اخبار سلامت

یک سوم بیماران داروهای خود را به موقع مصرف نمی کنند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سعید کریمی در جلسه کمیته علمی کشوری پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی و مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها که در سالن جلسات معاونت درمان رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: که کنترل عفونت موضوع بسیار مهمی است و نقش آن در سلامت بیماران مشخص است. و به عنوان یکی از مولفه های مهم در ارکان فرآیندهای بیمارستانی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شستن دست ها که کار ساده ای در کنترل عفونت است می تواند تا 50 درصد احتمال ابتلا به عفونت های بیمارستانی را کاهش دهد، افزود: رعایت اصول اولیه بهداشتی در مراقبت های اولیه پس از زایمان می تواند احتمال بقای نوزاد را تا 44 درصد افزایش دهد. . بنابراین آموزش مستمر در این زمینه بسیار مهم است و مستلزم تشکیل جلسات طوفان فکری مستمر و آموزش مستمر است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت تصریح کرد: در ضوابط اعتباربخشی مراکز بهداشتی درمانی به پیشگیری و کنترل عفونت نیز توجه ویژه ای شده است و این ضوابط باید در بخش های پرمشغله، حیاتی و حساس از جمله اورژانس، بخش پیوند اعمال شود. ، جراحی قلب و چشم باز و بخش هایی از این دست. با دقت پیگیری و نظارت کنید.

کریمی با اشاره به مصرف منطقی داروها و آنتی بیوتیک ها افزود: گفته می شود میزان مصرف دارو در کشور زیاد است اما این موضوع صحت ندارد. سرانه مصرف دارو در ایران کمتر از 60 دلار است در حالی که در اکثر کشورها 500 دلار است و این به دلیل ارزان بودن دارو نیست.

وی ادامه داد: مشکل این است که یک سوم مردم داروهای ضروری خود را به درستی و به موقع مصرف نمی کنند. مثلاً در بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت، دارو به طور صحیح و به مقدار تجویز شده مصرف نمی شود. از طرفی مردم به صورت خودسرانه از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. بنابراین مصرف داروهای پایه در چارچوب و زمان مناسب بسیار مهم است و داروهای آنتی بیوتیکی که عوارضی مانند مقاومت در برابر درمان ایجاد می کنند باید با نظر پزشک مصرف شوند و از مصرف خودسرانه آنها خودداری شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت تدوین استانداردها و دستورالعمل ها در بالی و مقصر دانستن استفاده از استانداردها، گفت: ویرایش استانداردها در این دوره به عنوان یک رکورد محسوب می شود. تاکنون نزدیک به 1500 استاندارد و دستورالعمل بالیایی نوشته شده است که 570 مورد از آنها در این مدت ویرایش و ابلاغ شده است.

وی در خصوص دستورالعمل جدید در حوزه کنترل عفونت گفت: دو دستورالعمل بیماری های منتقله از طریق پشه آئدس تهیه و به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است. همچنین دستورالعمل کنترل عفونت بیمارستانی بیماری آبله میمونی اعلام می شود و همچنین دستورالعمل های بالینی تشخیص و درمان آبله میمون در کودکان تهیه و به زودی در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: بخش دیگر اهمیت کنترل عفونت و مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها در حوزه دام، کشاورزی و بهداشت محیط است. . بنابراین کار میان رشته ای گسترده ای در همه زمینه های علوم پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی، سموم و محیط زیست مورد نیاز است تا بتوان از داروها و آنتی بیوتیک ها به طور منطقی استفاده کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا