سلامت خانواده

عوارض وحشتناک مصرف الکل – خبرگزاری مهر خبر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سمانه تیموری با اشاره به آسیب ها و خطرات جسمی و روحی ناشی از مصرف مشروبات الکلی اظهار داشت: مشروبات الکلی دست ساز و قاچاق به دلیل استفاده از الکل های حاوی متانول و سایر الکل های سمی می توانند باعث مسمومیت شدید و عوارض کشنده برای مصرف کنندگان شود. آوردن

وی الکل متانول را یکی از ترکیبات خطرناک مشروبات الکلی دانست و گفت: افزایش موارد مسمومیت با این الکل ها احتمالا به دلیل غلظت بالای متانول و ترکیب آن با اتانول در این مشروبات است. ماده اصلی مشروبات الکلی «اتانول» است و مصرف آن با افزایش سطح آن در خون باعث بروز علائم مسمومیت می شود و مصرف متانول اثرات جبران ناپذیری بر سیستم عصبی مرکزی خواهد داشت.

تیموری افزود: الکل های حاوی اتانول و متانول به سرعت وارد خون شده و سیستم عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد. مصرف همزمان این دو نوع الکل می تواند منجر به گشاد شدن عروق قلبی و محیطی، افت فشار خون، حملات قلبی و افزایش ضربان قلب شود. اگرچه اتانول و متانول از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند، اما مقدار زیادی از این الکل های سمی در بدن باقی می مانند و می توانند باعث نارسایی کلیه شوند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اختلالات بینایی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی، تصریح کرد: افراد پس از مصرف این گونه نوشیدنی ها معمولاً به طور ناگهانی علائمی مانند تاری دید، سیاهی دید، تاری دید و حتی را تجربه می کنند. تاری دید بعد از چند ساعت کور می شوند.

به گفته وی، متأسفانه این روزها علائم مسمومیت با الکل در نوجوانان نیز دیده می شود، بنابراین با توجه به حساسیت سن نوجوانی، لازم است خانواده ها با استفاده از مشاوره و روانشناسی بالینی از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی جلوگیری کنند. فرزندان آنها همچنین اگر خانواده ای متوجه شد که فرزندشان مشروبات الکلی مصرف می کند، باید بلافاصله مصرف کننده را به بیمارستان منتقل کند و منتظر بروز علائم مسمومیت با الکل نباشد.

این متخصص طب اورژانس در پایان گفت: مصرف ناخواسته فرآورده های حاوی الکل صنعتی مانند دهان شویه ها و ضدعفونی کننده ها توسط کودکان می تواند عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد لذا باید مراقب بود که این مواد در دسترس کودکان قرار نگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا