سلامت خانواده

با این چند روش چربی شکم را کاهش دهید

به گزارش خبرآنلاین، چربی احشایی که به چربی «فعال» نیز معروف است، در اعماق حفره شکم ذخیره می شود و فرد را در معرض مشکلات جدی سلامتی قرار می دهد. این نوع چربی برخلاف چربی زیرپوستی که قابل لمس است، اصلا قابل مشاهده نیست و بر عملکرد هورمون ها تاثیر می گذارد.

به گزارش ایسنا، چربی احشایی به بسیاری از اندام های حیاتی مانند کبد، روده و لوزالمعده نزدیک است و هر چه میزان آن بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک بیشتر می شود. در زنان، افزایش این نوع چربی با خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های کیسه صفرا مرتبط است.

یکی از دلایل مضر بودن چربی احشایی این است که در نزدیکی ورید باب قرار دارد. این نوع سیاهرگ خون را از روده به کبد می برد. مواد آزاد شده توسط چربی احشایی از جمله اسیدهای چرب آزاد وارد این سیاهرگ شده و به کبد می رود. چربی احشایی به طور مستقیم با خطر افزایش کلسترول بد یا LDL، کاهش کلسترول خوب یا HDL و همچنین مقاومت به انسولین مرتبط است.

مقاومت به انسولین حالتی است که سلول های بدن به انسولین پاسخ مناسبی نمی دهند و در نتیجه جذب گلوکز مختل شده و ثانیاً باعث افزایش قند خون می شود. در مورد مقاومت به انسولین، میزان انسولین تولید شده در بدن طبیعی و حتی بیشتر از مقدار طبیعی است، اما مشکل در پاسخ سلول ها به انسولین است. مقاومت به انسولین معمولا منجر به دیابت نوع 2 می شود.

بر اساس اعلام اداره آموزش و ارتقای سلامت جامعه، متخصصان تغذیه علاوه بر ورزش و فعالیت بدنی کافی، بر رعایت رژیم غذایی سالم برای رهایی از چربی های احشایی تاکید دارند:

مصرف پروتئین کافی: پروتئین مهم ترین ماده مغذی برای از دست دادن چربی احشایی است. این ماده مغذی به تقویت متابولیسم کمک می کند و باعث کاهش وزن و در نتیجه چربی احشایی می شود. مصرف پروتئین باعث تولید بیشتر هورمون لپتین یا هورمون سیری در بدن می شود و میل به پرخوری را کاهش می دهد.

_ میوه ها و سبزیجات تازه: افزایش مصرف فیبر یکی از مهم ترین اقدامات برای از بین بردن چربی احشایی است. برای افزودن فیبر به رژیم غذایی خود، میوه ها و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید.

غلات کامل: غلات کامل باعث کاهش وزن می شود. این نوع غلات به آرامی در بدن هضم می شوند و فرد در اثر مصرف آن ها برای مدت طولانی احساس سیری می کند. غلات فرآوری شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی غلات کامل یا شیرینی ها چربی احشایی را افزایش می دهند.

تخم مرغ: تخم مرغ سرشار از پروتئین، چربی های سالم و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. تخم مرغ کالری زیادی ندارد و مصرف آن باعث کاهش اشتها می شود.

چای سبز: چای سبز همراه با ورزش می تواند به کاهش وزن کمک کند. محققان می گویند مواد موجود در چای سبز برای تحریک بدن برای سوزاندن کالری و افزایش چربی شکمی شناخته شده است.

فعالیت بدنی کافی: ورزش شدید و سخت باعث از بین رفتن چربی و کاهش تجمع چربی احشایی در بدن در طی سالیان متمادی می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد که نیم ساعت ورزش هوازی شدید، 4 روز در هفته، بسیار مفید است. استفاده از دوچرخه ثابت یا تردمیل نیز مفید است. فعالیت با شدت متوسط ​​که ضربان قلب را افزایش می دهد، میزان تجمع چربی احشایی را کاهش می دهد. لازم نیست به کلاس ورزشی بروید، کافی است فعالیت های روزانه را با شدت بیشتری انجام دهید. تمرکز روی تمرینات شکمی را فراموش کنید زیرا هیچ ورزش خاصی نمی تواند از شر چربی های احشایی خلاص شود.

بهبود کیفیت خواب: خواب خوب شبانه در تنظیم وزن بسیار موثر است. افرادی که 6 تا 7 ساعت خواب خوب در شبانه روز دارند، در عرض 5 سال چربی احشایی کمتری نسبت به سایرین ذخیره می کنند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا