اخبار سلامت

ابتلای بیش از 16000 زن ایرانی به “سرطان پستان”

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، رامین صرامی فروشانی; رئیس پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی از آغاز ششمین کمپین غربالگری و آگاهی بخشی سرطان پستان خبر داد و اظهار داشت: این کمپین با همکاری پژوهشگاه معتمد و نهادهای مختلف از جمله شهرداری ها و سازمان های بهداشتی و درمانی همزمان با ماه جهانی آگاهی از سرطان پستان است. از 10 تا 10 اکتبر در آبان ماه برگزار می شود.

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی مردم در مورد سرطان سینه گفت: سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است و طبق آمار بیش از 16 هزار زن ایرانی به این بیماری مبتلا هستند. تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند به درمان سریعتر و کم هزینه آن کمک کند و میزان مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی افزود: این کمپین با هدف افزایش آگاهی عمومی و تشویق به خودمراقبتی، تشویق بانوان به انجام معاینات دوره ای و مراجعه به مراکز تخصصی برگزار می شود. پژوهشکده معتمد به عنوان مرکز اصلی سرطان سینه در کشور سالانه بیش از 200 هزار خدمات درمانی به زنان ارائه می دهد. امسال قصد داریم خدمات غربالگری و درمان خود را با استفاده از شبکه ملی سرطان و چهار واحد استانی به مناطق بیشتری از کشور گسترش دهیم.

ارائه آزمون ها و بسته های آموزشی رایگان

صرامی فروشانی به آزمون های رایگان اشاره کرد و گفت: در قالب این کمپین مراکز تخصصی پژوهشگاه معتمد در تهران و شهرستان ها برای بانوان معاینه رایگان انجام می دهند. پیش بینی می کنیم با توجه به افزایش ظرفیت تعداد زنان معاینه شده نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر آزمون، بسته های آموزشی مختلفی را آماده کرده ایم که به صورت گسترده توزیع می شود. این بسته ها شامل مطالب آموزشی در زمینه خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام سرطان سینه می باشد و هدف آن ها افزایش آگاهی بانوان و پیشگیری از این بیماری می باشد.

آزمایشی برای محاسبه احتمال ابتلا به سرطان

وی از تدوین آزمایشی تخصصی برای محاسبه شانس ابتلا به سرطان خبر داد و گفت: این آزمایش می تواند به طور دقیق مشخص کند که هر فرد چقدر در معرض خطر ابتلا به سرطان است.

صرامی فروشانی با اشاره به اینکه پژوهشکده سرطان معتمد تنها مرکز تخصصی است که موفق به اخذ مجوز از آزمایشگاه مرجع سلامت شده است، گفت: این مجوز به ما امکان ارائه این خدمات را به صورت انحصاری می دهد. این سرویس به پزشکان کمک می کند تا پروتکل های درمانی را به نحو مطلوب تری تعیین کنند و از درمان های غیرضروری که دارای عوارض جانبی هستند اجتناب کنند.

وی با تاکید بر ارزش این آزمایش (مامونیوپ) افزود: این آزمایش به بیماران با خطر کم سرطان کمک می کند تا از درمان های غیر ضروری و هزینه های اضافی خودداری کنند. در حالی که تست های مشابه در کشورهای دیگر ممکن است چندین هزار دلار هزینه داشته باشد، ما توانسته ایم این سرویس را در داخل کشور ارائه دهیم.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد درباره سهم ژنتیک در سرطان گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما می توان گفت تا ۲۵ درصد سرطان ها را می توان به عوامل ژنتیکی نسبت داد. در بسیاری از موارد، فردی که حامل یک ژن خاص A مانند BRCA1 یا BRCA2 است، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

عوامل محیطی موثر بر بروز سرطان سینه

وی در ادامه به عوامل محیطی که می تواند در بروز سرطان سینه نقش داشته باشد اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی مانند استرس محیطی، تغذیه و شرایط زندگی می تواند در این زمینه موثر باشد.

اهمیت غربالگری و تشخیص به موقع سرطان

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی به اهمیت غربالگری و تشخیص به موقع سرطان اشاره کرد و گفت: بحث غربالگری و تشخیص به موقع محدود به مهرماه نیست. متاسفانه در کشور ما سیستم مبتنی بر درمان است و پس از بروز عوارض با هزینه های سنگینی مواجه می شویم. در حالی که در کشورهای پیشرفته پیشگیری با هزینه کمتر و عوارض کمتری انجام می شود.

صرامی فروشانی با بیان اینکه در این غربالگری ها دسترسی به امکانات و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه است، تصریح کرد: در بسیاری از این حوزه ها امکانات فنی و نرم افزاری بسیار کم است. اما توانستیم چند مورد از افراد پرخطر مبتلا به سرطان را شناسایی و به مراکز درمانی تهران بفرستیم.

وی افزود: تشخیص به موقع بسیار مهم است. حتی در سازمان هایی که غربالگری کرده ایم، افراد دارای تحصیلات عالی مانند فوق لیسانس به سرطان مبتلا شده اند. این نشان می دهد که سرطان می تواند به راحتی به فرد حمله کند در حالی که او از وضعیت خود بی خبر است.

رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال زنده ماندن و عود سرطان اظهار کرد: شانس زنده ماندن و عود سرطان بستگی به زمان تشخیص دارد. فناوری های جدید با روش های ژنتیکی می توانند احتمال عود را تعیین کنند. برای محاسبه این شانس در پژوهشکده آزمون تخصصی راه اندازی کرده ایم. این آزمایش منحصراً با مجوز آزمایشگاه مرجع سلامت ارائه می شود و به پزشکان در تعیین بهتر پروتکل های درمانی کمک می کند.

وی ادامه داد: این آزمایش که مشابه آن در کشورهای خارجی است بسیار پرهزینه است، اکنون در کشور ما به صورت بومی توسعه یافته و انجام می شود. با حمایت وزارت بهداشت مجوز این خدمت در پژوهشکده ما صادر شده است.

سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است

در ادامه الفت بخش; جراح پستان و معاون پژوهشی آموزشی این موسسه با بیان اینکه سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان ایرانی است، افزود: طبق آمار امسال حدود 16 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در کشور را شاهد هستیم که نشان می دهد. روند صعودی این بیماری است

وی به افزایش ابتلا به سرطان سینه در جهان اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می دهد که ایران از نظر شیوع سرطان سینه با کشورهای همسایه هم سطح است.

معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده معتمد به تغییرات آماری در سن تشخیص اشاره کرد و افزود: خیلی ها می پرسند چرا سرطان سینه در افراد زیر 40 سال مشاهده می شود؟ واقعیت این است که جمعیت ما در حال پیر شدن است و میانگین سنی تشخیص در ایران به 45 سال رسیده است. این در حالی است که در کشورهای غربی این میانگین بالای 50 سال است.

وی با اشاره به همکاری با شهرداری های تهران خاطرنشان کرد: برنامه ریزی خود را از یک ماه قبل و با همکاری 8 منطقه شهرداری تهران شامل (مناطق 16، 10، 13، 22، 4، 14، 19 و 6) آغاز کرده ایم. ) به ارائه خدمات رایگان غربالگری سینه برای بانوان این همکاری شامل اجاره مراکز فرهنگی برای برگزاری برنامه های آموزشی و جذب بانوان برای معاینه رایگان می شود.

25 درصد سرطان ها ارثی هستند

در ادامه محمد درزی; یکی از اعضای پژوهشکده سرطان درباره ارتباط وراثت با سرطان سینه گفت: حدود 25 درصد سرطان ها به ویژه سرطان سینه ارثی است. اما باید در نظر داشت که سرطان یک بیماری چند عاملی است که نقش ژنتیک و عوامل محیطی هر دو در آن موثر است.

درزی به اهمیت ترکیب عوامل محیطی و ژنتیکی اشاره کرد و گفت: عوامل محیطی را به تنهایی نمی توان موثر دانست. در واقع ترکیب این دو عامل می تواند منجر به تشکیل سرطان شود. به عنوان مثال، جلوگیری از استنشاق مواد شیمیایی و آلودگی هوا عوامل محیطی هستند که تأثیر مستقیمی بر ساختار ژنوم دارند و می توانند منجر به تشکیل تومور شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید ترس و دلهره مردم را از مراجعه به غربالگری کاهش دهیم تا هر شرایطی برای شکل گیری سرطان در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا