سلامت خانواده

چالش های ازدواج با افراد دوقطبی چیست؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اختلال دوقطبی یکی از اختلالات خلقی محسوب می شود که افراد درگیر با آن دوره های شیدایی و طغیان های عاطفی و دوره های افسردگی و فراز و نشیب های روانی را تجربه می کنند و به نوعی با تغییرات خلقی، رفتاری و هیجانی زیادی مواجه می شوند. از این افراد تحت تاثیر فازی که در آن قرار دارند متفاوت خواهد بود و علت اصلی ابتلا به این اختلال هنوز مشخص نیست، اما عواملی مانند عوامل محیطی و ژنتیکی می تواند در افراد مبتلا به این اختلال تاثیرگذار باشد.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی زمانی که در مرحله شیدایی هستند هیجان و انرژی بالایی خواهند داشت، همچنین این افراد به طرز عجیبی پرحرف هستند، نیازی به خواب ندارند، توانایی تصمیم گیری عاقلانه را از دست می دهند و ایده های زیادی را تجربه می کنند، اما در از سوی دیگر، زمانی که در مرحله افسردگی این اختلال قرار می گیرند، احساساتی مانند غم و اندوه، ناامیدی، پوچی و نفرت را تجربه می کنند و علاقه خود را به تمام فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردند از دست می دهند. اختلال دوقطبی در این مرحله نیاز به خواب بیشتری دارد یا بی خوابی در آنها ایجاد می شود، همچنین در انجام فعالیت ها کند هستند و خستگی مفرط دارند.

طبق تحقیقات، اختلال دوقطبی معمولاً در مردان زودتر از زنان تشخیص داده می‌شود و زنان مبتلا به این اختلال، حالت‌های افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند. این اختلال می تواند تمام جنبه های زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین شناخت علائم آن و نحوه درمان افراد مبتلا به این اختلال از اهمیت بالایی برخوردار است.

رفتارهای افراد دوقطبی چیست؟

ازدواج و زندگی مشترک یکی از مهم ترین تصمیمات یک فرد در طول زندگی به شمار می رود و ازدواج با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد که افراد باید قبل از ازدواج با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، خود را برای رویارویی با آنها آماده کنند. با این چالش ها سنجیده و خود را آماده کنند. در این راستا، شقایق درویشی، دکتری. در رشته روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران. وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات هر فردی است که افراد باید با آگاهی و آگاهی کامل از تشکیل زندگی مشترک بگیرند، اظهار کرد: علاوه بر زیبایی که برای افراد به همراه خواهد داشت، زندگی مشترک عوارض دارد و اگر یکی از همسران یا هر دو دچار اختلالات روانی شود، عوارض زندگی مشترک چند برابر می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلال دوقطبی یکی از عواملی است که می تواند زندگی مشترک افراد را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: افرادی که با اختلال دوقطبی درگیر هستند دچار نوسانات خلقی می شوند. گاهی ممکن است رفتارهای پرشور و عاطفی آنها سرد شود و گاهی اوقات دوره های شیدایی ممکن است به رفتارهای هیجانی خطرناک منجر شود.

دکترای تخصصی روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه ژنتیک می تواند در مبتلایان به اختلال دوقطبی موثر باشد، گفت: بنابراین احتمال ابتلای کودک به این اختلال به شدت افزایش می یابد. ; برخی از افرادی که با اختلال دوقطبی درگیر هستند با اختلال افسردگی نیز مواجه هستند، بنابراین در دوره های افسردگی ممکن است از خیلی چیزها رویگردان شوند و شریک زندگی خود را ناامید کنند.

تاثیر همراهی همسر در روند درمان بیماران دوقطبی / قبل از ازدواج با این افراد از علائم بیماری آگاه شوید.

درویشی با تاکید بر لزوم آگاهی از مبتلایان به اختلال دوقطبی و اقدام برای درمان آن خاطرنشان کرد: ابتدا افراد باید برای مدیریت زندگی مشترک خود به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند تا روانشناس راهکارهایی را برای درمان اختلال افراد یا افراد ارائه دهد. روانپزشک تجویز داروهای تثبیت کننده خلق و خو می تواند علائم این اختلال را تا حد زیادی کنترل کند.

وی با بیان اینکه قبل از ازدواج با فردی که درگیر اختلالات روانی و اختلال دوقطبی است، افراد باید از علائم این اختلال آگاه باشند و میزان آمادگی خود را برای موقعیت های احتمالی بسنجند، گفت: فردی که به عنوان شریک زندگی با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی وارد یک زندگی مشترک می شوند، باید از خلق و خوی همسر خود آگاه باشند تا بتوانند به او کمک کنند و از بروز علائم بیماری جلوگیری کنند.

دکترای تخصصی روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران با اشاره به اینکه همسر فرد مبتلا به اختلال دوقطبی باید بتواند او را درک کند، انگیزه و تشویق او برای درمان این بیماری باشد، افزود: همراهی با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی. همسرانشان درگیر بودن با این اختلال در روند درمان می تواند نتیجه رضایت بخش تری به همراه داشته باشد و همسران این افراد می توانند در صورت بروز علائم جدید و پیشرفت بیماری، مسائل را با تیم درمانی همسر خود در میان بگذارند تا راه حل های موثرتری ارائه شود. آنها

چالش های ازدواج با افراد دوقطبی چیست؟

در کنار مراقبت از همسر، به سلامت روحی و جسمی خود نیز توجه کنید

درویشی با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است بدون فکر کردن به عواقب رفتار خود رفتار خطرناکی داشته باشند، خاطرنشان کرد: همسران این افراد باید رفتار تکانشی خود را به همسر خود گوشزد کنند و راهی برای کنترل رفتار تکانشی خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه درک افراد از وضعیت روحی و روانی همسرشان نقش مهمی در بهبود روابط آنها خواهد داشت، افزود: افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند، عواطف ثابتی ندارند، بنابراین ممکن است اگر همسرشان از این هیجانات آگاه باشد و تغییرات از خلق و خوی آنها آگاه نباشید، تعجب کنید.

دکترای تخصصی روانشناسی و عضو سازمان روانشناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه شناخت واقعی تغییرات عاطفی و خلقی افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوعی روش درمانی است که با استفاده از آن افراد می توانند بفهمند که همسرانشان چه نوع تغییرات خلقی می خواهند. . و در حال آماده شدن برای رویارویی با آن هستند، تصریح کرد: اگر افراد مبتلا به اختلال دوقطبی خواب کافی داشته باشند، نشانه کنترل و آرامش بیماری در آنها است، اما خواب کمتر از حد معمول می تواند نشانه عود بیماری باشد. عود بیماری و شروع یک دوره خلق و خو.

درویشی با بیان اینکه همسران مبتلایان به اختلال دوقطبی نباید نسبت به سلامت روحی و جسمی خود بی تفاوت باشند، گفت: اگر همسران این افراد مراقب سلامتی خود نباشند، ممکن است دچار افسردگی و احساس کینه و بیهودگی شوند. بنابراین توصیه می شود. علاوه بر توجه به شریک زندگی خود، فعالیت های مورد علاقه خود را دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا