سلامت خانواده

وضعیت زیرسویه های جدید کرونا – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید مختاری با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی در مورد رفتار و جهش های ویروس کرونا انجام شده است، افزود: نوعی جهش از ویروس کرونا حالت مختلط دارد. همانطور که در بدن فردی با سابقه ابتلا به یک نوع کرونا، نوع دیگری از ویروس کرونا ممکن است وارد شود و پروتئین و مواد داخلی ساختار این دو ویروس در بدن میزبان با هم ترکیب شده و تبدیل شود. زیرشاخه جدیدی از کرونا

وی ادامه داد: در شش ماه گذشته انواع زیرشاخه ها در زیرشاخه های Omicron ظاهر یا ناپدید و یا ترکیب شدند. زیر سویه JN.1 شاخه اصلی Omicron است و در ماه های اخیر انواع مختلف زیر سویه هیبریدی مانند KP.1، KP.2، KP.3 و KP.4 از زیر سویه های JN.1 ایجاد شده است.

این فوق تخصص فلوشیپ ریه و مراقبت های ویژه افزود: اخیراً زیر سویه های KP.3.3 با KS.1.1 ترکیب شدند که منجر به ایجاد زیرسویه FLiRT شد و زیر سویه های جدیدی از جمله KP.3.1.1 از FLiRT ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: زیرسویه جدید XEC برای اولین بار در ماه های گذشته در ایتالیا ظاهر شد و در حال حاضر 27 کشور جهان به ویژه کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و حتی آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر می رسد این زیرسویه به تدریج به وجود آمده است. تبدیل شدن به سویه غالب Omicron می شود. این زیرسویه گسترش بسیار سریعی دارد و خود را با سویه ها و زیرسویه های قبلی جایگزین می کند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: با کمک چشمگیر و قابل توجه انستیتو پاستور ایران، زیرسویه های جدید در ایران به دقت بررسی و شناسایی می شوند و خوشبختانه تعداد موارد زیرسویه جدید کرونا در کشورمان افزایش یافته است. بالا نیست

مختاری تاکید کرد: با توجه به سرایت سریع، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و بدخیم و سیستم ایمنی ضعیف و حتی افراد دارای چاقی مفرط، سالمندان و کودکان مبتلا به بیماری های مادرزادی زمینه ای می توانند مستعد ابتلا به زیر سویه XEC و نوع شدید بیماری باشند. اما رفتار زیرشاخه‌ها بر خلاف سویه دلتا که ریه را درگیر می‌کند، نوع جدید بیشتر در دستگاه تنفسی فوقانی است.

وی ادامه داد: دانشمندانی که روی زیرشاخه جدید XEC مطالعه و تمرکز کرده اند به این نتیجه رسیده اند که این زیرسویه به صورت هوشمندانه قصد دارد سیستم ایمنی بدن را دور بزند تا بیشتر ریه ها را درگیر کند اما خوشبختانه این زیرسویه چنین توانایی را ندارد. در حال حاضر ندارد

عضو کمیته علمی ملی کرونا با بیان اینکه جامعه جهانی در حال حاضر نگران شیوع گسترده کرونا مانند دلتا نیست، افزود: باید توجه داشته باشیم که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای ممکن است به نوع شدید کرونا مبتلا شوند. زیر سویه XEC را می توان با کیت های تشخیصی قبلی مانند PCR شناسایی کرد.

مختاری با اشاره به لزوم تهیه واکسن‌های جدید کرونا با توجه به سویه‌های جدید Omicron، گفت: واکسن‌های ساخته شده در برخی کشورها بر پایه زیرسویه JN.1 کاملاً روی زیرسویه XEC مؤثر است و بسیاری از کشورها نگران تزریق هستند. واکسن آنفولانزا و کرونا آنها به صورت رایگان در یک روز در میان جوامع خود تبلیغ می کنند.

وی یادآور شد: علائم کرونا XEC شبیه آنفولانزا است اما تفاوت این زیرسویه با زیرسویه های قبلی این است که تب به طور ناگهانی شروع می شود و بدن درد، سرفه های خشک و حتی اسهال، استفراغ و خستگی مفرط را به دنبال دارد. انجام می دهد

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در زیر سویه XEC حس بویایی و چشایی کاهش می یابد که یکی از تفاوت های آن با آنفولانزا است. در حال حاضر بستری شدن بیماران با بستر XEC در بیمارستان ها و بخش های مراقبت ویژه کمی افزایش یافته است، اما هنوز به مرحله سخت و درگیر شدن بخش بزرگی از ظرفیت بخش های مراقبت های ویژه نرسیده ایم.

وی با اشاره به افزایش بیماری های تنفسی در فصول پاییز و زمستان یادآور شد: مطالعات زیادی انجام شد و ثابت شد استفاده از ماسک به ویژه در نیمه دوم سال باعث کاهش حملات آسم، بیماران مبتلا به حاد می شود. سینوزیت و آسم منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. کند و می دانیم که ماسک از ورود آلاینده ها، باکتری ها و ویروس ها به سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، عضو کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: در مراکز درمانی و اماکن شلوغ به ویژه در محیط های بسته که فاصله کمتر از 1.5 متر است و یا در وسایل نقلیه عمومی استفاده نشود. به خصوص اتوبوس، قطار و مترو. استفاده از ماسک توصیه می شود و به خصوص برای افرادی که مستعد بیماری هستند، اجباری نیست، بلکه ضروری است.

مختاری تصریح کرد: نیازی به استفاده از ماسک در هوای آزاد نداریم. حتی در محیط هایی که فاصله بین افراد بیش از 1 تا 1.5 متر است. اما به طور کلی سبک زندگی به ویژه تغذیه سالم به ویژه مصرف میوه و سبزیجات، کاهش مصرف چربی ها و تهویه مناسب در منازل و محیط های کاری و اداری در برابر بسیاری از ویروس ها و بیماری ها موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا