سلامت خانواده

بیماری کبد چرب با تجمع چربی در بدن / 10 درصد بیماران اضافه وزن ندارند

محمد جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری کبد چرب و علل ابتلای افراد به این بیماری اظهار کرد: با افزایش وزن، بافت غالبی که در بدن تجمع می یابد چربی است و کبد یکی از اندام هایی است که در بدن افراد افزایش می یابد. ذخیره چربی می تواند در آن انباشته شود، حتی زمانی که سونوگرافی داخلی روی افرادی که اضافه وزن دارند و درگیر بیماری کبد چرب هستند، انجام می شود، درجاتی از چربی پانکراس نیز دیده می شود.

وی بیان کرد که چربی در بسیاری از اندام ها از جمله دیوار رگ های خونی جمع و انباشته می شود، افزود: امکان ندارد انسان در هر جایی از بدنش چربی داشته باشد و فقط در کبودی هایش چربی جمع شده باشد. در واقع با تجمع چربی در کبد، عملکرد طبیعی سلول های بافت کبد ضعیف می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هفت تا 10 درصد بیماران مبتلا به کبد چرب اضافه وزن ندارند، تصریح کرد: وجود اختلالات متابولیک و افزایش وزن آنها نسبت به دوران بلوغ می تواند باشد. به دلایل دیگر بیماری کبد چرب.

جعفری با اشاره به تاثیر سن بر بیماری کبد چرب ادامه داد: به طور معمول از 40 سالگی به بعد بافت عضلانی کاهش می یابد و به جای بافت عضلانی از دست رفته، چربی ذخیره می شود و درصد چربی بدن افزایش می یابد. ممکن است افراد حتی متوجه تغییر وزن خود نشوند زیرا چربی کمتر از عضله است، اما بافت عضلانی آنها با چربی جایگزین شده است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود افراد به ویژه افراد بالای 40 سال به ورزش های ایزومتریک و ایزوتونیک در نظر داشته باشید، وی گفت: تمرینات ایزومتریک به ساخت و حفظ عضلات کمک می کند که شامل کار با وزنه و حرکات کششی است و پیاده روی سریع یکی از تمرینات است. ایزوتونیک در نظر گرفته شده است

متخصص گوارش و کبد بزرگسالان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: برخی موارد مانند بروز مشکل در قورت دادندفع خون، استفراغ خون یا لخته شدن خون، کاهش وزن ناخواسته در دوره سه تا شش ماهگی، سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ، معده و مری در افراد درجه یک خانواده از جمله مواردی است که ممکن است زنگ خطری برای افراد مبتلا باشد. از بیماری های گوارشی و توصیه می شود افراد در صورت بروز این علائم به متخصصین گوارش مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا