اخبار سلامت

برگزاری “مصاحبه صلاحیت حرفه ای روانشناسان” غیرقانونی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، جمعی از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در تماس با سلامت جو به شدت به انجام مصاحبه سازمان نظام روانشناسی برای دریافت صلاحیت حرفه ای اعتراض کردند و آن را مغایر با «قانون تسهیل در صدور پروانه کسب» اعلام کردند

همچنین این روانشناسان می گویند که انجام مصاحبه غیرقانونی، ناعادلانه و بی مزه است و فرآیند مصاحبه برای روانشناسان پرهزینه و زمان بر خواهد بود.

هدف از آزمون صلاحیت حرفه ای چیست؟

روانشناسان و مشاوران باید علاوه بر مدرک تحصیلی در زمان دریافت پروانه فعالیت، دارای صلاحیت حرفه ای کافی در این زمینه باشند. در این راستا آزمونی به نام آزمون صلاحیت حرفه ای از آنها گرفته می شود.

این آزمون دو بار در سال برگزار می شود و شرط پذیرش در مصاحبه نیز به آن اضافه شده است. در نوبت دوم این آزمون که مرداد ماه سال جاری برگزار شد، 17 هزار و 229 متقاضی ثبت نام کردند.

تصمیم حذف مصاحبه روانشناسی از کجا گرفته شد؟

این در حالی است که قبل از برگزاری دومین آزمون صلاحیت حرفه ای در سال جاری، در جلسه هشتاد و دوم “هیئت مقررات زدایی” در خرداد ماه سال جاری مصوب شده است مصاحبه اخذ مجوز روانشناسی حذف شود.

اعتراض روانشناسان به گرانی مصاحبه و نقض تاییدیه درگاه ملی مجوز

روانشناسان انجام مصاحبه برای پذیرفته شدگان در آزمون را غیرقانونی و موجب هزینه های اضافی می دانند و آن را عاملی برای ایجاد مشکل در راه اندازی کسب و کار خود می دانند.

واکنش سازمان نظام روانشناسی به اعتراضات

برای پیگیری این موضوع به گفت و گو نشستیم علی فتحی آشتیانی; رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره; فتحی آشتیانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، دلیل انجام مصاحبه پس از قبولی در آزمون صلاحیت حرفه ای برای ارائه پروانه اشتغال به کار روانشناسان را این است که هرگونه تصمیم در پرتال ملی صدور مجوز 6 ماه پس از تاریخ مذکور قابل اجرا است. و در صورت اعلام قبلی مصاحبه به همین دلیل حذف خواهد شد.

وی افزود: بنابراین در این دوره از آزمون، مصاحبه حذف نشده است. طبق مصوبه شورای ملی صدور مجوز و شورای مقررات زدایی که البته برگزاری آزمون را تایید می کند به علاوه گواهی سلامت روان حتماً امتحان بعدی را انجام خواهیم داد، یعنی حتی اگر مصاحبه حذف شود، روانشناس باید گواهی سلامت روان دریافت کنید.

پول دریافتی برای مصاحبه کجا خرج می شود؟

وی افزود: برای آزمون صلاحیت حرفه ای 325 هزار تومان از روانشناسان اخذ شد و این هزینه کاملا در اختیار سازمان سنجش است و سازمان نظام روانشناسی به هیچ عنوان از این مبلغ بهره مند نشده است بلکه مبلغ دریافتی برای مصاحبه است. بر اساس دستمزد تعیین شده برای اساتید است. و هزینه های جاری برگزاری مصاحبه در نظر گرفته شده است.

کلیه پذیرفته شدگان در آزمون صلاحیت حرفه ای امکان قبولی در مصاحبه را خواهند داشت

فتحی ادامه داد: تمامی پذیرفته شدگان در آزمون که در مصاحبه شرکت خواهند کرد می توانند در مراحل مصاحبه پذیرفته شوند و سقف و ظرفیت خاصی از نظر تعداد افراد برای قبولی تعیین نشده است.

پذیرش بیش از 7 هزار نفر در آزمون صلاحیت حرفه ای

وی با اشاره به اینکه آزمون صلاحیت حرفه ای منجر به اخذ پروانه اشتغال به کار تخصصی می شود، گفت: در دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای 17 هزار و 169 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 15 هزار و 456 نفر در آزمون شرکت کردند. از این تعداد 7006 نفر در آزمون نمره قبولی کسب کردند که 45.3 درصد از شرکت کنندگان را شامل می شود. این جمعیت 7006 نفری طی روزهای آینده در 31 استان کشور برای شرکت در مصاحبه فراخوان خواهند شد.

اعتراف سازمان نظام روانشناسی مبنی بر اینکه راه اندازی کسب و کار با برگزاری مصاحبه دشوارتر می شود

رئیس سازمان نظام روانشناسی در پاسخ به این سوال که برگزاری مصاحبه به نوعی با تاکیدات هیات مقررات زدایی برای تسهیل در راه اندازی کسب و کارها مغایرتی ندارد؟ وی تصریح کرد: این مصاحبه ممکن است پذیرش شرکت کنندگان در این آزمون و اخذ پروانه اشتغال را سخت کند، اما روانشناسی به دلیل حساسیت کاری که روانشناسان انجام می دهند با سایر مشاغل متفاوت است و روانشناسان با روحیه افراد در حوزه روانشناسی سروکار دارند. جامعه، بنابراین باید سختگیری های لازم را در خصوص ارائه اعمال کرد. مجوز استخدام باید برای روانشناسان اعمال شود. ضمن اینکه هدف ما در سال گذشته تسهیل در صدور مجوز بوده و هست به طوری که تنها در یک سال گذشته تقریباً به اندازه کل 20 سال گذشته از تأسیس سازمان، مجوز صلاحیت حرفه ای صادر کرده ایم. و در آزمون قبلی 8 هزار نفر مجوز گرفتند و در آزمون دوم 7000 نفر پیش بینی می شود که معادل تعداد مجوزهای صادر شده در 20 سال گذشته خواهد بود.

سوالات مصاحبه صلاحیت حرفه ای برای روانشناسان

وی درباره نحوه انجام مصاحبه برای پذیرفته شدگان آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسی نیز اظهار داشت: در این مصاحبه معیارهایی مانند شیوایی و بلوغ کلامی، بیان رسا و قابل فهم توأم با پذیرش و احترام به دیدگاه طرف مقابل، منطقی بودن فرد است. ظرفیت و خرد، چگونگی استنتاج منطقی، آرامش و تسلط بر موقعیت، توجه به نحوه نشستن و حرکات کلامی و غیرکلامی، میزان اضطراب روانشناسان، توجه به ثبات رفتار و گفتار و نشانه های ظاهری در رفتار افراد و کفایت و سوابق حرفه ای در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بررسی و پیگیری می شود.

نحوه نظارت سیستم روانشناختی بر روند مصاحبه ها

فتحی آشتیانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نحوه نظارت بر روند برگزاری مصاحبه در استان ها و جلوگیری از تخلفات و سوگیری ها در پذیرش افراد برای مصاحبه. و ناظران سازمان که رؤسای شوراهای استانی هستند بر روند مصاحبه نظارت خواهند داشت. بیش از 500 استاد برای انجام این مصاحبه ها در سراسر کشور حضور خواهند داشت که به زودی اعلام می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا