سلامت خانواده

جزئیات انحلال شرکت های آوای سلامت/چرا فعالیت شرکت ها متوقف شد؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

پوینده کریم پور مدیر روابط عمومی هیات امنای صرفه جویی ارزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایان کار تعدادی از شرکت های آوای سلامت اظهار داشت: جهت گیری فعالیت‌های هیات امنای پس‌انداز ارزی هیچ‌گاه به سمت مالکیت شرکتی نبوده است، اما با توجه به اهداف و وظایفی که در قانون تأسیس این نهاد تعریف شده است، در مقاطع زمانی معین و با توجه به وظایف محوله از سوی وزارت بهداشت، هیئت مدیره متولیان برای جبران برخی کمبودها و کاستی ها در حوزه های فعالیت وزارت بهداشت وارد میدان عمل شده اند. بنابراین هیچ یک از شرکت های زیر مجموعه هیات امنا برای صرفه جویی ارزی رسا توسط این هیئت ایجاد نشد و مبنای ایجاد آنها دریافت اعلام نیاز از وزارت بهداشت بود.

وی در پاسخ به این سوال که این شرکت ها در چه حوزه هایی فعالیت می کردند، گفت: با توجه به نیازسنجی دریافتی از وزارت بهداشت، شرکت ها و موسساتی مانند موسسه هنری آوای سلامت مدیریت تولید محصولات مرتبط با فرهنگ سلامت و فعال سازی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید کالاهای فرهنگی سلامت محور، شرکت ساختمانی آوای سلامت به عنوان چهارمین عامل گسترش نظارت وزارت بهداشت بر پروژه های عمرانی در حوزه سلامت که اجرای آن به بخش خصوصی و آوای محول شده است. شرکت فناوری اطلاعات برای مدیریت استفاده از مکانیزم ها از نظر فن آوری آنها با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی برای کاهش هزینه های عملیاتی در بخش بهداشت تاسیس شدند.

کریم پور در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت ها به دلیل تخلفات منحل شده اند، گفت: اگرچه شرکت های مذکور در برخی مواقع با نواقصی در اجرای خود همراه بود اما به طور کلی تخلفات مهم در فعالیت و عملکرد این شرکت ها آمار نبوده است

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه شایعاتی مبنی بر تعطیلی این شرکت ها از سال 1397 شنیده می شد، اما روند انحلال آنها طولانی شد، توضیح داد: در سال 1398 تعطیلی فعالیت شرکت های غیر مرتبط با ماموریت این شرکت به طول انجامید. هیئت امنا برای صرفه جویی ارزی و انحلال شرکت ها و مؤسسات ناموفق. هیأت امنا از سوی وزیر بهداشت موظف به ایجاد ارزش مولد در نظام سلامت شد. اما نکته قابل توجه این است که شرکت ها و موسسات مذکور در خصوص پروژه های نیمه تمام نسبت به حوزه های تخصصی وزارت بهداشت قرارداد و تعهداتی داشته اند که نیازمند شفاف سازی صورت های مالی و انحلال آنها بوده و مستلزم تعیین تکلیف پروژه های مذکور بوده است. اما اعلام انحلال شرکتها بدون انجام مراحل مقدماتی تعیین تکلیف امور جاری و قراردادها انجام شده است.

مدیر روابط عمومی هیات امنای صرفه جویی ارزی به عنوان مثال عمران آوا سلامت با وزارت بهداشت قراردادهایی در خصوص نظارت بر تکمیل برخی از پروژه های ساخت مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور و انحلال داشت. این شرکت نیازمند تکمیل و تحویل پروژه ها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور و دریافت تاییدیه نهایی از این دانشگاه ها بوده که به دلایل مختلف از جمله عدم تحقق به موقع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها، پس از انحلال این شرکت و سایر شرکت ها، نیاز به صرف زمان بیشتری بود.

وی تاکید کرد: فعالیت هیات امنای صرفه جویی ارزی برای تامین تجهیزات و نیازهای ضروری نظام سلامت و بیماران روندی مستمر، پایدار و فارغ از تغییرات سیاسی بوده است تا از بروز و اختلال در امر تشخیص و درمان جلوگیری شود. فرآیندهای درمانی بیماران از بدو تاسیس این موسسه. در سال 1378 بدون وقفه ادامه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد و گروه ها به هر دلیلی فعالیت نهادی مانند هیات امنای پس انداز ارزی با منافع آنها در تضاد بوده است، تغییر دولت ها را فرصتی برای تسویه حساب با این هیات دانسته اند. از معتمدین

کریم پور افزود: فعالیت تسهیلگری و مدیریتی هیات امنا در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت که با برگزاری بیش از هزار مناقصه تامین تجهیزات و استقبال صمیمانه و حمایت اکثریت قریب به اتفاق مراجع محترم و شرکت های باسابقه در زمینه تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی و حضور این شرکت ها با توجه به روشن شدن قیمت ها (ناشی از روند برگزاری مناقصات) و کاهش هزینه ها به نفع نظام سلامت و بیماران، باعث از بین رفتن حاشیه سود غیرمنطقی و کلان برخی افراد یا شرکت هایی شد که وارد عرصه تامین تجهیزات شدند. و ملزومات پزشکی برای اهداف بسیاری استفاده می شود خواستن خود را قرار داده اند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا