اخبار سلامت

بدهی 11 همتی مراکز درمانی به تامین کنندگان تجهیزات پزشکی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران مد با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه ها در معرفی محصولات با کیفیت داخلی اظهار داشت: نمایشگاه ها بهترین مکان برای نمایش محصولات هستند. آنها تولید کننده با کیفیت هستند.

وی افزود: طی دو سال گذشته شاهد رشد 45 درصدی شاخص های تولید در حوزه تجهیزات پزشکی بوده ایم.

محمدی در ادامه با بیان اینکه کشورهای همسایه به تجهیزات پزشکی ایرانی علاقه مند هستند، گفت: شاید آمار رسمی صادرات دقیق نباشد، اما بسیاری از کشورهای همسایه مصرف کننده و مشتاق خرید تجهیزات پزشکی با کیفیت تولید شده در ایران هستند.

وی همچنین به مشکلات نقدینگی اشاره کرد و گفت: مشکل نقدینگی یکی از مشکلات بزرگ کشور است که دغدغه رئیس جمهور است و ایشان شخصاً در جلسات مختلف پیگیر مسائل این حوزه هستند.

محمدی با بیان اینکه مراکز درمانی در حال حاضر 11 هزار میلیارد تومان به تامین کنندگان تجهیزات پزشکی بدهکار هستند، پیشنهاد پرداخت 14.5 تومان مستقیم به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی را داد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مشکلات قطعی برق تولیدکنندگان حوزه سلامت نیز گفت: در سال گذشته و امسال بارها موضوع قطعی برق تولیدکنندگان حوزه سلامت را از وزیر بهداشت پیگیری کردیم. انرژی و معاونانش؛ زیرا قطع برق برابر است با کاهش و کمبود تولید.

وی همچنین به مشکلات مربوط به تعرفه های گمرکی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال پیشنهاد دادیم که تعرفه های قبلی تا زمان اعلام تعرفه های جدید به قوت خود باقی بماند تا در ترخیص کالا دچار مشکل نشویم.

محمدی از تفاهم نامه های جدید با بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات 10/90 خبر داد و گفت: با این امکان واردکنندگان می توانند با اعلام این خبر، 10 درصد ارز کالاهای وارداتی را به صورت نقدی و 90 درصد آن را به صورت اعتباری ظرف مدت 5 ماه پرداخت کنند. سازمان.

تلاش برای کاهش تعرفه واردات تجهیزات پزشکی

در ادامه سعیدرضا شاهمرادی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به بیان چالش های پیش روی این حوزه پرداخت و از مشکلاتی که منشا خارج از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اما بر عهده این سازمان است گفت. .

وی با بیان اینکه سال هاست درگیر اصلاح موضوع تعرفه گمرکی دارو و تجهیزات پزشکی هستیم، افزود: تلاش می شود تعرفه واردات از 4 درصد به 1 درصد کاهش یابد. اما برخی از کالاها به دلیل اشتباهات کارشناسان گمرک واریز می شود.

شاهمرادی با انتقاد از حذف ارز قطعات تولیدی و مواد اولیه تجهیزات پزشکی از فهرست ارزی تجهیزات پزشکی، خواستار ورود سازمان بازرسی به این موضوع شد و تاکید کرد: این اشتباهات منجر به عدم حمایت از تولید داخل شده است، در حالی که واردات آن کالاها همچنان ارز است. آنها دریافت می کنند

وی درباره ارز ترجیحی نیز اظهار داشت: اگر قرار است یارانه ارز به رینگ آخر تخصیص یابد، مابه التفاوت آن به حساب بیمارستان ها واریز شود. اما با توجه به شرایط بحرانی کنونی، ارز ترجیحی همچنان برای جلوگیری از کمبود تخصیص می یابد، اما باید به تدریج حذف شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به پیشرفت سامانه های مرتبط با تجهیزات پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: سامانه های ذخیره سازی مجازی و استعلام اصالت کالاهای پزشکی دارای اطلاعات جامع بوده و تاکنون 430 گروه کالای پزشکی وجود دارد. تجهیزات استعلام شده و احراز هویت شده است.

شاه مرادی همچنین به همکاری های بین بخشی برای استفاده از هوش مصنوعی در تجهیزات پزشکی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه اشاره کرد.

وی در پایان از راه اندازی سامانه خدمات پس از فروش و رتبه بندی شرکت های تجهیزات پزشکی خبر داد که به بیمارستان ها امکان خرید بر اساس رتبه بندی از شرکت ها را می دهد.

تلاش برای بومی سازی تجهیزات پزشکی در کشور

در ادامه سید حسین صفوی رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی در درمان بیماران نیز گفت: حل مشکلات در بحث تولید و واردات همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در سال های گذشته با برنامه ریزی های انجام شده ساخته شد، توانستیم برای آنها چاره اندیشی کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی هیات امنای صرفه جویی ارزی در زمینه درمان بیماران در خصوص تامین تجهیزات پزشکی مشکلی نداشته ایم، تصریح کرد: همانند گذشته در راستای بومی سازی اقدام خواهیم کرد. محصولات کشور و حتی بیش از پیش هیئت امنا این حمایت را انجام خواهد داد. خواهد بود

رئیس هیئت امنای پس انداز ایرازی در درمان بیماران خاطرنشان کرد: این سازمان همانند گذشته و حتی بیشتر از گذشته در تامین تجهیزات و ملزومات راهبردی پزشکی تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا