سلامت خانواده

آیا بدن شما بی دلیل کبود می شود؟ پس این مقاله را بخوانید

به گزارش خبرنگار آنلاین، کبودی ناگهانی روی ساق پا یا سایر نقاط بدن ناشی از ضربه یا آسیب جزئی باعث کبودی و تغییر رنگ پوست می شود. برخی افراد بر اثر ضربه ای ظاهراً ناچیز به راحتی پوست و بدن خود را کبود می کنند و لکه های سیاه یا آبی روی بدنشان ظاهر می شود.

سلامت نیوز در خبری نوشت: گاهی اوقات کبودی بدون آسیب می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. در این قسمت از سلامت نمناک به معرفی علل کبودی ناگهانی پاها و سایر نقاط بدن و همچنین رفع سریع آنها می پردازیم.

کبودی چیست؟

کبودی خودبخودی بدون هیچ دلیلی بسیار نادر است. افرادی که مستعد کبودی هستند ممکن است علت آسیب های جزئی را به خاطر نداشته باشند. تغییر رنگ پوست در اثر پارگی ناگهانی رگ‌های خونی در نتیجه کبودی است.

این باعث می شود خونریزی ناشی از سیاهرگ ها و مویرگ ها در نزدیکی سطح پوست جمع شود و در ابتدا به صورت لکه های سیاه یا آبی ظاهر شود و پس از بهبودی آنها سبز یا زرد می شوند.

این کبودی ها ممکن است در ابتدا دردناک به نظر برسند، اما با بهبودی خارش دارند. این کبودی ها بین یک تا دو هفته طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابند.

علل کبودی ناگهانی بدن بدون دلیل چیست؟

دانستن دلیل پیدایش این کبودی ها می تواند از بروز آنها در آینده جلوگیری کند و همچنین تعیین کند که آیا مراجعه به پزشک ضروری است یا خیر. کبودی ناگهانی به دلایل زیر رخ می دهد:

1. پیری:

کبودی در افراد مسن به دلیل تغییرات پوستی و کاهش سطح کلاژن ایجاد می شود. افزایش سن باعث نازک شدن لایه چربی محافظ پوست می شود و این بدان معناست که افراد مسن بیشتر از جوانان مستعد کبودی هستند. 90 درصد کبودی ها در پاها و بازوها و به ندرت در گردن، گوش ها، باسن یا کف پا دیده می شود.

۲- کمبود ویتامین:

یکی از دلایل کبودی کمبود ویتامین است. به عنوان مثال: کمبود ویتامین C بدون دلیل باعث کبودی و خونریزی می شود، ویتامین K نقش مهمی در لخته شدن خون دارد. بر اساس یک گزارش، ویتامین C به تقویت عروق خونی و جلوگیری از پارگی آنها کمک می کند.

مصرف مکمل های ویتامین C به کاهش کبودی در افراد مبتلا به بیماری های پوستی کمک می کند و مکمل های ویتامین K به جلوگیری از کبودی ناگهانی در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند کمک می کند. کمبود ویتامین C و K می تواند باعث بثورات پوستی یا پورپورا شود و به نظر می رسد که باعث ایجاد لکه های قرمز، قهوه ای یا بنفش روی پوست می شود.

3. عوارض جانبی برخی داروها و مکمل ها:

مصرف برخی داروها و مکمل ها باعث نازک شدن رگ های خونی می شود. به گفته پزشکانی که آسپرین مصرف می کنند، برخی از داروهای ضد انعقاد و آنتی بیوتیک ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در لخته شدن خون شوند.

همچنین مصرف مکمل هایی مانند جینکو بیلوبا، زنجبیل و زردچوبه که خاصیت رقیق کنندگی خون دارند به راحتی ممکن است باعث کبودی پوست شود. به همین دلیل استفاده از این مکمل ها نباید دائمی باشد و در صورت مصرف داروهای لاغری زنجبیل باید با احتیاط مصرف شود.

4. ژنتیک:

گاهی اوقات کبودی ناگهانی در بدن به دلیل عوامل ارثی است. زنان به دلیل داشتن رگ‌های نازک‌تر نسبت به مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

5. اختلالات خونریزی:

اختلالات خونریزی بدون دلیل باعث کبودی ناگهانی در بدن می شود. برای مثال افراد مبتلا به هموفیلی و ویلبراند این مشکل را دارند. به گفته بنیاد ملی هموفیلی، علاوه بر اختلال خونریزی و کبودی در قسمت‌هایی از بدن، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار خونریزی غیرقابل توضیح از بینی و خونریزی طولانی‌مدت به دلیل بریدگی و خراش شوند. همچنین زنان مبتلا به هموفیلی خونریزی شدید قاعدگی خواهند داشت.

6. آفتاب سوختگی:

نور خورشید برای دریافت ویتامین D ضروری است، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به پوست آسیب می رساند. اثرات کبودی ناشی از آفتاب سوختگی به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد و حتی ممکن است دائمی باشد. اگر خونریزی غیرطبیعی همراه با آفتاب سوختگی دارید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را می توان با استفاده از داروهای طبیعی مانند آلوئه ورا، عسل، عصاره درخت فندق و جو دوسر درمان کرد.

7. ورزش:

انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری و ورزش های شدید باعث کبودی های ناگهانی روی پوست می شود. همچنین شکستن ناخن های پای دوندگان یکی از شایع ترین علل کبودی است زیرا هنگام دویدن انگشتان پا در جلوی کفش قرار می گیرند.

اگر در چنین شرایطی قرار داشتید، روش درمانی RICE را انجام دهید که به شرح زیر است:

استراحت (R): اندام آسیب دیده را ثابت نگه دارید.

یخ (I): یک کیسه یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. فقط مراقب باشید که یخ را مستقیماً روی آن ناحیه قرار ندهید.

فشرده سازی: (ج) ناحیه آسیب دیده را بانداژ کنید تا از التهاب و درد جلوگیری شود.

بالا بردن اندام (E): برای جلوگیری از کاهش خون رسانی به ناحیه آسیب دیده، اندام آسیب دیده را در ارتفاعی بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

8- دیابت:

کبودی ناگهانی در پاها یکی از علائم دیابت پیشرفته است. این بیماری عروق خونی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بیماری عروق محیطی خواهد شد. علاوه بر کبودی ناگهانی در افراد دیابتی، افزایش تشنگی و حجم ادرار، کاهش وزن، حالت تهوع و درد شکم نیز مشاهده می شود.

بیماری عروق محیطی معمولاً پاها را تحت تأثیر قرار می دهد. بر اساس نظریه مجله فیزیوتراپی، عارضه کبودی در دیابت یکی از آسیب هایی است که بهبود نمی یابد.

9. عفونت های ویروسی:

عفونت های ویروسی باعث ایجاد وضعیتی به نام ترومبوسیتوپنی می شوند که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد. برخی از عفونت های ویروسی رایج آبله مرغان، اوریون و سرخجه هستند.

سایر مشکلات پزشکی مانند ایدز، کم خونی آپلاستیک و لوسمی نیز بر پلاکت های خون تأثیر می گذارد و منجر به اختلالات خونریزی می شود.

10. بیماری های خود ایمنی:

اختلالات خودایمنی زمانی ایجاد می شود که بدن به جای مبارزه با عفونت ها، آنتی بادی هایی را علیه بافت های خود بدن تولید می کند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

لوپوس: کبودی آسان و خونریزی زیاد می تواند ناشی از این بیماری باشد.

آرتریت روماتوئید: داروهای کورتونی تجویز شده در این بیماری باعث نازک شدن پوست و در نتیجه کبودی ناگهانی می شود.

واسکولیت: التهاب عروق خونی واسکولیت نامیده می شود که باعث تغییرات پوستی می شود.

11. سایر علل کبودی:

برخی از مشکلات جدی پزشکی باعث کبودی ناگهانی می شود. این بیماری ها در ابتدا علائم دیگری دارند و در مراحل بعدی کبودی ایجاد می شود. این بیماری ها عبارتند از:

بیماری های کبدی: زمانی که فاکتورهای انعقاد خون توسط کبد ساخته نشود این بیماری بروز می کند که علاوه بر کبودی های ناگهانی روی پوست، تورم پاها و خونریزی از روده نیز از علائم این بیماری است.

بیماری های کلیوی: کبودی ناگهانی گاهی اوقات نشانه مراحل ثانویه بیماری مزمن کلیوی است. فرد مبتلا به این بیماری علائمی مانند خواب آلودگی، بی حسی دست و پا، بوی بد دهان، وجود خون در مدفوع و استفراغ صبحگاهی را تجربه خواهد کرد.

12. سرطان:

برخی از درمان‌های سرطان بر پلاکت‌های خون تأثیر می‌گذارند. طبق گفته موسسه ملی سرطان، شیمی درمانی می تواند باعث کبودی ناگهانی و لکه های بنفش یا قرمزی روی پوست شود.

کبودی ناگهانی و بدون دلیل روی سینه از بین نمی رود و نشانه سرطان التهابی سینه خواهد بود. سایر علائم سرطان سینه التهابی عبارتند از: سینه های دردناک و متورم، تغییر شکل نوک سینه ها و ترشح از آنها.

نوع دیگری از سرطان که باعث کبودی ناگهانی می شود، سرطان خون است. فردی که از این سرطان رنج می‌برد می‌تواند علائم زیادی مانند کاهش وزن، خستگی مداوم، عفونت‌های مکرر یا خونریزی‌های غیرقابل توضیح را تجربه کند. با این حال، در موارد نادر، کبودی ناگهانی می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد.

برخی از کبودی ها را می توان به طور طبیعی با استفاده از چای کیسه ای و آلوئه ورا درمان کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا کبودی ها بعد از دو هفته از بین می روند، اما اگر این علائم همراه با کبودی وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید:

کبودی ها بعد از دو هفته خوب نمی شوند.

شما بدون هیچ دلیلی متوجه کبودی روی پاها یا سایر قسمت های بدن خود شده اید.

کبودی غیر قابل توضیح و ناگهانی.

احساس درد در ناحیه کبود شده

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا