اخبار سلامت

3 چالش اصلی تولید نان سبوس دار در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، نان منبع اصلی انرژی مردم ایران است به طوری که 60 درصد سبد غذایی و انرژی مردم ایران از نان تهیه می شود. سرانه مصرف نان برای هر ایرانی به 161 کیلوگرم رسیده است که نسبت به گذشته افزایش یافته است و این امر ضرورت تهیه نان سالم و سالم را بیش از پیش نمایان می کند.

چه نانی سالم است؟

نان سبوس دار که از آرد سبوس دار تهیه می شود، حاوی تمام اجزای دانه گندم از جمله سبوس، آندوسپرم و جوانه است. این ویژگی باعث می شود نان کامل از نظر تغذیه ای غنی تر از نان سفید باشد.

وضعیت تولید آرد در کشور

بر اساس اعلام رئیس سازمان غذا و دارو، آردهای تولیدی کشور 12 تا 18 درصد سبوس‌دار هستند، این در حالی است که مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت میزان مجاز حذف سبوس را اعلام کرده است. آرد برای تهیه نان کامل باید 2-6٪ باشد. به عبارت دیگر میزان حذف سبوس از آرد مورد استفاده برای تهیه نان در کشور 3 تا 6 برابر حد مجاز برای تهیه نان کامل است، یعنی دسترسی به نان کامل در سراسر کشور با این میزان سبوس عملا امکان پذیر نیست. حذف از آرد

در حال حاضر اکثر نان های تولیدی کشور اعم از لواش، بربری، سنگک، تافتون و … همگی از آرد سبوس دار تهیه می شود و کل طرح تولید نان تنها در چند استان از جمله استان مرکزی موفق بوده است. .

چرا نان سبوس دار در دسترس مردم نیست؟

بررسی پشت صحنه عدم دسترسی مردم به نان سالم و کامل نشان می دهد که به دلیل بی سود بودن تولید آرد به ویژه آرد سبوس دار در کشور، کارخانه های تولید آرد سبوس را از گندم جدا کرده و به دامداری ها می فروشند. و از طریق سودآوری به همین ترتیب توانسته اند چرخ اقتصادی کارخانه های خود را به حرکت درآورند.

سبوس به حیوانات تغذیه می شود

به عبارت دیگر سبوسی که باید همراه با سایر اجزای گندم در فرآیند تولید آرد آسیاب شود و به دست مردم برسد، به دلیل از بین رفتن تولید آرد در کشور، تبدیل به خوراک دام می شود و سفره های مردم خالی می ماند. نان سالم و سالم

برای پختن نان کامل به زمان بیشتری نیاز دارید

یکی از موانع تولید آرد سبوس دار در کشور، قیمت بالاتری است که ممکن است این نان برای مردم داشته باشد. اگر سبوس آرد بیشتر باشد، خمیر باید بیشتر استراحت کند و نانوا باید مهارت پخت نان کامل را به دست آورد که ممکن است در ابتدا هزینه هایی را به همراه داشته باشد.

عدم آگاهی و پذیرش مردم

چالش دیگری که باعث شده نان کامل به دغدغه اصلی سیاست گذاران غذایی کشور تبدیل نشود، عدم تقاضا برای طبخ این نان از سوی مردم است.

بسیاری از مردم از فواید نان کامل اطلاعی ندارند، همچنین در سال های اخیر نان مصرفی ایرانی ها با آرد سفید تولید می شود که باعث شده ذائقه مردم به سمت استفاده از نان های روشمندتر و نان سفید تهیه شود. آرد به اصطلاح مشتری پسندتر است و بنابراین نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد تقاضای عمومی برای تولید نان کامل در کشور است.

چند کارخانه نان در کشور داریم؟

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت سال گذشته گفت: قرار است تعداد نانوایی هایی که نان سبوس دار می پزند به 82 هزار واحد برسد، اما طبق ادعای وزارت بهداشت امسال بیش از 1800 نانوایی داریم که استفاده می کنند. آرد سبوس دار برای پخت نان. با مقایسه این اعداد، می‌توان دریافت که راه طولانی تا دسترسی همه مردم به نان کامل در سراسر کشور وجود دارد و تقریباً اکثریت مردم از دسترسی به نان کامل محروم هستند.

10 مزیت نان سبوس دار برای سلامتی

سرشار از فیبر: نان سبوس دار حاوی فیبر بیشتری است که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می کند.

کنترل قند خون: مصرف نان سبوس دار می تواند به کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

کاهش خطر بیماری های قلبی: فیبر و مواد مغذی موجود در نان سبوس دار می تواند به کاهش کلسترول خون و بهبود سلامت قلب کمک کند.

وزن سالم را حفظ کنیدنان سبوس دار می تواند با ایجاد احساس سیری بیشتر به مدیریت وزن کمک کند.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی: نان کامل حاوی ویتامین های گروه B، آهن، منگنز و روی است که برای سلامت بدن ضروری است.

بهبود هضم: فیبر موجود در نان سبوس دار به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: تحقیقات نشان داده است که مصرف نان سبوس دار می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

کاهش التهاب: مصرف نان سبوس دار می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

پیشگیری از اختلالات گوارشی: فیبر موجود در نان سبوس دار به دلیل بهبود فرآیند هضم به کاهش اختلالات گوارشی کمک می کند.

به سیستم ایمنی کمک کنید: نان کامل به دلیل وجود مواد مغذی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا