سلامت خانواده

آیا دولت چهاردهم می تواند پرستاران را تشویق کند و مهاجرت آنها را کاهش دهد؟ /50000 پرستار در خانه هستند

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه دنیای اختیار نوشت:

از فروردین ماه امسال، پرستاران آنقدر خسته بودند که چاره ای جز اعتراض و اعتصاب نداشتند. خواسته های آنها روشن بود. هر آنچه در خانه ملی تصویب می شود باید اجرا شود.

با این حال، نزدیک به 17 سال است که هیچکس صدای آنها را نشنیده است. این اعتراضات همزمان با تغییر دولت سیزدهم بود. با این حال وزیر بهداشت دولت جدید به آنها وعده داد که به زودی بسیاری از خواسته های پرستاران محقق خواهد شد.

حالا پس از گذشت دو ماه، محمدرضا ظفرکندی می گوید: حجم زیادی از مطالبات پرستاران بابت اضافه کاری پرداخت شده است. حال باید دید در جامعه پرستاری شرایط چگونه است. آیا آنها می توانند به آینده امیدوار باشند؟ آیا 2000 پرستار از آمار مهاجرت سالانه کاهش می یابد؟ آیا سالانه 50 هزار پرستار فارغ التحصیل به جامعه پرستاری ایران می پیوندند؟ آیا پرستارانی که در اسنپ کار می کنند آماده بازگشت به بیمارستان هستند؟

جامعه پرستاری هنوز نتوانسته مطالبات خود را برآورده کند. زیرا بسیاری از نتیجه گیری ها پشت درهای بسته باقی می ماند

یکی از فعالان حوزه پرستاری که نخواست نامش فاش شود، می گوید: هنوز مشخص نیست؛ کمیته پرستاری که قرار بود در مجلس تشکیل شود به کجا رسید و اکنون کدام یک از مطالبات پیگیری شده است؟ عمده بحثی که وی در خصوص سخنان اخیر وزیر بهداشت مطرح می کند این است: واقعاً نمی دانیم تاکنون چه تصمیماتی گرفته شده و برای حل مشکلات پیش آمده در دوره های مختلف چه باید کرد. بنابراین قضاوت آسان نیست.»

وی از مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهد در این مورد شفاف‌سازی کنند و اطلاعات دقیقی را در اختیار جامعه پرستاری قرار دهند که در سال‌های گذشته به شدت آسیب دیده‌اند. به گفته این فعال پرستاری، انتشار تصاویر اعتراضات پرستاران همچنان ادامه دارد، به عنوان مثال تعدادی از پرستاران مقابل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحصن کردند. حتی یک هفته پیش بحث مطالبات پرستاری در تبریز برگزار شد که پرستاران زیادی در آن شرکت نکردند. چون هنوز دلسرد و نگران هستند.» او معتقد است «حرکات در حال انجام است، اما این تنها 10 درصد مطالبات پرستاران است و اتفاقاتی که مورد توجه آنها بوده هنوز رخ نداده است. مثلاً استخدام صورت نگرفته یا لااقل برنامه ای وجود دارد که می گوید قرار است این مشکل حل شود».

پرداخت ها مربوط به معوقات اجباری است

در همین زمینه به سراغ محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه سالمندان رفتیم. وی می گوید: در واقع بخشی از پرداخت هایی که تاکنون انجام شده مربوط به اضافه کاری معوقه اجباری بوده است، لازم به ذکر است که این اضافه کاری اجباری برخلاف میل پرستاران بوده است، آنها 80 ساعت کار کرده اند برای یک میلیون و 600 هزار تومان و این اندک. چند ماه بود که مبلغ پرداخت نشده بود.

وی موضوع اصلی را مربوط به اجرای معوقات می داند و می گوید: این معوقات بر اساس تعرفه نبود، در واقع یکی از خواسته های اصلی پرستاران اجرای کامل خدمات پرستاری است که در سال 1385 به تصویب مجلس رسید.

شریفی مقدم می گوید: همه گروه ها ارزش نسبی دارند به جز کتاب پرستاری که در آن نزدیک به 10 هزار خدمت ارزش گذاری شده است، مشکل اینجاست که این کتاب هنوز برای پرستاران تدوین نشده است، شاخص ها محاسبه نشده است، بیماری که خوابیده است. همین تخت و از پرستار گرفته تا سوپروایزر هم پنج شش نفر هستند که فقط 14 درصد از این مبلغ به رئیس بیمارستان تعلق می گیرد بین پرستاران توزیع می شود، در نهایت 2 تا 3 میلیون می شود که برای تیم جراحی که 5-6 نفر است، معمولاً چند صد میلیون و پرستار حداقل 2 یا 3 نفر دریافت می کنند میلیون خب این عادلانه نیست و بارها گفته شده که باید طبق قانون بازنگری شود.
دبیر کل جامعه پرستاری تاکید می کند که این رقم بسیار پایین است و نکته اصلی این موضوع این است که مورد اعتراض پرستاران قرار گرفته است و واقعیت این است که این روش دیگر معنایی ندارد. اینکه وزارت بهداشت حقوق واقعی آنها را نادیده می گیرد».

50000 پرستار در خانه مانده اند

او همچنین معتقد است که روند مهاجرت ادامه دارد اما هنوز کانال نظارتی مشخصی برای آن وجود ندارد. زمانی که یک پرستار می تواند مهاجرت کند و در اروپا حدود 4000 یورو، در استرالیا 5000 دلار و در عمان 2000 دلار درآمد کسب کند. چرا نباید برود 200 دلار دریافت کند؟ واقعیت این است که منطق حکم می کند که مهاجرت کنند. بسیاری از افراد برای آماده شدن برای مهاجرت در آزمون پرستاری شرکت می کنند. او تاکید می کند که این فقط مهاجرت نیست. بسیاری از پرستاران شغل خود را تغییر می دهند و در اسنپ کار می کنند. او از حدود 50000 نفر خبر می دهد که فارغ التحصیل شده اند، اما شاغل نیستند.

۲۳۳۰۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا