اخبار سلامت

وجود صرفاً 1169 خوابگاه برای 41000 دانشجوی متأهل علوم پزشکی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا ظفرقندی در مراسم معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که امروز سه شنبه 26 مهرماه در سالن امام جواد (ع) برگزار شد، اظهار داشت: وزارت بهداشت، که اساس دین، حکمت و فلسفه بعثت پیامبر است. به ویژه حضرت محمد(ص) در سطح جامعه به ترویج فضایل اخلاقی پرداخته است و این ارتقای اخلاقی بدون همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی با سایر حوزه ها به نتیجه نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: اخلاق حرفه ای با نصیحت و نصیحت شکوفا نمی شود بلکه باید از رفتار و نگرش اساتید در دوران تحصیل به تدریج ملکه ذهن و رفتار دانشجویان شود. بعداً وقتی استاد با دانشجو و بیمار رفتار می کند، دانشجو همان رفتار را با بیمار تکرار می کند.

ظفرکندی ادامه داد: در دوره ای که مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی تهران را بر عهده داشتم، یکی از فارغ التحصیلان به من مراجعه کرد و ابراز علاقه به اشتغال و کار کرد. وقتی به پرونده و وضعیت تحصیلی او در دانشگاه و مدرسه نگاه کردم، همه نمراتش بالا بود، اما در پرونده اش نوشته بود که با بیماران به شدت برخورد می کند. .

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه ای باید در عمل اجرا شود، گفت: در مبحث اخلاق باید به اخلاق حرفه ای و عمومی توجه ویژه داشت. باید به دانش آموزان بیاموزیم که غم و درد و رنج بیماران و مردم نیز باید غم و درد و رنج آنها باشد. با همدیگر و همکاران مهربان باشیم و محیط کار پر از محبت و مهربانی باشد.

وی خواستار واگذاری مسئولیت امور فرهنگی و دانشجویی به دانش آموزان شد و تاکید کرد: این درست نیست که ما مسئولیت پذیر باشیم و دانش آموزان را به اردوها، مراسم و فعالیت های ورزشی ببریم، بلکه آنها باید پاسخگوی این امور باشند و ما باید پاسخگو باشیم. آنها را نیز همراهی کند. دانش‌آموزان دوست دارند همراه با اساتید خود در فعالیت‌های فوق برنامه، ورزشی و فرهنگی شرکت کنند که در آن می‌توانند تأثیرگذار باشند.

ظفرکندی افزود: به محض اینکه خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان از اینکه با دانش آموزانمان فعالیت های ورزشی و اردویی داشتیم ابراز خوشحالی کردند و آنها را همراهی کردند.

وی تصریح کرد: برای کاهش مهاجرت نخبگان و نیروهای انسانی باید مشکلات آنها را شناسایی و برطرف کنیم. مشکلات آنها کم نیست و ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد. ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی مشکل ساز شده است، یعنی وقتی فردی که می خواهد درس بخواند باید در مقاطع مختلف وظیفه خدمت خارج از مرکز را انجام دهد و وقتی متخصص شد سن و خانواده دارد. و همسرش حتی ممکن است در شهر دیگری باشد. باید به تدریج این مشکلات را کاهش دهیم زیرا فشار تحصیلی زیاد منجر به فرار می شود.

ظفرکندی ایجاد فضای کاری جذاب برای فارغ التحصیلان و نیروهای انسانی را مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: تامین معیشت فارغ التحصیلان و افزایش امکانات یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام دهیم، تقویت معیشت و امکانات کمک زیادی به طول عمر نیروها می کند.

وزیر بهداشت بر لزوم تقویت خوابگاه های متاهل در دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: تقویت این خوابگاه ها علاوه بر نقش مهمی که در جوانی جمعیت دارد، ادامه تحصیل را تسهیل می کند. در حال حاضر 41 هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند اما مجموع خوابگاه های متاهل یک هزار و 169 خوابگاه است.

وی ضمن قدردانی از خدمات شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی سابق وزارت بهداشت به حبیبی توصیه کرد که برنامه ها برای همه باشد و مخاطب برنامه ها همه افراد، سلیقه ها و علاقه مندی ها باشند.

وی بیان کرد: مسئولیت بزرگ ما این است که بهترین فرزندان این سرزمین و ملت به عنوان امانت در دستان ما قرار می گیرند که نحوه پرورش و تربیت آنها تا رسیدن به خرمن کاری سخت و به قول امیرالمومنین(ع) است. (ع) این کار دشوارتر از کندن کوه است.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: وقتی کودکی را به ما می سپارند که محصولی را پرورش دهد، انسان شریف، عالم، دانشمند و خادم کشور داریم و اگر این وظیفه را به خوبی انجام ندهیم. ما در برابر خدا و مردم مسئولیم. اعتماد به فرزندان مردم در دانشگاه ها مانند «حرف خوبی» است که به ما داده شده و باید آن را طوری تربیت کنیم که همیشه مثمر ثمر باشد.

دانشگاه ها مراکز رشد فرهنگی دانشجویان هستند

در ادامه این مراسم مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به حمایت این معاونت از دانشجویان فعال، خلاق و علاقه مند در حوزه های فرهنگی و دانشجویی اظهار داشت: تلاش ما حمایت از دانشجویی است. به جای مدیریت فرهنگی. و در این راه از حمایت کارشناسان و اعضای هیات علمی بهره مند خواهیم شد.

وی به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد اتاق های فکر در دانشگاه ها و حضور دانشجویان در این اتاق های فکر در دیدار اخیر خود با نخبگان اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم اتاق فکر فرهنگی و اجتماعی در حوزه فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم. حوزه دانشجویی به گونه ای که حضور نخبگان، دانشجویان و فرهیختگان برای پیشبرد راهبردها استفاده شود.

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از تقویت هویت دینی و ملی و ارزش‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج فرهنگ گفت‌وگو، تفکر انتقادی و کرسی‌های آزاد اندیشی، توانمندسازی فرهنگی، فکری و مهارتی دانشجویان، تقویت نگاه آسیب شناسانه، راهبردی، راه حل محور و آینده نگر، ترویج فرهنگ عدالت اجتماعی و فعالیت های خیریه و اردوهای جهادی، ارتقای سلامت روحی، فرهنگی و جسمی دانش آموزان، گسترش ورزش و قهرمانی همگانی، حمایت از فعالیت های هنری و خلاق فرهنگی. وی، ترویج اخلاق، فرهنگ و رفتار حرفه ای، ترویج همکاری ها، فرهنگ بین المللی و تقویت مشارکت و مسئولیت اجتماعی را از دیگر اولویت های این معاونت در دولت چهاردهم برشمرد.

وی از فرهنگ به عنوان زیربنا و عامل شکل گیری هویت فردی و جمعی یاد کرد و گفت: هویت جمعی یک ملت و هویت جمعی افراد جامعه با فرهنگ شکل می گیرد. راهنمای تصمیم گیری فرهنگ، هویت و رفتار، عنصر پیوند دهنده و خمیرمایه توسعه اجتماعی و اقتصادی است.

حبیبی دانشگاه ها را نه تنها مراکز علمی، بلکه مراکز رشد فرهنگی و شکل دهی به شخصیت دانشجویان دانست و گفت: آنچه در دانشگاه می آموزیم تنها شخصیت علمی ما نیست، بلکه شخصیت فرهنگی، اجتماعی و فردی ما در دانشگاه رشد می کند و رشد می کند. ما در دانشگاه بینش به دست می آوریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت و افزود: سید حسن نصرالله به مظلومانه به شهادت رسید. یک سال تمام است که صهیونیست های غاصب، جنایتکار و کودک کش، مردان، زنان و کودکان را در فلسطین و غزه به شهادت رسانده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه 50 هزار نفر از مردم بی گناه در غزه به شهادت رسیدند که 50 درصد آنها کودک هستند. حیف است که دنیا و کشورهای پیشرفته و پیشرفته و مدعیان انسان دوستی کوچکترین کاری برای جلوگیری از این جنایت انجام نداده اند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا