اخبار سلامت

آردهای کشور 12 تا 18 درصد سبوس گیری می شوند!/ غنی سازی نان با ویتامینD به زودی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید حیدر محمدی با بیان اینکه امنیت غذایی در همه کشورها در کنار امنیت ملی مهم است، اظهار داشت: امنیت غذایی در دو سطح ایمنی و تامین است و رئیس جمهور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نسبت به وی بر تامین غذای کافی و سالم تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت نان در سبد غذایی کشور گفت: در سال 1402 اعتبار اختصاص یافته به گندم حدود 160 هزار میلیارد تومان است که چندین برابر اعتبارات سایر حوزه ها است و این نشان دهنده توجه به این محصول است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان مصرف نان در کشور ما 37 درصد بیشتر از کشورهای منطقه است، افزود: هر ایرانی به طور متوسط ​​روزانه 300 گرم نان مصرف می کند که می تواند منبع انرژی خوبی باشد. پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها.

محمدی با اشاره به افتتاح خط تولید نان سبوس دار صنعتی (تافتون) برای اولین بار در اهواز گفت: نانی که از آرد سبوس دار به صورت بهداشتی و زیر نظر مسئولان فنی مورد تایید وزارت بهداشت تهیه می شود نان سالم است. اما قطعا نان سبوس دار نیست زیرا باید دارای شاخص هایی مانند آهن، کلسیم، روی، فسفر و ویتامین های گروه B باشد تا نان کامل محسوب شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر آرد ۱۲ تا ۲۸ درصد بدون سبوس است و کمترین بدون سبوس مربوط به نان سنگک است. 370 تولید کننده آرد در کشور داریم که 25 درصد آنها آرد سبوس دار تولید می کنند.

به گفته وی، نخستین واحد کامل تولید نان سنتی اخیرا در کشور افتتاح شد و به زودی در کشور توسعه می یابد. بر اساس برنامه سازمان غذا و دارو، حداقل یک یا دو واحد تولید آرد کامل در تمام استان ها مشغول به فعالیت هستند و در صورت استقبال نانوایان، این آرد در اختیار آنها قرار می گیرد.

به گزارش تسنیم، پیش از این مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اذعان به اینکه میزان فیبر مصرفی ایرانی ها نصف استاندارد جهانی است، گفت: آرد سبوس دار و سبوس دار یعنی آردی که فقط دو تا سبوس هفت درصد بودن

متاسفانه در شرایطی که مسئولان بهداشتی مدام نسبت به شیوع بیماری‌های مزمن در کشور هشدار می‌دهند، ایرانی‌ها به نان سبوس‌دار دسترسی ندارند، در حالی که مصرف نان سبوس‌دار از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون، کلسترول بالا و انواع مختلف پیشگیری می‌کند. سرطان ها .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا