمان زخم تا زمان بهبودی به گونه ای تاکید کرد که زخم باز نشود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا