سلامت خانواده

کمبود این ویتامین ها باعث گرفتگی عضلات می شود

بر اساس گزارش آنلاین، کمبود این عوارض می تواند خطرناک باشد:

ایسنا در خبری نوشت: ویتامین D نوعی ویتامین محلول در چربی است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاها و مکمل ها به دست می آید.

1- منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که تقریباً تمام اعضای بدن برای سالم ماندن به آن نیاز دارند. منیزیم به حفظ عملکردهای طبیعی بدن مانند کنترل فشار خون و قند، سلامت استخوان ها و عملکرد ماهیچه ها و اعصاب کمک می کند.

کمبود منیزیم در بدن باعث ایجاد وضعیتی به نام “هیپومنیزیمی” می شود. در این حالت، سطح منیزیم در بدن کمتر از مقدار مورد نیاز برای پشتیبانی از عملکردهای فوق الذکر است.

منیزیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود و به برخی غذاها و محصولات دیگر مانند آنتی اسیدها و ملین ها اضافه می شود. افرادی که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی می کنند، بعید است که کمبود منیزیم داشته باشند.

کمبود این ماده معدنی می تواند ناشی از موارد زیر باشد: مصرف الکل، سوختگی هایی که به قسمت های بزرگ بدن آسیب رسانده است، برخی داروها مانند دیورتیک ها (قرص های آب)، آنتی بیوتیک های خاص، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و شیمی درمانی، اسهال مزمن، بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر. ترشح بیش از حد هورمون آلدوسترون در غدد فوق کلیوی، تعریق بیش از حد، سوءتغذیه و در نهایت ادرار بیش از حد به دلیل آسیب کلیه یا دیابت مرتبط است.

علاوه بر گرفتگی عضلات، کمبود منیزیم در بدن می تواند علائم دیگری مانند ضربان قلب غیر طبیعی، بی اشتهایی، تغییر در خلق و خو یا شخصیت، اسپاسم عضلانی، ضعف و خستگی عضلانی، بی حسی یا سفتی داشته باشد.

پزشکان کمبود منیزیم را از طریق آزمایش خون تشخیص می دهند و بسته به نتایج، راه حل هایی برای بازگرداندن این ماده معدنی به سطح طبیعی ارائه می دهند. اجتناب از مصرف الکل و کاهش یا حذف قندهای اضافه شده، چربی های اشباع شده و سدیم که در جذب منیزیم اختلال ایجاد می کنند از جمله این راه حل ها هستند. آنها همچنین خوردن غذاهایی مانند برنج قهوه ای، لوبیا، عدس و سویا، آجیل و غلات کامل را برای جبران کمبود منیزیم توصیه می کنند. مصرف مکمل های منیزیم زیر نظر پزشک نیز موثر است.

2- ویتامین D (D)

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، غذاها و مکمل ها به دست می آید. البته ویتامین D در واقع یک اصطلاح کلی برای دو شکل مختلف این ویتامین یعنی D2 (D2) و D3 (D3) است که هر دو باعث تقویت سیستم عصبی، ایمنی و عضلانی می شوند. جذب ناکافی کلسیم و فسفر ناشی از کمبود ویتامین D می تواند منجر به شکنندگی استخوان و ضعف عضلانی شود.

کمبود ویتامین D ممکن است در نتیجه یکی از دلایل زیر رخ دهد:

افزایش سن که توانایی پوست برای سنتز ویتامین D را مختل می کند

برخی داروها

انواع خاصی از سرطان مانند لنفوم

پوست تیره تر

سابقه خانوادگی کمبود ویتامین D یا راشیتیسم در دوران کودکی

قرار نگرفتن در معرض نور کافی خورشید

نارسایی کلیه یا نارسایی کبد که می تواند از پردازش مناسب ویتامین D در بدن جلوگیری کند

سوء تغذیه

در عین حال، کمبود ویتامین D می تواند در بسیاری از افراد بدون علامت باشد، اما می تواند با این علائم همراه باشد:

رشد غیر طبیعی استخوان شامل اسکولیوز یا انحنای غیرطبیعی ستون فقرات و پاهای خمیده یا زانوهای ضربدری

درد استخوان

ضعف عضلانی

راه رفتن با درد

ضعف ستون فقرات، استخوان ران و ساق پا

متخصصان سلامت با کمک آزمایش خون کمبود ویتامین D را تشخیص داده و راه حل هایی مانند مصرف مکمل های کلسیم و فسفات و افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید را با رعایت نکات ایمنی و حفاظتی برای پوست ارائه می دهند.

3- ویتامین B

ویتامین B در واقع به مجموعه ای از هشت ویتامین اطلاق می شود که برای تبدیل غذا به انرژی مهم هستند و بیشتر به عنوان ویتامین B کمپلکس شناخته می شوند.

از آنجایی که هر ویتامین B عملکرد منحصر به فردی دارد، تأثیر کمبود ویتامین B بسته به نوع کمبود شما متفاوت است.

گرفتگی عضلات به احتمال زیاد به دلیل کمبود ویتامین B12 (کوبالامین) است. ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای با منشاء حیوانی مانند گوشت، ماهی، مرغ، محصولات لبنی و تخم مرغ یافت می شود. گیاهان حاوی ویتامین B12 نیستند، اما برخی از غلات صبحانه و مخمرهای تغذیه ای با ویتامین B12 غنی شده اند.

کمبود ویتامین B12 می تواند با لیستی از علائم مانند گزگز و بی حسی در دست ها و پاها، گرفتگی عضلات، سرگیجه، اختلال شناختی، آتاکسی یا از دست دادن هماهنگی و همچنین خستگی و افسردگی همراه باشد.

دلایل کمبود ویتامین B12 به مشکلاتی مانند عدم توانایی در جذب ویتامین B12 از غذا، کمبود ژنتیکی عامل موثر در جذب ویتامین B12، جراحی های گوارشی، مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند مهارکننده های اسید معده و کمبود این ویتامین در رژیم غذایی

برای تشخیص کمبود ویتامین B12 مانند دو مورد قبل از آزمایش خون استفاده می شود و پزشکان راه حل هایی برای جبران آن ارائه می دهند که عبارتند از:

تزریق ویتامین B12 برای مقابله با موانع جذب

تجویز دوز بالای B12 خوراکی

تغییر رژیم غذایی به منظور افزایش جذب ویتامین B12

البته گرفتگی عضلات می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. شناخته شده ترین آنها کشش ناکافی، خستگی عضلانی، سبک زندگی بی تحرک، گرما، کم آبی و از دست دادن الکترولیت ها، و آتروفی عضلانی یا تحلیل عضلانی است که به دلیل افزایش سن و عدم تحرک رخ می دهد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا