سلامت خانواده

مشروبات الکلی دست ساز و قاچاق باعث مسمومیت شدید و عوارض مرگبار می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، سمانه تیموری به آسیب ها و خطرات جسمی و روحی ناشی از مصرف مشروبات الکلی اشاره کرد و اظهار داشت: مشروبات الکلی دست ساز و قاچاق به دلیل مصرف مشروبات الکلی می تواند باعث مسمومیت های شدید شود. متانول و سایر الکل های سمی عواقب مهلکی برای مصرف کنندگان دارد.

وی الکل متانولی را یکی از مواد خطرناک مشروبات الکلی دانست و افزود: افزایش موارد مسمومیت با این الکل ها به دلیل غلظت بالای متانول و ترکیب آن با اتانول در این مشروبات است که ماده اصلی مشروبات الکلی اتانول است. و مصرف آن افزایش می یابد باعث بروز علائم مسمومیت در خون می شود و مصرف متانول اثرات جبران ناپذیری بر سیستم عصبی مرکزی خواهد داشت.

این متخصص طب اورژانس تصریح کرد: الکل های حاوی اتانول و متانول به سرعت وارد خون شده و سیستم عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد. مصرف همزمان این دو نوع الکل می تواند منجر به گشاد شدن قلب و عروق محیطی، افت فشار خون و حملات شود. اگرچه اتانول و متانول از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند، اما مقدار زیادی از این الکل های سمی در بدن باقی می مانند و می توانند باعث نارسایی کلیه شوند.

وی با اشاره به اختلالات بینایی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی، افزود: پس از مصرف این مشروبات معمولاً افراد پس از چند ساعت با علائمی مانند تاری دید، سیاهی دید، اختلال دید رنگی، تاری دید و حتی نابینایی مواجه می شوند.

تیموری وی ادامه داد: این روزها علائم مسمومیت با الکل در نوجوانان نیز دیده می شود، بنابراین با توجه به حساسیت سن نوجوانی، لازم است خانواده ها با استفاده از مشاوره و روانشناسی بالینی از مصرف مواد مخدر و الکل توسط فرزندان خود جلوگیری کنند. همچنین اگر خانواده ای متوجه مصرف الکل شود. الکل فرزند خودش می شود، مصرف کننده باید به بیمارستان منتقل شود و منتظر ظاهر شدن علائم مسمومیت با الکل نباشید.

وی بیان کرد: مصرف ناخواسته فرآورده های حاوی الکل صنعتی مانند دهان شویه و ضدعفونی کننده توسط کودکان می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد بنابراین باید مراقب بود که این مواد در دسترس کودکان قرار نگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا