سلامت خانواده

راهکارهای والدین برای حفظ سلامت روان کودکان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

نصیرا مقدم فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کودکان وقتی خبرهای سخت را از چشم بزرگترها می شنوند به دنبال سرنخ هایی می گردند که چه فکر و چه احساسی دارند. نمایش قوی احساسات برای کودکان ترسناک است. والدین با حفظ آرامش فرزندان خود را آرام تر می کنند.

وی افزود: از فرزندانتان بپرسید که تقریباً چه می دانند و چه فکری می کنند و چه احساسی دارند. در حالی که با آرامش و منطقی به سؤالات آنها پاسخ می دهید، به فرزندان خود در برابر ترس های بی مورد اطمینان دهید. همچنین، قرار گرفتن فرزندانتان در معرض گزارش ها و واکنش های احساسی الهام بخش هم از رسانه ها و هم از افراد اطرافتان به دقت کنترل کنید.

مقدم فر ادامه داد: عبارات و سخنان والدین به باورها و باورهای کودکان شکل می دهد، پس مراقب افکار منفی خود باشید و از بیان جزییات تلخ بخصوص برای کودکان خردسال خودداری کنید و در حد درک و تفاهم و متناسب با سن و سال حوادث را برای آنها توضیح دهید. فرزندان شما دادن

وی افزود: به فرزندان خود بیاموزید که اخبار حوادث روز را از کسانی که آنها را دوست دارند و حامی و نگران سلامتی آنها هستند مانند والدین خود جویا شوند.

این روانشناس و مشاور کودک تاکید کرد: گام بعدی تمرکز بر نکات مثبت و شناسایی مددکاران و صحبت در مورد اینکه چه کسانی به آسیب دیدگان بلایا کمک می کنند و چه می کنند است. این اطمینان خاطر به کودکان آرامش می دهد که افرادی هستند که در مواقع اضطراری از ما مراقبت می کنند.

وی افزود: برنامه ها و عادات روزانه خود را حفظ کنید. وقتی بچه‌ها یک روال ثابت از رفتن به رختخواب، رفتن به مدرسه، خوردن وعده‌های غذایی داشته باشند، نشان می‌دهد که حتی وقتی اتفاقات بدی می‌افتد، همه چیز باید خوب پیش برود، و ما به بچه‌ها یاد می‌دهیم که خودمراقبتی بسیار مهم است.

مقدم فر در پایان گفت: اگر فرزندان شما در هنگام بحران با مشکلاتی مانند اختلال خواب، کج خلقی، ترس یا ناراحتی جسمی مواجه می شوند، سعی کنید فرزندان خود را آرام کنید و در صورت ادامه این تغییرات با پزشک متخصص اطفال یا روانشناس کودک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا