سلامت خانواده

سرطان بر گردن نوجوانان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، این روزها جوانانی در اطراف ما دیده می شوند که وسایل کوچک و مستطیلی شکل را به گردن می بندند و بعد از یک پف فضا را با دود غلیظی پر می کنند. مصرف کنندگانی که معتقدند سیگارهای الکترونیکی و انواع ویپ جایگزین مناسبی برای سیگارهای قدیمی هستند و حتی به تدریج و برای همیشه آن را ترک می کنند. در همین حال، مطالعات و تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد که دو ماده اولیه موجود در سیگارهای الکترونیکی، پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی، برای سلول ها سمی هستند و هر چه مواد تشکیل دهنده یک مایع الکترونیکی بیشتر باشد، سمی تر و کشنده تر است.

چندی پیش، رسانه هلث دی نیوز به نقل از “امیلی جوراب،” یکی از محققان دانشگاه سیدنی نوشت: “نیکوتین در کوتاه مدت ممکن است احساس اضطراب و استرس را کاهش دهد و جوانان ممکن است به الکترونیک روی آورند. سیگار به عنوان یک مکانیسم مقابله ای برای مقابله با آن “صرف نظر از اینکه بیماری روانی بر سیگار تاثیر می گذارد یا برعکس، واضح است که اگر می خواهیم از شروع مصرف سیگار الکترونیکی جلوگیری کنیم، باید به سلامت روان نیز توجه کنیم.”

رابطه بین سیگار کشیدن و افسردگی

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با کودکان با سطوح استرس پایین، افرادی که سطح استرس متوسطی داشتند 74 درصد بیشتر به سیگارهای الکترونیکی روی آوردند و آنهایی که سطح استرس بالا داشتند 64 درصد بیشتر مستعد سیگار کشیدن بودند. . و استفاده از سیگار الکترونیکی در میان نوجوانانی که سلامت روانی خود را پایین ارزیابی کرده بودند، 105 درصد بیشتر از آنهایی بود که آن را بالا ارزیابی کردند.

اسانس های آغشته به مواد اعتیاد آور

فرهاد حبیب زاده، معاون اجرایی ستاد مبارزه با دخانیات ایران در پاسخ به این سوال که آیا سیگار الکترونیکی و ویپ می تواند جایگزین سیگار سنتی و راهی برای خروج تدریجی نیکوتین از بدن شود، می گوید: به طور کلی سیگار وسیله ای برای حمل و نقل محسوب می شود. نیکوتین به همین دلیل است که ما به سیگار معتاد نمی شویم، بلکه به نیکوتین معتاد می شویم. در واقع، برای ترک سیگار، نمی توانید به دنبال جایگزینی باشید. زیرا از هر وسیله ای که برای ترک سیگار استفاده کنیم، به مواد حاوی نیکوتین نیاز داریم.

حبیب زاده در خصوص اسانس های داخل سیگارهای الکترونیکی می گوید: این اسانس ها که آغشته به مواد اعتیادآور هستند، گاهی اوقات اعتیاد بیشتری نسبت به نیکوتین دارند. افرادی که به این نوع اسانس روی می آورند، وابستگی بیشتری به سیگارهای الکترونیکی دارند و ترک آن بسیار دشوارتر می شود.

آویز سرطانی بر گردن نوجوانان

سیگارهای الکترونیکی قاچاق هستند

اگرچه در نزد مردم، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه شناخته می شود، اما بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درباره شیوع این بیماری توضیح می دهد. استفاده از این سیگارها در بین افراد جامعه، که سیگارهای الکترونیکی قاچاق محسوب می شود و به همین دلیل می توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیکی در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار دارد.

وی در خصوص برخی درخواست ها برای قانونی شدن عرضه سیگارهای الکترونیکی می گوید: اگرچه تلاش ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیکی انجام شده است، اما درخواست مجوز فعالیت در زمینه تولید، عرضه و قانونی شدن این سیگارها می شود. مسئولیت صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگار الکترونیکی بر عهده وزارت بهداشت نیست. زیرا مضرات این سیگارها مشخص است.

آویز سرطانی بر گردن نوجوانان

ولی زاد توضیح می دهد که وزارت بهداشت از سمیت و سرطان زا بودن سیگارهای الکترونیکی خبر داده است. همچنین گزارش هایی از انفجار در صورت مصرف کنندگان گزارش شده است. افرادی که علیرغم تمامی اخطارها و هشدارهای داده شده این سیگارها را مصرف می کنند، خطرات این محصولات مضر را با کمال میل می پذیرند.

این اظهارات بر اساس اعلام محمدرضا مسجدی، دبیرکل جامعه جهانی مبارزه با دخانیات مبنی بر اینکه مصرف دخانیات در ایران به طور متوسط ​​سالانه 60 میلیارد نخ سیگار است، سالانه بیش از 60 هزار میلیارد تومان برای درمان این بیماری هزینه می شود. بیماری های مربوط به حوزه سلامت و حدود 60 هزار مرگ در کشور. در سال ناشی از مصرف و قرار گرفتن در معرض ورود تنباکو تخمین زده می شود. در سال 1400، شیوع مصرف سیگار در مردان 25.88 و در زنان 4.44 بود که به طور کلی در 5 سال اخیر در گروه سنی بالای 18 سال افزایش یافته است.

بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که در ابتدای ورود سیگارهای الکترونیکی به کشور، این محصول دخانی به ندرت و تنها در برخی از فروشگاه های شمال تهران دیده می شد، اما اخیرا این اقلام به وفور در دکه های روزنامه فروشی به فروش می رسد. و برخی از وب سایت ها نیز به راحتی در دسترس هستند. این محصولات به فروش می رسند، از طرفی با توجه به گستردگی استفاده از شبکه های مجازی مانند اینستاگرام، این محصولات به دختران و نوجوانان جوان نیز به فروش می رسد، بنابراین لازم است مسئولان وزارت بهداشت و سازمان های مربوطه در این زمینه اقدام کنند. گامی اساسی برای ساماندهی این بازار به گونه ای که در آینده شاهد سونامی مصرف سیگار الکترونیکی در بین دختران و نوجوانان نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا