سلامت خانواده

روایت پروفسور فرهود از دیدارش با نمایندگان مجلس درباره غربالگری

به گزارش خبرآنلاین، پروفسور داریوش فرهود گفت: قرار بود قانون از اعلام نتایج غربالگری به مادران جلوگیری کند تا مادران سقط های ناقص را پیگیری نکنند.

اعتماد در خبرنامه نوشت: قسمت های مهم این گفتگو را در ادامه می خوانید:

  • گروه های پرخطر شامل زوج هایی که سابقه ازدواج خانوادگی یا تولد فرزندی با ناهنجاری های ژنتیکی و کروموزومی در خانواده دارند، باید مشاوره قبل از بارداری یا غربالگری بارداری انجام دهند.
  • این باور اشتباه در ذهن مردم ایجاد شده است که همه مادران باردار باید غربالگری بارداری انجام دهند در حالی که ما غربالگری بارداری را در اولویت قرار می دهیم. اولین گروهی که غربالگری بارداری برای آنها ضروری و اجباری است، مادرانی هستند که ازدواج فامیلی داشته اند. در شهر تهران حدود 20 درصد اما در برخی شهرهای جنوب و جنوب شرق ایران بیش از 50 درصد ازدواج ها فامیلی و خویشاوندی است اما در استان های شمالی ازدواج فامیلی چندان رایج نیست. نتایج بررسی ها نشان می دهد که در بین اقوام و اقوام و همچنین در بین اقشاری ​​که از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار نیستند، میزان ازدواج خانوادگی بیشتر از سایر گروه ها است. بنابراین قبل از بارداری زوجین اقوام و خویشاوندان باید مشاوره ژنتیکی انجام دهند و غربالگری بارداری در دوران بارداری مادر انجام شود.
  • اگر تعداد مبتلایان به بیماری قلبی یا سرطان و یا حتی قربانیان خودکشی در اقوام دور و نزدیک یک زوج زیاد باشد، بروز این بیماری ها یک عامل خطر و هشدار است و مادر باید در دوران بارداری از نظر جنین غربالگری شود.
  • افزایش سن ازدواج یکی دیگر از عواملی است که غربالگری در دوران بارداری را ضروری می کند، به این معنا که تخمین زده می شود با افزایش سن مادر، جنین بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی قرار می گیرد و شیب این خطر افزایش می یابد. در مورد بارداری بعد از سن مادر. در 34 سالگی سریعتر می شود زیرا در واقع با بالا رفتن سن مادر، بارداری پرخطرتر می شود. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته انجام آمنیوسنتز برای تمام مادران باردار بالای 35 سال الزامی است.
  • در همان زمان که مجلس یازدهم در حال تدوین قانون جوانان جمعیت بود، چند تن از نمایندگان مجلس به سراغ من آمدند و نظر من را درباره این قانون جویا شدند. قرار بود قانون از اعلام نتایج غربالگری به مادران جلوگیری کند تا مادران پیگیر سقط ناقص نشوند. این نکته را به این نمایندگان گفتم و یادآوری کردم که مادران باردار حق دارند نتیجه غربالگری جنین خود را بدانند و اگر جنین نقص ژنتیکی داشته باشد، این مادران باید به جای ماندن در تاریکی و بر خلاف خود، حق سقط جنین را داشته باشند. آرزوهای درونی یک فرزند معلول به دنیا بیاور و یک عمر در عذاب بمان.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا