اخبار سلامت

ابتلای 226 نفر به تب دنگی/ خطر شیوع بیماری در شمال و جنوب

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، گوباد مرادی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت تب دنگی در کشور گفت: موارد تب دنگی در کشور ما افزایش یافته و از سال 1394 تا پایان سال در سال 2012، 75 مورد وجود داشت. از پایان سال گذشته تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 1403 تاکنون تعداد مبتلایان به تب دنگی به 226 مورد رسیده است. بسیاری از افراد مبتلا از کشورهای مختلف از جمله امارات، پاکستان، عمان و غیره آمده اند.

وی بیان کرد: دلیل نگرانی کشورهای همسایه این است که این کشورها به تب دنگی مبتلا هستند و تاکنون 76 مورد به صورت محلی منتقل شده است که به این معنی است که کشور ما در حال حاضر کاملا مستعد شیوع این بیماری و سرایت آن به افراد دیگر است. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به وضعیت تب دنگی در برخی شهرستان‌ها مانند چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90 مورد ابتلا به این بیماری در شهرستان چابهار به ثبت رسیده است. .

وی گفت: مواردی از تب دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است برخی از موارد وارداتی باشد.

خطر انتقال محلی تب دنگی در مناطق شمالی و جنوبی کشور

7 میلیون نفر در سراسر جهان به تب دنگی مبتلا هستند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: 7 میلیون مورد ابتلا به تب دنگی در سراسر جهان گزارش شده و اکنون 140 کشور به این بیماری مبتلا هستند. در کشور ما در بین کشورهای همسایه انتقال محلی تب دنگی دیرتر اتفاق افتاد.

لزوم هوشیاری تمامی دستگاه ها در خصوص شیوع تب دنگی

مرادی بر هوشیاری همه دستگاه ها در خصوص شیوع بیماری تب دنگی تاکید کرد و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد لارو این پشه از جمله چاله های آب، فاضلاب روباز و حتی ظروف گلدان را تمیز کنند.

علائم شایع تب دنگی

وی یادآور شد: علائم شایع این بیماری تب، بدن درد، کبودی و خستگی است و ممکن است در مواردی تشدید شود و به صورت سیستماتیک درگیر شود و باعث از کار افتادن برخی از اعضا شود.

دوره نهفتگی تب دنگی در بیماران

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به دوره نهفتگی تب دنگی در بدن بیمار گفت: از زمان ورود بیماری به بدن تا شروع علائم بین 4 تا 7 روز است. و این بیماری بین 7 تا 10 روز در بدن باقی می ماند.

ایالت سرخ چابهار

وی تاکید کرد: یکی از نقاط انتقال بیماری تب دنگی شهرستان چابهار است و تاکنون نزدیک به 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و به دلیل اینکه عامل انتقال مانند مالاریا پشه است، تاکنون وجود دارد. بیش از 700 نقطه از مناطق آسیب دیده. این بیماری شناسایی شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این بیماری باید به سرعت بیماران را شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار داد و بیماران را نباید در فضای باز قرار داد زیرا ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده و به بدن دیگران منتقل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی تشخیص بسیار گسترده در چابهار صورت گرفته است و تا شعاع 500 متری محل سکونت فرد بیمار ترکیبی از سم و گازوئیل در حال مه گرفتگی است و اطرافیان فرد بیمار نیز در حال تمیز کردن هستند. بررسی می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون آموزش های ویژه ای به مردم و مدیران و مسئولان در منطقه چابهار داده شده است و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین سفر خود را به منطقه چابهار انجام داده تا از نزدیک موارد را بررسی کند.

وی گفت: یک سری آموزش های عمومی از جمله لباس پوشیدن، تمیزکردن آب های راکد و پشه بند نیز به مردم داده شده است.

به گزارش تسنیم، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل می شود. زیستگاه این پشه عمدتاً در آب های راکد، لاستیک های مستعمل و ظروف زیر گلدان است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا