سلامت خانواده

رجزخوانی دارویی از مدعیان حقوق بشر/تحریم ها همچنان بیماران را آزار می دهد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، ماجرای تحریم های ظالمانه غرب و در رأس آن آمریکا، مدت هاست که بخش های مختلف تولیدی و خدماتی کشور را تحت تاثیر قرار داده و در این میان، تامین دارو و مواد اولیه آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گونه ای که امروزه برخی از بیماران در تهیه داروهای خود دچار مشکل شده اند. مشکلاتی که یا در زمینه واردات مواد اولیه تولید این داروها در داخل و یا خرید داروهای اساسی بیماری های مختلف است.

این تحریم ها در شرایطی اتفاق افتاده است که بر اساس کنوانسیون های بین المللی همواره بر تامین غذا و دارو بدون هیچ مانعی از سوی کشورها تاکید شده است. سازمان جهانی بهداشت بارها بر ارتباط بین حق سلامت و حق غذا، آب آشامیدنی سالم و محیط زیست سالم تاکید کرده است.

حق بر سلامتی در اسناد مختلف بین المللی به رسمیت شناخته شده است. علاوه بر اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر، در میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در ماده 24 کنوانسیون حقوق کودک و در سطح منطقه ای منشور اجتماعی اروپا و در کشور ما در اصل 29 قانون اساسی. است

در حالی که رهبران آمریکا به دروغ ادعا می کنند که به دلیل اهداف بشردوستانه، بسته تحریم های ظالمانه آنها علیه ایران شامل مواد غذایی، دارویی و پزشکی نمی شود. اما این ادعا مملو از اغراق و دروغ است و نمونه ها و شواهد فراوانی وجود دارد که آمریکایی ها علاوه بر تحریم های فراوان علیه ایران، اقلام پزشکی، دارویی و غذایی را با هدف آسیب رساندن به مردم ایران در فهرست تحریم های خود قرار می دهند. قرار داده اند

تحریم دلیل کمبود موقت دارو است

چندی پیش سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی کمبودهای دارویی گفته بود که محدودیتی برای عرضه دارو برای بیماران خاص وجود ندارد، برخی شرکت های خارجی از فروش دارو به ایران بر اساس قانون جلوگیری می کنند. بهانه تحریم ها که دلیل برخی کمبودهای موقت است. اینها محدودیت های بین المللی است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم ها گفت: برخلاف ادعای واهی استکبار جهانی، در حوزه دارو در تحریم هستیم. به دلیل تحریم ها، انتقال ارز و کالا با مشکل مواجه شده است.

آمریکا بیماران را هدف قرار داده است

علاوه بر اظهارنظر مقامات ارشد کشوری مبنی بر تاثیرات منفی تحریم ها بر سلامت مردم، مدیران انجمن های مختلف بیماری نیز با ابراز نگرانی از وجود تحریم های دارویی و غذایی از محدودیت های درمان بیماران گلایه دارند.

حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، درباره «اثرات تحریم‌ها بر عرضه داروهای بیماران سرطانی» می‌گوید: داروهایی که برای این بیماران ارائه می‌شود بیشتر وابسته به خرید خارجی و شرکت‌های برند است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان توضیح می دهد: مشکل این است که آمریکا بیماران را هدف قرار می دهد و برنامه ریزی آنها به گونه ای است که کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند تحت فشار قرار می گیرند. بنابراین ویتامین ها و داروهای رایج آنها در بازار ما به وفور یافت می شود، اما داروهای حیاتی و ضروری برای بیماران سرطانی با تمام وجود سعی می کنند نتوانیم آنها را بخریم که هم از نظر انتقال وجه و هم از نظر خرید مانع ما می شود. .

لاف های دارویی مدعیان حقوق بشر/تحریم ها همچنان بیماران را آزار می دهد

خسارت به 12 هزار بیمار تالاسمی

یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: از سال 1387 که تحریم های آمریکا آغاز شد، شرکت های دارویی با مشکل نقل و انتقالات مالی مواجه شدند و بیماران تالاسمی با شیب خزنده با کمبود دارو مواجه شدند. تزریق خون برای این بیماران هر 2 تا 3 هفته یکبار ضروری است و بدن آنها برای دفع خون به یک سری دارو نیاز دارد که نیاز به داروهای آهن زا دارد که به صورت تزریقی و خوراکی است. به دلیل کمبود دارو، بیش از 750 بیمار تالاسمی جان خود را از دست دادند و بیش از 12 هزار بیمار به شدت مجروح شدند.

دارو ممنوع است

اما در تازه ترین گلایه ها از ریاکاری آمریکا، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه ایران فارما بر این موضوع تاکید کرد و گفت که توزیع کنندگان دارو مانع کار ما می شوند و تحریم ها یکی دیگر از موانع است.

لاف های دارویی مدعیان حقوق بشر/تحریم ها همچنان بیماران را آزار می دهد

علیرغم اینکه حقوق بشر می گوید دارو تحریم نیست، دارو تحریم شده است و الان بحث تجهیزات پزشکی مطرح می شود اما در واقع تحریم هستیم و مشکلات زیادی در زمینه تامین مواد اولیه ایجاد کرده است. و فناوری برای صنعت پزشکی ما.

بارها ماهیت آمریکا به خوبی برای ملت های مختلف جهان آشکار شده است و این ماهیت استعماری و عدم پایبندی به معاهدات و تعهدات بین المللی در قبال ایران بارها از سوی سران این کشور و تحمیل مواد غذایی تکرار شده است. و تحریم دارویی کشورمان نیز ادامه عهدشکنی است. مستمر آنهاست. اما نکته بسیار مهم در این زمینه توجه به توانمندی های شرکت های دارویی و به ویژه توانمندی های متخصصان جوان کشورمان در قالب شرکت های دانش بنیان است که می تواند پلی از این تحریم ها برای رسیدن به خودکفایی کامل باشد. زمینه تولید داروهای مختلف به ویژه داروهای بیماران خاص.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا