اخبار سلامت

افزایش قابل ملاحظه سن ازدواج در افراد تحصیل کرده

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی در جلسه ستاد هماهنگی جوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: جوان بودن جامعه یک موضوع ملی و بسیار جدی است و علاوه بر مردم نیازمند اقناع مردم است. همه مسئولین چون جوانی مردم فقط مشکل دولت نیست بلکه مشکل کل کشور و همه دستگاه هاست.

وی تصریح کرد: تصویب بودجه برای پیشبرد این برنامه ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و با کمک مجلس که تاکنون در زمینه برنامه های جوانان جمعیت به خوبی عمل کرده است، اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه باید تامین شود. وی گفت: از جمله موارد مهم در این زمینه ساخت مسکن و خوابگاه برای دانشجویان متاهل است که باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی اضافه کرد: سن ازدواج در بین تحصیلکردگان افزایش چشمگیری داشته و تعداد فرزندان در میان متاهلین تحصیلکرده کاهش یافته است، بنابراین باید با سرمایه گذاری روی این افراد الگوی سایر افراد جامعه باشیم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات و مشوق ها به متاهلین تحصیلکرده برای بچه دار شدن تاثیر بسزایی در آینده جمعیتی کشور دارد، خاطرنشان کرد: برنامه دیگر باید ارائه ایده های نو بر اساس بومی و محلی باشد. فرهنگ های منطقه ای در کشور البته این ایده ها لزوما اعطای تسهیلات مالی نیست. همچنین الگوسازی برای جامعه و جوانان با کمک شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و هنری موثر است.

رئیسی با بیان اینکه دنیا روی این موضوع کار کرده که مردم از بچه دار شدن خجالت نکشند، تصریح کرد: فردی که چهار فرزند دارد باید بتواند سرش را در جامعه بالا بگیرد و به آن افتخار کند. نباید این تصور وجود داشته باشد که خانواده های دارای فرزند از طبقات پایین جامعه هستند. باید در مناطقی مانند شمال تهران که سن ازدواج بالا و تعداد فرزندان زوج ها کم است سرمایه گذاری کنیم تا این روند تغییر کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت حافظ سلامت کل جمعیت کشور است، بنابراین برنامه هایی مانند کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان در زمان زایمان و تولد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کمک به جلوگیری از کاهش جمعیت

وی با بیان اینکه در ادبیات برنامه های سلامت واژه مادران باردار پرخطر حذف و به مادران نیازمند مراقبت ویژه تغییر یافته است، گفت: اکنون محدودیت سنی حذف شده و سنین 15 تا 49 سال اعلام شده است. مناسب برای بارداری همچنین تعداد مراقبت های مادران باردار در سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور از 14 برنامه به 12 برنامه افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا