علمی و فناوری

شمارش معکوس تا اعلام برندگان جوایز «نوبل ۲۰۲۴»

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)به گزارش وب سایت رسمی نوبل، زمان اهدای جوایز اعلام شد؛ آکادمی سلطنتی علوم سوئد مسئول انتخاب برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیک و شیمی و موسسه کارولینسکا مسئولیت انتخاب برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیولوژی و پزشکی را بر عهده دارد.

شاید از خود بپرسید که چرا ریاضیات در بین جوایز نوبل جایگاهی ندارد، پاسخ این است که مدال فیلدز به عنوان معتبرترین جایزه در رشته ریاضیات را می توان نوبل ریاضی دانست. این جایزه هر چهار سال یکبار به دانشمندان این رشته اعطا می شود.

مراسم اعلام جایزه نوبل از 7 تا 14 اکتبر 2024 برگزار می شود و تاریخ دقیق اهدای هر بخش به شرح زیر است:

  • دوشنبه 7 اکتبر _ «جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی» ساعت 11:30 صبح به وقت تابستانی اروپای مرکزی (13:00 به وقت تهران)
  • سه شنبه 8 اکتبر – جایزه نوبل فیزیک ساعت 11:45 صبح به وقت تابستانی اروپای مرکزی (13:15 بعد از ظهر به وقت تهران) اهدا می شود.
  • چهارشنبه 9 اکتبر – جایزه نوبل شیمی ساعت 11:45 صبح به وقت تابستانی اروپای مرکزی (13:15 به وقت تهران) اهدا می شود.

همچنین جوایز نوبل ادبیات، صلح و جایزه یادبود نوبل علوم اقتصادی نیز به ترتیب در روزهای بعد، پنجشنبه، جمعه و دوشنبه اعطا می شود.

نگاهی به تاریخچه جایزه نوبل

جایزه نوبل در سال 1895 به وصیت یک صنعتگر و شیمیدان سوئدی به نام آلفرد نوبل که تا آن زمان توسط اکثر مردم به عنوان مخترع دینامیت شناخته می شد، تأسیس شد. ایده خلق چنین جایزه ای زمانی به ذهنش خطور کرد که در یکی از روزنامه های فرانسوی با عنوان “تاجر مرگ مرده است” درگذشت. در واقع برادر نوبل در آن زمان فوت کرده بود اما انتشار این خبر برای آلفرد نوبل ضربه ای بود. این خبر نوبل را سردرگم کرد و او را نگران کرد که پس از مرگش چگونه به یادگار بماند. بنابراین در آخرین وصیت خود، ثروت خود را وقف کرد تا به کسانی که بیشترین خدمت را به مردم کرده اند جوایزی بدهد.

در سال 1901 اولین جوایز در رشته های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و صلح توسط این بنیاد اعطا شد و اولین جایزه نوبل در علوم اقتصادی نیز در سال 1968 اعطا شد.

تا به امروز چند جایزه نوبل اعطا شده است؟

تاکنون 621 جایزه نوبل به 965 نفر و 27 سازمان اهدا شده است که از این تعداد 117 جایزه مربوط به فیزیک، 115 جایزه مربوط به شیمی و 114 جایزه مربوط به پزشکی است.

برخی از برندگان این جایزه معتبر بیش از یک جایزه نوبل دریافت کرده اند.

در این میان آمریکا با 413 جایزه نوبل در صدر فهرست دریافت کنندگان این جایزه قرار دارد. پس از آن بریتانیا با 138 برنده در رده دوم و آلمان با 115 برنده در جایگاه سوم قرار دارند.

سهم زنان در دریافت جوایز نوبل نسبت به مردان 65 تا 905 بوده است و از دلایل این تفاوت آشکار می توان به عدم دسترسی مناسب زنان به خدمات آموزش عالی در گذشته، وجود نگرش جنسیتی در مجامع علمی و … اشاره کرد. حضور کمتر زنان در عرصه های فنی و علمی. . بنیاد نوبل به دلیل اعطای بیشترین جوایز به مردان مورد انتقاد قرار گرفته است و به عنوان مثال، در سال 2021 زنان هیچ سهمی از جوایز نوبل در شیمی، فیزیک و پزشکی نداشتند، اما گوران هانسون، دبیر کل آکادمی نوبل پاسخ داد. به این موضوع: قبول دارم که تعداد کمی از زنان در این مسابقه حضور دارند، اما این جایزه در نهایت به کسانی داده می شود که واقعا لایق این جایزه هستند. ما تصمیم گرفته ایم که در آکادمی نوبل سهمیه جنسیتی یا نژادی نداشته باشیم. ما می خواهیم که جوایز به دور از هر گونه سهمیه نژادی و جنسیتی و به افرادی که به کشف مهمی دست یافته اند اعطا شود و این رویکرد مطابق با روح آخرین اراده آلفرد نوبل است.

اما در چند دهه گذشته تلاش های زیادی برای مقابله با این کلیشه ها و افکار و افزایش حضور زنان در عرصه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات صورت گرفته است که این رویکردها نیز مفید بوده است. در طول سال ها، تعداد زنان علاقه مند به مشاغل علوم، فن آوری، مهندسی و ریاضیات و تحصیل در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در کالج افزایش یافته است.

افراد مشهوری که برنده جایزه نوبل شدند

بسیاری از دانشمندانی که امروزه نامشان را در کتاب های درسی می بینیم و بسیاری از فناوری ها و علوم امروزی را برای اولین قدم هایشان مدیون آنها هستیم، زمانی برنده جایزه نوبل بوده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

ماری کوری، اولین زن برنده جایزه نوبل در سال های 1903 و 1911، تنها فردی است که این جایزه را هم در فیزیک و هم در شیمی دریافت کرده است. او به دلیل تلاش هایش در زمینه رادیواکتیویته شناخته شده است و نقش مهمی در توسعه علوم فیزیکی و شیمیایی ایفا کرد.

آلبرت انیشتین برنده جایزه نوبل 1921 است که این جایزه را برای توضیح فوتوالکتریکی که یکی از نتایج مهم نظریه کوانتومی است دریافت کرد.

جایزه نوبل به دانشمندانی تعلق نمی گیرد که مرده اند و مرگ دو تن از مهم ترین دانشمندان زمانشان را ربود.
مایکل فارادی یکی از بزرگترین فیزیکدانان و شیمیدانان قرن نوزدهم بود که در طول زندگی خود هرگز جایزه نوبل دریافت نکرد.

یکی دیگر از کسانی که هرگز این جایزه را دریافت نکرد، استیون هاوکینگ بود. نوبل فیزیک بیشتر بر اساس اکتشافات تجربی اعطا می شود، در حالی که بسیاری از مطالعات او تئوری بود، بنابراین هاوکینگ هرگز برنده این جایزه نخواهد شد.

برندگان جایزه نوبل چگونه مشخص می شوند؟

برای تعیین برندگان این اولین جوایز، کسانی که صلاحیت معرفی نامزدها را دارند فهرست نامزدهای خود را تا اول فوریه همان سال ارسال می کنند. سپس کمیته نوبل نروژی پس از بررسی لیست نامزدها، لیست کوتاه تری از بین 20 تا 30 نفر را انتخاب می کند. در مرحله بعد، گروهی از مشاوران نروژی و بین‌المللی گزارش‌هایی درباره نامزدهای فهرست نهایی ارائه می‌کنند و اعضای کمیته نروژی از این گزارش‌ها و سایر اسناد برای محدود کردن تعداد نامزدها استفاده می‌کنند.

برنده نهایی در جلسه نهایی کمیته، معمولا در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر تعیین می شود. اگر اعضا به اجماع نرسند، رای اکثریت در نظر گرفته می شود.

اگرچه اسامی نامزدهای دریافت جایزه نوبل تا یک سال پس از اعطای جایزه به برنده اعلام نمی شود و هیچ اطلاع رسمی از گزینه های احتمالی در دست نیست، اما بازار پیش بینی زمانی داغ است که برندگان به معرفی برندگان نزدیک می شوند. . در اینجا چند پیش بینی در مورد برندگان وجود دارد. ما امسال هزینه سه رشته نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی را پرداخت می کنیم

پیش بینی برندگان نوبل پزشکی 2024

انتظار می رود جایزه نوبل پزشکی امسال به دانشمندانی اعطا شود که روی سلول های T کایمریک گیرنده آنتی ژن مطالعه کرده اند. این یک نوع درمان سرطان است که از روش های سلول درمانی مبتنی بر ایمونوتراپی و مهندسی ژنتیک برای بهبود بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان خون با استفاده از سلول های خونی خود بیمار استفاده می کند.

Michel Sadelaine، Carl June MD و Zelig Eshhar از جمله دانشمندانی هستند که در مطالعه و اجرای این درمان پیشگام بودند و ممکن است یک یا هر سه آنها برنده جایزه نوبل پزشکی شوند.

شمارش معکوس برای اعلام برندگان جایزه نوبل 2024

پیش بینی برندگان نوبل فیزیک 2024

زمان زیادی تا اعلام نتایج برندگان نوبل فیزیک امسال باقی نمانده است و این سوال پیش می آید که چه کسانی ممکن است در چه رشته هایی برنده نوبل امسال شوند. از آنجایی که از اعطای آخرین جایزه به فیزیک ماده چگال، هفت سال فاصله وجود داشته است، این احتمال وجود دارد که این رشته برنده جایزه نوبل امسال شود. البته ممکن است 2 سال متوالی شاهد اهدای جوایز به فیزیک اتمی، مولکولی و نوری باشیم. با این حال، انتظار می رود لینا هاو از موسسه فناوری ماساچوست جایزه نوبل امسال را برای کارش در زمینه نور آهسته برنده شود. از سوی دیگر، ماده متراکم یکی دیگر از زمینه هایی است که انتظار می رود جایزه نوبل به آن تعلق گیرد. جان پندری از امپریال کالج لندن و فدریکو کاپاسو از دانشگاه هاروارد نیز گزینه های بعدی برای پیش بینی برندگان نوبل فیزیک 2024 هستند.

پیش بینی برندگان نوبل شیمی 2024

چهارشنبه نهم اکتبر، یک یا سه شیمیدان از استکهلم تماس خواهند گرفت.

طبق نظرسنجی‌های بین رشته‌های شیمی، اکثر مردم بر این باور بودند که بیوشیمی برنده نوبل شیمی می‌شود و چند شیمیدانی که بیشترین اتفاق نظر را در مورد احتمال برنده شدن داشتند، شانکار بالاسوبرامانیان، استاد شیمی دارویی در گروه شیمی بودند. در دانشگاه کمبریج، چی-هوی وانگ، بیوشیمیست بنیاد ملی علوم و عمر ام یاغی، استاد شیمی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است.

نگاهی به برندگان سال گذشته

سال گذشته سه جایزه نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی به هشت دانشمند اهدا شد که در زیر نگاهی کوتاه به آن ها داریم.

نوبل پزشکی 2023

جایزه نوبل پزشکی 2023 به کاتلین کاریکو و درو وایسمن تعلق گرفت.

کاتلین کاریکو و درو وایزمن جایزه نوبل پزشکی 2023 را به دلیل اکتشافاتشان در مورد تغییرات پایه نوکلئوزیدی که امکان ساخت واکسن‌های RNA پیام‌رسان (mRNA) موثر در برابر کووید-19 را فراهم کرد، دریافت کردند.

اکتشافات این دو برنده جایزه نوبل برای توسعه واکسن‌های RNA پیام‌رسان مؤثر علیه کووید-19 در طول همه‌گیری که در اوایل سال 2020 آغاز شد، حیاتی بود.

برندگان این جایزه به دلیل یافته های پیشگامانه خود، اساساً درک ما را از نحوه تعامل RNA پیام رسان با سیستم ایمنی تغییر دادند و به سرعت بی سابقه ای از توسعه واکسن در میانه یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت انسان در عصر مدرن کمک کردند.

نوبل فیزیک 2023

جایزه نوبل فیزیک 2023 به پیر آگوستینی، فرانس کراوز و آن لهولیر تعلق گرفت.

جایزه نوبل فیزیک 2023 به پیر آگوستینی، فرانس کراز و آن لهولیر برای تحقیقات آنها در مورد “روش های تجربی که پالس های نوری خودکار ثانیه ای برای مطالعه دینامیک الکترون در ماده تولید می کنند” اهدا شد.

سه برنده جایزه نوبل فیزیک 2023 به دلیل آزمایشاتی که به بشریت راه های جدیدی برای کشف دنیای الکترون های درون اتم ها و مولکول ها ارائه کرده است، شناخته می شوند.

نوبل شیمی 2023

جایزه نوبل شیمی 2023 به مونگی باوندی، لوئیس بروس و الکسی اکیموف تعلق گرفت.

کمیته نوبل جایزه نوبل شیمی 2023 را به مونگی باوندی، لوئیس بروس و الکسی اکیموف به دلیل تحقیقاتشان در مورد “کشف و سنتز نقاط کوانتومی” اعطا کرد.

امروزه نقاط کوانتومی بخش مهمی از جعبه ابزار فناوری نانو هستند. برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 همگی از پیشگامان اکتشاف در دنیای نانو بوده اند.

در اوایل دهه 1980، لوئیس بروس و الکسی اکیموف، برندگان شیمی امسال، به طور مستقل نقاط کوانتومی را ایجاد کردند که نانوذرات کوچکی هستند که اثرات کوانتومی آن‌ها خواص آنها را تعیین می‌کند.

در سال 1993، Mungi Baundi روش‌های ساخت نقاط کوانتومی را متحول کرد و کیفیت آن‌ها را به شدت افزایش داد، که یک پیش نیاز حیاتی برای استفاده از آن‌ها در فناوری نانو امروزی است.

بنابراین، جایزه نوبل شیمی 2023 نیز به کشف و توسعه نقاط کوانتومی اختصاص یافت، نانوذراتی به قدری کوچک که اندازه آنها ویژگی های آنها را تعیین می کند.

به لحظه تعیین کننده اعلام نتایج نزدیک می شویم

زمان زیادی تا اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل 2024 باقی نمانده است و به لحظه ای نزدیک می شویم که همه نگاه ها به مقر آکادمی سلطنتی علوم سوئد است تا مشخص شود چه کسی این جایزه ارزشمند را به خانه خواهد برد. اسامی برندگان هر سه رشته پزشکی، فیزیک و شیمی را بلافاصله پس از اعلام اسامی توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد در سرویس علم و فناوری ایسنا مشاهده می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا