اخبار سلامت

نحوه امحای داروهای تاریخ گذشته/ شربت “متادون” را در یخچال نگذارید!

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، راضیه کشاورز ملکی با تاکید بر اینکه حذف داروهای تاریخ مصرف گذشته و مصرف نشده باید اصولی باشد، اظهار داشت: برای جلوگیری از مصرف این داروها توسط کودکان، حیوانات خانگی یا افراد دیگر به محض اینکه دیگر مورد نیاز نیست، آنها باید حذف شوند. بلافاصله از طریق فاضلاب دفع کنید.

وی افزود: داروهای غیرمخدر مجاز برای دفع از طریق فاضلاب شامل داروهایی مانند دیازپام و متیل فنیدیت مقعدی، مواد مخدر مجاز برای دفع از طریق فاضلاب نیز شامل نورفین، فنتانیل، هیدروکودون، هیدرومورفون، مپریدین، متادون، مرفین است. اکسی کدون، اکسی مورفون هستند.

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های بهداشتی تصریح کرد: شربت متادون که برای درمان نگهدارنده اعتیاد به مواد مخدر توسط پزشک تجویز می شود بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان نباید این دارو را در یخچال و فریزر نگهداری کرد. در دسترس کودکان یا در ظروف. برای محصولات غذایی و نوشیدنی مانند بطری های نوشابه ذخیره می شود، زیرا ممکن است به اشتباه خورده شوند و منجر به مرگ شوند.

وی ادامه داد: برای از بین بردن این دارو باید آن را در فاضلاب ریخت و پس از آبکشی بطری آن را دور انداخت.

وی درباره داروهایی که در برچسب دارو روش خاصی برای دور ریختن و از بین بردن دارو توصیه نشده است، توضیح داد: اگر دارویی در لیست داروهای قابل دور انداختن از طریق فاضلاب (مانند بنزودیازپین ها و … مواد افیونی) توصیه می شود داروها را با روش های زیر دور ریخته و در سطل زباله معمولی خانگی بیندازید، داروها را بدون خرد کردن قرص ها و کپسول ها از بسته بندی اصلی خارج کرده و با مواد ناخوشایند مانند تفاله چای یا قهوه مخلوط کنید. مخلوط را در یک کیسه پلاستیکی دربسته قرار داده و سپس به سطل زباله می اندازند. مخلوط حاصل را می توان در یک قوطی حلبی خالی یا ظرف مشابه دیگری ریخت تا از نشت دارو یا ریختن آن از سطل زباله جلوگیری شود. قبل از دور انداختن بطری خالی دارو، دستورالعمل روی آن باید تحریف شود تا از استفاده نادرست آن جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا