سلامت خانواده

چرا باید پروتئین بخوریم؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، پروتئین ها جزو سه گروه اصلی از مواد مغذی هستند که زندگی انسان به آنها وابسته است. پروتئین ها مولکول های بزرگی هستند که از واحدهای کوچک تری به نام «اسیدهای آمینه» مانند تسبیح که از دانه های ریزتر تشکیل شده است و به دلیل داشتن فاکتور نیتروژن از دو گروه دیگر کربوهیدرات ها و چربی ها متمایز می شوند. پروتئین ها نقش های بسیار متنوع و مهمی در بدن دارند. سلول های بدن برای ادامه فعالیت خود به پروتئین ها وابسته هستند.

ایسنا در گزارشی نوشت: رشد و نمو، تشکیل و نگهداری عضلات و استخوان ها، سیستم عصبی، ایمنی، خون رسانی، تنفس، هضم و تمامی فعالیت های حیاتی بدن به پروتئین بستگی دارد. پروتئین های بدن در مجموع از 21 نوع اسید آمینه تشکیل شده است که بدن تنها 13 نوع آن را تولید می کند و 8 نوع باقی مانده را باید از طریق مصرف غذا تامین کرد. هشت آمینو اسیدی که بدن تولید می کند به عنوان “اسید آمینه ضروری” شناخته می شود. غذاهای حیوانی بهترین منبع پروتئین کامل هستند. پروتئین کامل حاوی هر هشت اسید آمینه ضروری است. همچنین «پروتئین های ناقص» که عمدتاً گیاهی هستند، تنها دارای تعداد کمی از این اسیدهای آمینه هستند.

عدم دریافت پروتئین کافی با مشکلاتی مانند تاخیر در رشد، ضعف بدن، افزایش عفونت ها، تحلیل رفتن عضلات، ریزش مو، ریزش یادگیری، کم خونی و غیره همراه است. کمبود پروتئین تنها در افراد لاغر و کم وزن رخ نمی دهد، بلکه افراد دارای اضافه وزن که رژیم غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات بدون توجه به منابع پروتئینی دارند نیز در معرض کمبود پروتئین قرار دارند.

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باید منابع پروتئینی شناخته شده و در برنامه غذایی گنجانده شود. منابع حیوانی شامل انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ است. محدودیت در مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز به دلیل چربی اشباع شده، کلسترول و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی باید در نظر گرفته شود.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، لوبیا و سویا منابع خوبی از پروتئین های گیاهی هستند. به دلیل ناقص بودن پروتئین های گیاهی، مصرف این گونه پروتئین ها با هم برای اطمینان از کفایت اسیدهای آمینه ضروری است. به عنوان مثال، حبوبات را می توان با غلات یا غلات با لبنیات ترکیب کرد. در نتیجه یک وعده عدس یا ترکیب نان با ماست از نظر پروتئین یک وعده غذایی کامل است.

لازم است با توجه به توان اقتصادی خانواده ها به ویژه در رابطه با کودکان، سالمندان و زنان باردار، آموزش های لازم در زمینه تنظیم سبد غذایی خانوار با هدف دریافت پروتئین کافی مورد توجه قرار گیرد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا