سلامت خانواده

دلایل پارگی رباط صلیبی بازیکنان فوتبال/ از آمادگی بدنی تا زمین چمن – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مصطفی شاه رضاییوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پارگی رباط صلیبی قدامی یا ACL معمولاً در اثر یک حرکت چرخشی ناگهانی یا فشار بیش از حد به زانو اتفاق می افتد و یکی از آسیب های شایع ورزشکاران به ویژه فوتبالیست ها است. البته در رشته های دیگری مانند بسکتبال، والیبال، سنگنوردی و اسکی که حرکات پرشی دارند نیز دیده می شود.

وی افزود: این آسیب بیشتر در گروه سنی جوان دیده می شود و پس از آسیب، بیمار علائمی مانند تورم، درد و محدودیت حرکتی در زانو دارد.

این جراح زانو ادامه داد: در بسیاری از موارد اگر پارگی کامل باشد یا در زانو بی ثباتی ایجاد کند و فرد دچار تخلیه مکرر در زانو شود یا از دویدن و راه رفتن سریع و انجام ورزش های معمولی بترسد نیاز به جراحی دارد. و دوره قابل توجهی از توانبخشی و فیزیوتراپی خواهد داشت.

شاه رضایی وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران حرفه ای به خوبی می دانند که بدون آمادگی جسمانی نباید به ورزش حرفه ای بپردازند زیرا خطر پارگی رباط بیشتر است، البته در فوتبال خطر پارگی رباط صلیبی نسبت به سایر رشته های ورزشی بیشتر است.

وی ادامه داد: در ورزش های پر فشار مانند فوتبال گرم نکردن بدن، انعطاف بیش از حد مفاصل.بیش از حد آرامش رباط ما می بینم)، حرکات خطرناک و چمن نامناسب می تواند خطر رگ به رگ شدن و آسیب رباط صلیبی را افزایش دهد.

شاه رضایی وی در عین حال تصریح کرد: افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) یا وزن بالا برای فوتبال مناسب نیستند و خطر پارگی رباط صلیبی با کوچکترین ضربه و رگ به رگ شدن در این افراد بیشتر از حد معمول است.

وی توصیه کرد: افراد در رده های سنی مختلف در یک ورزش تیمی با هم بازی نکنند زیرا با توانایی های بدنی متفاوت کوچکترین برخورد باعث پارگی رباط صلیبی می شود.

این جراح زانو افزود: گرم کردن بدن و آماده سازی عضلات برای جلوگیری از آسیب رباط صلیبی در فوتبال بسیار مهم است.

وی گفت: در صورت پارگی کامل رباط صلیبی باید رباط صلیبی را بازسازی کرد و قابل ترمیم نیست و نیاز به جراحی دارد. آرتروسکوپی نیز دارد

با توجه به شاه رضاییپس از پارگی رباط صلیبی و جراحی، یک دوره 6 هفته ای فیزیوتراپی لازم است و معمولاً این افراد به مدت 6-3 ماه مجاز به ورزش حرفه ای نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا