سلامت خانواده

اجرای طرح کنترل سلامت جنین/ بررسی وضعیت رشد و تکامل کودکان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

صابر جباری رئیس مرکز جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت هفته کودک، درباره نقش کودکان به عنوان سرمایه ملی آینده و خانواده اظهار داشت: : بیاورید و در مورد فرزندان دو دیدگاه وجود دارد، اولاً فرزندان خرج هستند و ثانیاً فرزندان سرمایه هستند. اگر از نگاه آقاسدی ببینیم بچه امروز سرمایه است ساز فردا، مشکلات و مسائل است آقاسدی خانواده از کودکی به دست او حل می شود. نشاط اجتماعی کودکان از دیدگاه اجتماعی به رشد و تکامل سالم آنها بستگی دارد. به همین دلیل است هر اقدام لازم برای سلامت کودکان در دوره های پایین مانند جنین، نوزاد باید انجام شود و اینها در واقع هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

وی درباره وظایف خانواده و جامعه برای تربیت فرزندان به عنوان آینده سازان کشور گفت: خانواده و جامعه هر دو نقش دارند. اساسی و در تربیت فرزندان به عنوان آینده سازان کشور مکمل یکدیگرند. اول خانواده، بعد مدرسه و تا حد زیادی کل جامعه است که می تواند تأثیر بگذارد. انتقال طبیعی است که نوع روابط خانوادگی، سبک زندگی و افکار ذهنی به عنوان ارکان اصلی خانواده بسیار مهم است. پس از آن در دوران مدرسه و در سنین بالاتر در کنار خانواده و مدرسه عامل سومی اضافه می شود که به آن می گویند. دوست است به همین دلیل است آنها سعی می کنند در سال های نوجوانی خود را شبیه به یکدیگر و در نتیجه انتخاب کنند دوست اینجا بسیار مرتبط است زیرا اگر دوستان اگر یک مورد مناسب پیدا کنند، تکامل خواهند یافت سمت دوستان بد رفتند تو بیا پایین قطعی هستند. اگر این موارد با هم باشند نقش آنها عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم، طبیعتاً ما رشد اخلاقی و معنوی خوبی برای نسل ها می خواهیم آینده ما ما آن را کشف خواهیم کرد.

جباری درباره نقش آموزش در تقویت توانایی های کودکان گفت: نقش آموزش در تقویت توانایی های کودکان بسیار حیاتی و چند بعدی است. این موسسه نه تنها دانش و مهارت های علمی را به کودکان می آموزد، بلکه با آموزش فردی و اجتماعی زمینه ساز رشد همه جانبه آنها می شود. تقریبا نیمی از زمان تحصیل دانش آموزان در اختیار اولیای مدرسه است. علاوه بر رفتارهایی که والدین با فرزندان دارند، رفتارهای معلمان نیز در تربیت این دانش آموزان بسیار موثر است و اگر همه اینها به خوبی انجام شود می توانیم نسلی ارزشمند و آینده ساز تربیت کنیم.

رئیس کانون جوانان جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص وجود برنامه خاص او برای بچه ها بزرگ کرد: در حال حاضر در وزارت بهداشت به مدت 9 ماه یک طرح گروه سنی به نام گروه سنی جنین اضافه کردیم که برای کنترل سلامت جنین است. بر اساس این طرح مراقبت از زمان جنینی و جنین جدید شروع می شود متولد شد دو ویزیت بهداشتی برای او در بیمارستان انجام می شود که تا پایان 5 سالگی کودک حدود 16 بار تحت نظر است. یکی از ملاقات هایی که انجام می شود، علاوه بر بحث واکسیناسیون، شنوایی و رشد کودک است تکامل آن نیز ارزیابی می شود.

او به سوال حمایت پاسخ داد بچه دار نشدن چه تاثیری در آینده کشور خواهد داشت، گفت: حمایت بچه دار نشدن می تواند پیامدهای عمیق و بلندمدتی بر آینده کشور داشته باشد. این می تواند منجر به افزایش نرخ بزهکاری، کاهش تحصیلات و مشکلات روانی شود. وقتی کودکان از حمایت عاطفی و آموزشی محروم می شوند، توانایی آنها برای مشارکت موثر در جامعه و اقتصاد کاهش می یابد. در نتیجه کشور با چالش های اجتماعی و اقتصادی بیشتری مواجه می شود مواجه شد خواهد بود

وی افزود: باید به کودکان به عنوان سرمایه نگاه کنیم و به عنوان هزینه سرمایه ملی برای آنها هزینه کنیم. اگر به موضوع خرج کردن برای کودکان توجه نکنیم ممکن است در آینده به کودکان کوتاه قد و بدغذایی برسیم که در یادگیری کرامت تاثیر می گذارد. مواجه شد تبدیل می شوند و این باعث می شود که عمر کوتاه تری داشته باشند و تأثیر آن بر کاهش جمعیت کشور باشد انتقال بودن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا