سلامت خانواده

چرا زوج های نابارور برای درمان مراجعه نمی کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، بر اساس آمارهای موجود، شیوع ناباروری در کشور حدود 15 تا 20 درصد برآورد شده است. بنابراین از هر پنج زوجی که در سنین باروری هستند، یک نفر دچار نوعی مشکل ناباروری است.

با توجه به سیاست های جمعیتی کشور و تاکید رهبری بر ترویج فرزندآوری و پیشگیری از بحران پیری جمعیت در دهه های آینده، اهمیت توجه به زوج های نابارور دوچندان می شود، زیرا با سرمایه های بالقوه جمعیتی مواجه هستیم که با حمایت های درمانی قابل به فعلیت رسیدن است.

شاید مهم ترین مشکل زوج های نابارور باشد فرزندآوری و بچه دار شدن، مشکلات مالی در راه هزینه ها سلام درمان ناباروری سنگین؛ به طوری که اکثریت جمعیت 20 درصدی زوج های نابارور از قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند، در صورتی که تحت پوشش بیمه نباشند. آنها هرگز نمی توانند به درمان ناباروری بروند.

از سال 1400 شورای اسلامی به منظور حمایت از زوج های نابارور و تشویق به فرزندآوری بودجه ای را برای بیمه سلامت در نظر گرفت تا هزینه های درمان ناباروری را پوشش دهد.

محمدمهدی نشی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با عنوان این مطلب بیش از 95 هزار بیمه شده شناسایی و تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و آشنایی بیشتر مردم با این خدمات بیمه ای می تواند تعداد افراد نابارور شناسایی شده را افزایش دهد. هزینه این رشته دادن

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت به عنوان حمایت و حمایت مالی نقش مهمی در باروری و گسترش زایمان طبیعی در کشور داشته است، افزود: تغییرات مثبت در پوشش تعرفه ها و انعقاد قرارداد با مراکز و موسسات درمان ناباروری نشان می دهد که تمهیدات قانونی جوانان جمعیت در خصوص حمایت های بیمه ای به درستی انجام شده است و امیدواریم اعتبارات افزایش یابد تا بتوانیم رشد مناسبی داشته باشیم.

نشی ادامه داد: 90 درصد از هزینه های خدماتی مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی و 70 درصد از هزینه های بخش خصوصی تحت پوشش بیمه سلامت است و امیدواریم سایر مراکز بخش خصوصی نیز به عقد قرارداد بیایند و خدمات به مردم را افزایش دهند.

وی افزود: مادران باردار از ابتدای بارداری تا پایان شیردهی و فرزندان آنها تا سن 5 سالگی تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

علی صادقی تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا وابسته به جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در کشور ما زوج های نابارور را با دو هدف اصلی درمان می کنیم.

وی افزود: هدف اول ایجاد زندگی سالم برای زوج های نابارور و دوم کمک به افزایش جمعیت کشور است.

چرا زوج های نابارور برای درمان مراجعه نمی کنند؟

صادقی تبار درباره لزوم حمایت از هزینه های درمان ناباروری گفت: ایران از نظر کیفیت خدمات تشخیص و درمان ناباروری با کشورهای پیشرفته همتراز است و در زمینه دانش درمان ناباروری یکی از قطب ها هستیم. تکنولوژی متأسفانه خدمات اصلی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه های پایه نیست و با توجه به وارداتی بودن تجهیزات و مواد مورد استفاده در روش های کمک باروری، هزینه درمان ناباروری برای بسیاری از زوج های نابارور سنگین و کمرشکن است.

وی با اشاره به چالش هایی که در مسیر درمان ناباروری وجود دارد، افزود: یکی از مهم ترین چالش های زوج های نابارور در مسیر درمان، مشکلاتی است که از نظر هزینه و حمایت بیمه ای وجود دارد.

صادقی تبار ادامه داد: زوج های نابارور آنطور که باید در طول درمان مورد حمایت قرار نمی گیرند و در نتیجه شاهد کنار گذاشتن روند درمان از سوی زوج ها هستیم. در حالی که همه آنها دوست دارند بچه دار شوند و طعم شیرین پدر و مادر شدن را بچشند.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا تاکید کرد: شرایط زوج های نابارور به گونه ای است که تعداد سیکل های درمان ناباروری در کشور حداکثر به 150 هزار سیکل می رسد. در حالی که حدود 3.5 تا 4 میلیون زوج نابارور داریم.

صادقی تبار افزود: طرحی را به دولت پیشنهاد دادیم که صندوق مستقلی برای تامین هزینه های درمان ناباروری تشکیل شود و این طرح به مدت یک سال به صورت پایلوت اجرا شود.

چرا زوج های نابارور برای درمان مراجعه نمی کنند؟

وی در توضیح بیشتر گفت: سهم درمان ناباروری باید در این صندوق واریز و به صورت مستقیم به مراکز درمان ناباروری پرداخت شود و بیمه ها از این مسیر حذف شوند.

صادقی تبار ادامه داد: مشکلاتی که زوج های نابارور در طول درمان دارند از طریق این صندوق قابل حل است.

وی افزود: تمام هزینه های درمان ناباروری قابل بررسی و نظارت است و هر چه زوج نابارور خرج می کند دولت به حساب همان مرکز درمان ناباروری واریز کند.

صادقی تبار گفت: اگر این طرح ظرف یک سال به نتیجه برسد دولت می تواند آن را در سطح کشور اجرا کند. به نظر می رسد مشکل زوج های نابارور طولانی شدن روند درمان از طریق بیمه ها باشد و با این طرح می توان امیدوار بود که زوج های نابارور بیشتری برای درمان مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا