سلامت خانواده

قبل از افزایش سن تخمدان ها به حفظ باروری خود فکر کنید

علیرغم پیشرفت تمدن و پیشرفت جوامع بشری و علیرغم اینکه زن نقش مهمی در تولید مثل و فرزندآوری دارد، متأسفانه تخمها همچنان مانند تخمهای نیاکان ما هستند. به گونه ای که سن آنها با سن تقویمی زن برابری می کند و با گذشت زمان به خصوص بعد از 35 سالگی از کیفیت آنها کاسته می شود.
هر نوزاد دختری که به دنیا می آید مقدار مشخصی ذخایر تخمکی دارد که در طول سال های باروری ماهانه آزاد می شود و در فرآیند تخمک گذاری امکان باردار شدن را به زن می دهد.

از زمان تولد نوزاد دختر، این ذخیره تخمدانی مانند ساعت شنی معکوس شروع به کاهش می کند و در جایی به پایان می رسد و زن یائسه می شود. در روند کاهش ذخیره، کیفیت تخم مرغ ها نیز پس از 35 سالگی کاهش می یابد.

زیرا با گذشت زمان تخمک ها فرسوده می شوند و از 35 سالگی به بعد روند پیری تخمدان ها و تخمک ها آغاز می شود. اگرچه بسیاری از زنان تا سن 50 سالگی قاعدگی و حتی تخمک گذاری را تجربه می کنند، اما با افزایش سن به خصوص بعد از 35 سالگی به تدریج میزان باروری کاهش می یابد.
به همین دلیل به خانم ها توصیه می شود قبل از 35 سالگی بچه دار شوند و اگر به هر دلیلی تمایلی به بچه دار شدن نداشتند و یا نمی توانند بچه دار شوند، حتما به فکر حفظ باروری خود با فریز کردن تخمک یا جنین باشند.

* فلوشیپ متخصص زنان و زایمان و درمان ناباروری

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا