اخبار سلامت

ویژگی های کرونای جدید/ موارد ابتلا در ایران زیاد نیست

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مجید مختاری با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی در مورد رفتار و جهش های ویروس کرونا انجام شده است، اظهار داشت: نوعی جهش از ویروس کرونا حالت مختلط دارد. به گونه ای که در بدن فردی که سابقه ابتلا به یک نوع ویروس کرونا را دارد، ممکن است نوع دیگری از ویروس کرونا وارد شود و پروتئین و مواد داخلی ساختار این دو ویروس در بدن میزبان ترکیب شود و به زیرشاخه جدیدی از ویروس کرونا تبدیل شود.

وی ادامه داد: در 6 ماه گذشته انواع زیرشاخه ها در زیرشاخه های Omicron ظاهر یا ناپدید و یا ترکیب شدند. زیر سویه JN.1 شاخه اصلی Omicron است و در ماه های اخیر زیرسویه های هیبریدی مختلفی مانند KP.1، KP.2، KP.3 و KP.4 از زیر سویه های JN.1 ایجاد شده است.

این متخصص ریه و فلوشیپ مراقبت های ویژه افزود: اخیراً زیر سویه های KP.3.3 با KS.1.1 ترکیب شده و منجر به ایجاد زیر سویه FLiRT شده و زیر سویه های جدیدی از جمله KP.3.1.1 از FLiRT ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرسویه جدید XEC برای اولین بار در ماه های گذشته در ایتالیا ظاهر شد و هم اکنون 27 کشور جهان به ویژه کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و حتی آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر می رسد این زیر رشته به تدریج تبدیل شده است. زیرسویه غالب Omicron می شود. این زیرسویه گسترش بسیار سریعی دارد و خود را با سویه ها و زیرسویه های قبلی جایگزین می کند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: با کمک ارزشمند و قابل توجه انستیتو پاستور ایران، سوبستورهای جدید در ایران به دقت بررسی و شناسایی می شوند و خوشبختانه تعداد موارد زیرسویه جدید کرونا در کشورمان وجود ندارد. بالا

مختاری تاکید کرد: با توجه به سرایت سریع، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و بدخیم و سیستم ایمنی ضعیف و حتی افراد مبتلا به چاقی مفرط، سالمندان و کودکان مبتلا به بیماری های مادرزادی زمینه ای می توانند مستعد ابتلا به زیرسویه XEC و نوع شدید بیماری باشند، اما رفتار زیرشاخه های جدید بیشتر در دستگاه تنفسی فوقانی است، برخلاف سویه دلتا که ریه را درگیر می کند.

عضو کمیته علمی ملی کرونا با بیان اینکه در حال حاضر جامعه جهانی نگران شیوع گسترده کرونا مانند دلتا نیست، افزود: باید توجه داشت که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای ممکن است به نوع شدید کرونا مبتلا شوند. زیر سویه XEC را می توان با کیت های تشخیصی قبلی مانند PCR شناسایی کرد.

مختاری با اشاره به لزوم تامین واکسن های جدید کرونا با توجه به سویه های جدید Omicron، گفت: واکسن های ساخته شده در برخی کشورها بر پایه زیر سویه JN.1 روی زیر سویه XEC کاملا موثر است و بسیاری از کشورها نگران تزریق آنفولانزا هستند. و واکسن های کرونا در یک روز به صورت رایگان در میان جوامع خود تبلیغ می کنند.

وی یادآور شد: علائم کرونا XEC شبیه آنفولانزا است اما تفاوت این زیرسویه با زیرسویه های قبلی این است که تب به طور ناگهانی شروع می شود و بدن درد، سرفه های خشک و حتی اسهال، استفراغ و خستگی مفرط را به دنبال دارد. .

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در زیر سویه XEC حس بویایی و چشایی کاهش می یابد که یکی از تفاوت های آن با آنفولانزا است. در حال حاضر بستری شدن بیماران با بستر XEC در بیمارستان ها و بخش های مراقبت ویژه کمی افزایش یافته است، اما هنوز به مرحله سخت و درگیر شدن بخش بزرگی از ظرفیت بخش های مراقبت های ویژه نرسیده ایم.

وی با اشاره به افزایش بیماری های تنفسی در فصول پاییز و زمستان یادآور شد: مطالعات زیادی انجام شد و ثابت شد استفاده از ماسک به ویژه در نیمه دوم سال باعث کاهش حملات آسم، بیماران مبتلا به حاد می شود. سینوزیت و آسم منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. کند و می دانیم که ماسک از ورود آلاینده ها، باکتری ها و ویروس ها به سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: استفاده از ماسک در مراکز درمانی و مکان های پرتردد به ویژه در محیط های بسته که فاصله کمتر از یک و نیم متر است و یا در وسایل نقلیه عمومی توصیه می شود. به خصوص اتوبوس، قطار و مترو. ماسک اجباری نیست، بلکه ضروری است، به خصوص برای افرادی که مستعد بیماری هستند.

مختاری تصریح کرد: حتی در محیط هایی که فاصله افراد بیش از یک تا یک و نیم متر است نیازی به استفاده از ماسک در فضای باز نداریم. مناسب برای منازل و محیط های کار و اداری، در برابر بسیاری از ویروس ها و بیماری ها موثر است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا