سلامت خانواده

چالش های سالمندی در ایران/ 80 درصد سالمندان بیمار هستند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا نمازی کارشناس سالمندی با تحلیل تاثیر عمیق افزایش جمعیت سالمند بر ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور گفت: سالمندی در ایران موضوعی بسیار مهم و پیچیده است و پیش بینی می شود تا سال 1430 حدود 30 درصد از جمعیت کشور به سن 60 سالگی برسند.

وی با تاکید بر نیاز مبرم به آموزش های تخصصی در حوزه طب سالمندی افزود: با وجود اینکه آموزش های سالمندان از سال 1387 در کشور اجرا شده است، اما آموزش تخصصی گروه های مرتبط با سلامت سالمندان همچنان احساس می شود.

نمازی با تاکید بر اهمیت پوشش بیمه ای در دسترسی سالمندان به خدمات درمانی گفت: پوشش بیمه سلامت امکان دسترسی سالمندان به خدمات درمانی و توانبخشی را افزایش می دهد.

وی پاسخگویی به نیازهای گروه سنی سالمندان را مستلزم همکاری و هماهنگی سیاستگذاران، دانشگاه ها و مراکز بهداشتی و درمانی دانست و افزود: می توانیم با آموزش و افزایش آگاهی عمومی به ارتقای کیفیت زندگی سالمندان کمک کنیم.

70 درصد از سالمندان فشار خون بالا دارند

باقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بر لزوم توجه به کیفیت زندگی سالمندان تاکید کرد و گفت: ایران در آینده با حدود 30 درصد بیشترین جمعیت سالمند را خواهد داشت. جمعیت بالای 60 سال سیاست گذاران برای حفظ کرامت آنها باید به ابعاد مختلف زندگی سالمندان توجه کرد.

او نتایج را توضیح داد گروه سلامت سالمندان بوشهر اضافه کرد: بر اساس این بررسی بسیاری از سالمندان کشور از بیماری های این گروه سنی رنج می برند به طوری که 70 درصد افراد بالای 60 سال فشار خون، 50 درصد دیابت و 60 درصد کلسترول بالا دارند. .

لاریجانی شکستگی استخوان را یکی از آسیب های جدی دوران سالمندی دانست و ادامه داد: 25 درصد افرادی که به دلیل پوکی استخوان در ماه اول دچار شکستگی لگن می شوند و 50 درصد آنها در سال اول شکستگی فوت می کنند و بقیه مجبور به شکستگی می شوند. به زندگی خود ادامه دهند. اطرافیان شما وابسته می شوند.

وی در تشریح برنامه کشورهای توسعه یافته در حوزه سالمندی گفت: می توانیم از الگوی این کشورها برای مدیریت سالمندان استفاده کنیم.

با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه های مراقبتی و پرستاری در منزل

محمدمهدی نشی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان است و نمی توان آن را متوقف کرد، افزود: این روند باید با مراقبت صحیح و ساده به یک روند پیری پویا تبدیل شود.

وی سالمندی را شامل سه فرآیند سالمندی جسمی، روانی و اجتماعی عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت مراقبت از سالمندان در منزل گفت: سالمندان قبل از بستری شدن در بیمارستان نیاز به مراقبت در منزل دارند و لذا ضروری است. اجرای برنامه مراقبت و پرستاری در منزل در حوزه های درمان، بیمه و خدمات رفاهی توسط وزارت بهداشت، درمان و سازمان بیمه بهزیستی.

نشی با اشاره به هزینه های سلامت سالمندان در سال 1402 گفت: 35 درصد از کل هزینه های بستری در بیمارستان متعلق به سالمندان است و بر این اساس حوزه بهداشت و درمان در دهه های آینده برای خانواده ها گران می شود.

94 درصد از سالمندان تهرانی از یک بیماری مزمن رنج می برند

احمد دلبری رئیس انجمن علمی پیری شناسی با اشاره به تفاوت شیب پیری جمعیت در کشورهای مختلف گفت: برخی کشورها با شیب ملایم با پدیده سالمندی مواجه شدند در حالی که این روند در جمعیت سالمندی ایران کمتر ادامه دارد. بیش از 20 سال بنابراین، زیرساخت ها و منابع مورد نیاز برای مقابله با این فرآیند جمعیتی در حال ظهور باید با سرعت بیشتری فراهم شود.

وی با بیان اینکه حدود 94 درصد از سالمندان تهرانی حداقل به یک بیماری مبتلا هستند و حدود 80 درصد آنها همزمان با دو یا چند بیماری مزمن مواجه هستند، گفت: است

دلبری، سالمندی جمعیت را نشان از دستاوردها و موفقیت های بزرگ نظام سلامت و بیمه دانست و افزود: از آنجایی که هزینه های بهداشت و درمان در دوران سالمندی افزایش چشمگیری پیدا می کند، برنامه کوچک و سیاست گذاری مبتنی بر شواهد ضروری تر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا