اخبار سلامت

شاخص های بهداشتی ایران در حد کشورهای اروپایی است/ استخدام 25000 نیروی جدید در وزارت بهداشت به زودی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سعید کریمی در تشریح دستاوردهای ایران در حوزه سلامت پس از انقلاب اظهار داشت: هیچ مرزی بین سلامت و درمان وجود ندارد و ادغام آموزش، درمان و بهداشت منجر به ارتقای شاخص های سلامت در جمهوری اسلامی ایران.

وی با بیان اینکه همه ما متعهد به سلامت هستیم و باید در این مسیر حرکت کنیم، افزود: خوشبختانه در این دوره مدیریتی وزارت بهداشت ارتباط بسیار قوی بین معاونت های بهداشت و درمان وجود دارد.

معاون رئیس جمهور وزارت بهداشت تصریح کرد: برای همگرایی بیشتر باید ببینیم چه کارهایی انجام شده و چه دستاوردهایی به دست آورده ایم تا درس عبرتی برای مسیر آینده خود باشیم.

کریمی افزود: در شاخص امید به زندگی نسبت به اول انقلاب 20 سال افزایش سن افراد را شاهد بوده ایم. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران از نظر شاخص های بهداشتی از جمله میزان مرگ و میر مادران باردار و نرخ مرگ و میر نوزادان و کودکان یکی از کشورهای پیشرو است و نرخ های ما در سطح اروپا و آمریکای شمالی است. کشورها.

وی یادآور شد: باید دید چه عواملی باعث رشد این شاخص ها شده است. در بررسی این عوامل متوجه می شویم که اقدامات خوبی هم در حوزه بهداشت و هم در حوزه درمانی صورت گرفت تا اینکه به این مرحله رسیدیم.

وی با بیان اینکه در روستاها خانه بهداشت، در نقاط پرجمعیت مرکز بهداشت جامع، در نقاط پرجمعیت بیمارستان های کوچک و در کلان شهرها بیمارستان های بزرگ داریم، گفت: همه اینها در قالب یک شبکه به هم متصل هستند. آموزش، درمان و بهداشت با هم ادغام و هماهنگ شده اند. آموزش در کنار بالین انجام می شود و دانشجوی پزشکی و متخصص با مهارت از دوره فارغ التحصیل می شوند.

وی تصریح کرد: از نظر دسترسی در ایران ساده ترین خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد که واکسیناسیون است که بالای 90 درصد پوشش و پوشش 100 درصدی برای برخی واکسن ها داریم تا پیشرفته ترین قلب، پیوند، چشم، مغز و اعصاب. جراحی ها در واقع با هزینه کمتری نسبت به سایر کشورها به دستاوردهای بزرگی دست یافته ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: سرانه مصرف دارو ما 60 دلار است در حالی که این سرانه در بسیاری از کشورها 600 دلار و در آمریکا بالای 1000 دلار است.

وی تصریح کرد: بنابراین نظام سلامت ایران بعد از انقلاب عملکرد درخشانی داشته و تقریباً با کمترین هزینه درخشان ترین نتایج را به دست آورده است.

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: در دوران کرونا هیچ بیمار نیاز به بستری نداشت و تختی برای او وجود نداشت. علیرغم شدیدترین تحریم‌ها، دارو، تجهیزات و لوازم ضروری برای مهار کووید را تهیه و به بیماران خدمات ارائه دادیم و سازمان بهداشت جهانی ایران را یکی از کشورهای موفق در مهار ویروس کرونا اعلام کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی و مردمی شدن سلامت یکی از مهمترین عوامل موفقیت ما بود، البته نباید از فداکاری کادر بهداشت و درمان در ارائه خدمات سلامت به مردم غافل شد. این عوامل در کنار نوآوری های علمی و کارهای دانش پایه، موجب موفقیت در نظام سلامت شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: علاوه بر بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی، مدارس، مساجد و ورزشگاه ها نیز درگیر واکسیناسیون شدند تا همه در مدت زمان کوتاهی واکسینه شوند.

کریمی افزود: بنابراین در کنار انتقاداتی که البته برای پیشرفت باید وجود داشته باشد، باید دستاوردها را هم دید.

وی تاکید کرد: پس از دوران کرونا نیازمند بازسازی نیروی انسانی، مراکز بهداشتی و درمانی و شبکه بهداشت و درمان هستیم. دغدغه ها باید نوسازی شود که تا حدودی انجام شده است و در دو سال بعد از کرونا بیش از 16 هزار تخت بیمارستانی به بیمارستان ها اضافه شد و 25 هزار نیروی جدید استخدام شدند و 25 هزار نفر دیگر نیز در آینده نزدیک استخدام خواهند شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تجهیزات زیادی در دوره کووید فرسوده شده بود که با تجهیزات جدید جایگزین شد. از نظر داده و اطلاعات، پرونده الکترونیک سلامت در حال پیشرفت بسیار خوبی است و نسخه الکترونیکی به بالای 90 درصد رسیده است.

وی افزود: هوش مصنوعی در آینده ای نه چندان دور تغییرات جدی در رویکردهای ما ایجاد خواهد کرد و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا